Skäggagam

turbofling

Trådstartare
Jag och en kompis (vi delar lägenhet) funderar på att ta hand om en skäggagam. Han som äger den vill bli av med den och försöker sälja den. Charlie är 5 år gammal och just nu väldigt vanskött, det syns på honom att han inte mår så bra. Han har inte rört sig på flera dagar.

Men för att vi ska kunna ta hand om honom behöver vi veta mer om hur han ska skötas. Så ni som har en kan väl berätta lite.

Sv: Skäggagam

Jag har hittat båda dom sidorna själv när jag googlade. Men jag undrade om någon här hade en skäggagam och kunde berätta om sina erfarenheter.

jag ska be Emil svara senare, han har tagit hand om en vanskött skäggagam han med. Vad jag kan tänka på såhär på rak arm är
* de behöver stora terrarium
* de behöver mycket värme
* de äter gigantiska mängder syrsor/kackerlackor. Dessa är inte billiga
* Tillägg. En reptil ska man inte ha ute, De trivs, och behöver vara i sina terrarium. En skäggis som dessutom behöver så mycket värme kan snabbt bli sjuk att att vistas endast en lite stund utanför terrariet (tänk själv om du får en 20 gradig temp skillnad på en sekund, och sedan på att de är växelvarma)

Jag och en kompis (vi delar lägenhet) funderar på att ta hand om en skäggagam. Han som äger den vill bli av med den och försöker sälja den. Charlie är 5 år gammal och just nu väldigt vanskött, det syns på honom att han inte mår så bra. Han har inte rört sig på flera dagar.

Men för att vi ska kunna ta hand om honom behöver vi veta mer om hur han ska skötas. Så ni som har en kan väl berätta lite.

är den tunn? dom ska vara ganska runda om magen.
är den tunn så kör gärna lite extra med zoophobas larver så han får lite hull.
tänk på att det går massor av syrsor till dom. ingen billig ödla att ha hemma.
UV-ljus är något du ska ge den.
darrar den på "fingrarna"?
då är det extra viktigt att ge den kalk tillskott...

..tja det var lite snabbt.

mvh/emil

Jag har en skäggis!

Rent generellt:
*En vuxen ödla bör få salladsblandning varje dag, syrsor ett par-tre gånger i veckan.
*Väldigt viktigt med kalktillskott
*Måste ha UV-ljusrör eller annan UV-lampa i terrariet.
*Varmt terrarium, med solplats under en värmespotlight, klättermöjligheter, svalt gömställe/ställen och vattenskål de kan blötlägga sig i.

Om du vill ha utförligare info får du gärna ställa direkta frågor, här eller via PM.

Kan också rekommendera att inhandla boken Skäggagam av Sofia Cirverius. Där står det mesta man behöver veta.

Vi bestämde oss för att inte ta hand om honom. Känner att vi inte heller har tid att kunna ge honom det behöver. Han skulle få det bättre hos oss men jag vill inte ta mig an ett djur som jag inte kan ge 100 % vad den behöver.

Låter som ett klokt beslut.. de tar ju en hel del tid och pyssel, även om det såklart är värt det om man tar sig tiden.

MVH Cattis (som sneglar på sin skäggis som just käkat massa syrsor och verkar ganska nöjd)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 956
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar