Skakande bakknän

B

b4nugget

Hur många olika förklaringar har ni hört på "skakande bakknän" efter ansträngning? Jag hade aldrig problem med det förut men nu tycker jag det dyker upp i tid och otid. Frågar man veterinärer, tränere och kuskar så får man minst två olika svar på varje fråga känns det som. Antingen är det fästet som är för dåligt eller för bra eller så är det underlaget som är tungsprunget, eller så är det isättningen av hoven mot marken, eller så är det för hög fart i förhållande till hästens ork..........Vet ni fler?

Överansträngning, kanske är ett bra samlingsnamn?

Jag vet en häst som skakade efter snabbjobb och det berodde sannolikt på att han fick alldeles för lite mat, han orkade inte prestera.

Jag har hört att det är mjölksyra. Sedan kan det ju vara att underlaget/fästet är dåligt, att hästen har ont eller enbart en hård prestation som gjort att hästen fått mjölksyra.

Om jag går efter mig själv så blir jag ibland skakis i benen efter att jag tränat.

Jag har hört att det beror på att dom är svaga i bakknäna eller att dom har ont i dom efter hård ansträgning. Därav skakandet..

:) överansträngning i kombination med fel arbetsställning.
travarna går ofta med tyngden på framdelen. då har hästen inget annat val än att skjuta på med bakbenen på ett sådant sätt att just bakknäna tar stryk. oftast får samma häst ont i framknäna.

1 skakningar i bakknän av ansträngning ( först synligt)
2 hälta fram (framknän)
3 hälta bak (bakknän)

mvh rymdentusiasten

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 370
Senast: alazzi
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
25 000
Senast: Asko
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 335
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 020
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025