Skägget..

A

aprillan

Kan man ta bort skägget som min häst har på hakan????
Han ser för rolig ut=)

Sv: Skägget..

Hmm.. behöver inte vara känselhåren hon menar.. Säger inget mer utan hänvisar till bilden nedan.. >_<

PUSS.JPG

Om det är hästen päls som växt så lång att det ser ut som skägg,
så går det givetvis att klippa. Jag har gjort det på min häst för
att hon inte ska se ut som en tok...
Är det däremot känselhåren (Långa, tunna, "glansiga")
Så ska dom sitta kvar! Finns delade åsikter om detta, men jag tror
det finns en regel numer som säger att man inte får klippa känselhåren.

Skäggig:
98590_1202079453.jpg

http://Adell.bilddagboken.se/index....kPTE2MDA2MTcwNSZ0PTEyMDE5OTMyMDEmY3VycmltZz0x

Inte skäggig:
65501_1202121451.jpg

http://Adell.bilddagboken.se/index....kPTE2MDEyMTAwMSZ0PTEyMDE5OTMyMDEmY3VycmltZz0y

Håller absolut med! Känselhåren ska man ge f*n i! De nöts naturligt om hästen får gå och beta som den ska.
Skägg som på min kille kan man klippa om man vill. (jag tycker dock det är rätt sött!:smirk: )

Om det är hästen päls som växt så lång att det ser ut som skägg,
så går det givetvis att klippa. Jag har gjort det på min häst för
att hon inte ska se ut som en tok...
Är det däremot känselhåren (Långa, tunna, "glansiga")
Så ska dom sitta kvar! Finns delade åsikter om detta, men jag tror
det finns en regel numer som säger att man inte får klippa känselhåren.

Skäggig:
98590_1202079453.jpg

http://Adell.bilddagboken.se/index....kPTE2MDA2MTcwNSZ0PTEyMDE5OTMyMDEmY3VycmltZz0x

Inte skäggig:
65501_1202121451.jpg

http://Adell.bilddagboken.se/index....kPTE2MDEyMTAwMSZ0PTEyMDE5OTMyMDEmY3VycmltZz0y

:eek: vilket vackert huvud din häst har. :love:
Hehehe...känner igen det där med skäggig häst...
...jag brukar behöva klippa min häst vid kinkedjegropen varannat år då det
växt sig lite långt...det får honom att se ut som en tjurig gammal get annars...:rofl:
Jag måste faktisk erkänna att jag har plockat bort en del känselhår på min häst ovanför ögonbrynen då dom har varit så långa dom hamnat inne i ögonen.
Plus att vid en vinter för fyra år sedan så var det så kallt att han blev så frostig runt känselspröten under hakan att han hade väldigt ont utav det...så då plockade jag bort dom.
Djurplågare?! Nopp ser/såg till min häst bästa väl och ve.

när jag ser din bild är jag så glad att jag har en häst som aldrig får skägg XD fasst det har sin charm det me :p

Ja det där med frost/is i känselhåren känner jag igen...
Dock har jag inte vart med om det med min egna häst
så jag har aldrig funderat på att om jag skall ta bort dom eller ej!
Det verkar inte som att många hästar faktiskt lider av det, jag menar,
jag tror du skulle veta om din häst mådde dåligt av det :D
därmot vet jag en häst, som fick sina känselhår bortklippta, och
han körde mulen rakt ner i krubban, för då kände han tydligen där den började..

Men det kanske bara är bullshit, vad vet jag!

Är dom vana vid sina känselhår så är det inte ett dugg otroligt att den dunkade mulen i krubban, det är ganska normalt.
Tänk dig när du tror att det finns ett steg på stegen 30cm under din fot när du ska klättra ner men det är 50 cm! Då dunsar du ner ganska ograsiöst vill jag lova plus att du nog blir ganska förvånad, det är ungefär så för hästarna också, avstånden "stämmer" inte riktigt längre.

Hahaha åh gud, ursäkta mig, men det var det största skägget jag nånsin sett! :rofl: Gud så sött... Fast jag hade kapat det på en gång men ;)

Charmigt? :crazy: ;) Jag tycker det är fult :p

Se här, skäggiga damen.
http://smg.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/?action=view&current=Lina001.jpg

Sådär blir det när man inte ansar skägget på hela vintern. Inte fint :rofl:

Är det "päls-skägg" kan man klippa bort det men ta inte om det är känselhår, tycker jag.

DJISES!!!! :eek:
å ja tyckte min hade långt skägg!!! :rofl:

TS: klipp på du, ingen fara. men håll dig till skägget, som de andra säger. krävs lite snits på saxen för att få det fint, själv funderar ja på att investera i en trimmer till nästa år för att slippa krångel m saxen!
;)

Visst kan man ta bort det - men man bör inte göra det.

Kopierat från Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv nr 4/2007:

Hästarnas känselhår bör inte klippas av eller på annat sätt avlägsnas annat än av veterinärmedicinska eller funktionella orsaker.
Med känselhår avses de speciella, hårda hårstrån på mule och runt
ögonen som hästen använder för sin känsel.

Känselhår runt mule och ögon klipps ibland bort av estetiska skäl. Dessa hår har en viktig funktion och bör inte avlägsnas.
Eftersom hästens synfält är begränsat är den beroende av att kunna känna på och förutsäga sin närmaste omgivning med hjälp av känselhåren. Om håren avlägsnas kan det leda till stress och oro hos hästen.

Kan man ta bort skägget som min häst har på hakan????
Han ser för rolig ut=)

Du menar mellan ganasherna och framåt - hår och inte de hårda känselhåren på nosen. Har haft ett sto som hade sådant skägg, det klippte jag bort. Det är ju inte allt för vackert.

Hälsning Maja

Vi fick hem en häst från USA d e vanligt att dom rakar eller klipper vet inte hur dom gör. Hon har bara ögonfransarna ser lite tokigt ut...även dom längre håren ovanför ögonen tar dom bort:confused:
Dom tar bort känselhåren så nu e hon stubbig men d växer ut.
D ska väl se slätt o prydligare ut .

Hm tja.. Hon är lite skäggig :crazy: :rofl: Men söt :love:
Ja jag kapar det i alla fall, eller håller efter så det inte blir alls så långt. Det fastnar mat i det och sådant så det är inte fräscht heller :p Ska hon ha nosgrimma på sig får man dela på skägget så den får plats. Alla grimmor får man spänna ut 2-3 hål på vintern.

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
315
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 279
Senast: cewe
·
Hemmet Nu är det klart! 1 april börjar jag min nya tjänst i Härnösand. Det ser jag verkligen fram emot, efter alldeles för många år i Skåne...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 859
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka