Skakande häst - fryser den?

Terja

Trådstartare
Idag när jag tog in hästen för att byta täcke då det hade regnat igenom det så stod han och sakade precis som att han frös. Kan det vara för att han frös eller vad kan det vara?
Jag tog av täcket och satte på ett fleecetäcke, lät honom vara inne och käka lite hö och sen på med ett nytt täcke och ut i hagen. gjorde jag fel? han slutade skaka när han fick på sig fleecetäcket...

Sv: Skakande häst - fryser den?

Ja, din häst frös!

Och då är mat och varma täcken precis rätt grej. Jag brukar ge lite god varm betfor också när de fryser så mycket.

Tja jag känner mina hästar o de står inne idag-nöjda med det.

När det blåser som idag så lättar täcket o hela hästens bakdel blir våt- påbörjar en nedkylning.
Varför måste den ut igen?
Blev vädret bättre?

Vädret blev inte bättre men hästen fick ett bättre och mer tätt täcke. Det andra han hade var ett extratäcke som användes när det andra var på tork.
Han vill inte heller vara inne utan jag trkade honom, gav honom mat och på med bättre täcke. Efter att han ätit upp stod han bara och tittade efter de andra. hästar är ju trots allt hästar.

jag var ute vid 13.00 tiden och kollade till mina hästar.
regnet har hällt ner hela dagen, och mina hästar stod också och skakade och var spända.
fleecetäcke plus ett utetäcke gjorde gott att få på sig.
lite tidigt för dom att stå inne tyckte jag.

Mina hästar står ute vilket väder det än är! Visst öser det ner hela dagen får dem komma in tidigare!

Min häst åker också ut fastän det regnar. Det är inte hälsosamt att stå stilla på samma underlag ett helt dygn (trött i benen), och stallluften går inte att jämföra med friskluft utomhus. Med täcke på så verkade han ganska belåten att få komma ut. Har dessutom antydan till dammallergi = ska ut så mycket som möjligt.

När det blåser som idag så lättar täcket o hela hästens bakdel blir våt- påbörjar en nedkylning.

Har du testat bensnören och svansrem på täckena?? Då ligger det på plats. Mina hästar gick ut lite senare än vanligt idag och in lite tidigare. Fri tillgång på hö ute och bra täcken så har de klarat sig! Ponnyn gick utan täcke men var ändå inte kall, det ska mycket till innan det blir blött igenom på den pälsen! La i alla fall på henne ett fleecetäcke när hon kom in så hon torkar.

Har du testat bensnören och svansrem på täckena?? Då ligger det på plats. Mina hästar gick ut lite senare än vanligt idag och in lite tidigare. Fri tillgång på hö ute och bra täcken så har de klarat sig! Ponnyn gick utan täcke men var ändå inte kall, det ska mycket till innan det blir blött igenom på den pälsen! La i alla fall på henne ett fleecetäcke när hon kom in så hon torkar.
Jadå:D :p
De har t o m förlängda, fodrade o såna som man kan sätta fast.
Men de vill inte vara ute i blåst med nederbörd o mina hästar får välja.

tog in min sessa idag vid ett tiden, hon skakade oxå!! fick gå med en massa varma täcken i ridhuset en lång stund innan hon började "andas" o frusta o sluta darra!! pluttan!!! men visst är det så att en häst med mer muskler fryser lättare??!! Tycker att min häst är mer frussen av sig nu är tidigare o vi har trimmat som f#a sista halvåret!!:banana:

Min häst stod oxå ute idag och skakade, tog in henne och hon kändes småkall på både hals och rygg trots täcken. Ryktade henne medans hon åt hö och satte tjockare täcken + halskrage på, och sen ut igen. Då kunde hon stå utan att börja frysa, när jag senare tog in på em.
Det var inte så kallt i grader, men blåste riktiga isvindar.
Står min häst ute i hagen och skakar så benen rister, då anser jag att den fryser, vad all "forskning" än säger(har läst någongång, nånstans att hästar inte kan frysa...). Att den dessutom är sänkt i temperatur på kroppen visar väl att den är kall? Dessutom slutade hon att skaka då hon fick mera kläder på sig ....

Men det är väl klart att en häst fryser om den skakar, finns en hel tråd där det divideras om det...:crazy:

*KL*
Lickety har förklarat det där jättebra i en annan tråd.

Att påstå att hästen inte fryser när den skakar är samma som på oss i sådana fall.
Vi skakar för att alstra värme-kroppens eget sätt att försvara mot nedkylning.

Alltså när hästen fryser börjar den skaka. Det är hästens sätt att värma upp sig. Det betyder inte att man MÅSTE sätta på en massa täcken...

(hästar är liksom oss inte gjorda av porslin)

Om du fryser tar du väl på dig lite extra, eller?:mad:

Klart jag gör, gör inte du det? Men man måste inte sätta på en häst (om den inte är klippt förstås) ett täcke bara för att den skakar. ( min åsikt)

Mindre fett brukar göra att man fryser lättare. Så det kan bero på att hon är mer vältränad, även om det inte är musklerna i sig som påverkar.

Vad gör du med din häst om du upptäcker att h*n står och skakar en regnig dag i hagen då? *nyfiken*

När jag tog in min häst igår så frös han också så han skakade. Jag gav honom hö och ryktade honom länge för att han skulle få upp värmen. När han verkade nöjd så lade jag på ett fleecetäcke och sen regntäcket ovanpå, så fick han gå ut igen. Jag tycker du gjorde helt rätt, Gardrut!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 044
Senast: Bee
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30