Skaffa vakthund. Ras?

Sv: Skaffa vakthund. Ras?

Hahahahahaha!!

Men alltså...ni som har sådana enorma hundar, vad har ni för bilar? :o

Min vän har världens snällaste amstaff.
Toppen, för alla främmande tror han är kamphund och blir rädda bara de ser honom. Det enda han gör, på sin höjd, är att skälla två gånger. Men han ser läskig ut ;)

Amstaff är tyvärr inget för mig. Hur ställer ni er till labbe? Ingen vakthund kanske men tillräcklig för att skrämma inkräktare?

Alla labbar jag träffat älskar människor. Dessutom är det en arbetande ras.

Funderade på varghund men har inte de en jäkla jaktinstinkt? Den måste kunna gå lös på gården utan att jaga och dessutom respektera gränserna för min mark.
Min fd granne födde upp irländska varghundar. De är stora och respektingivande, men egentligen totalt menlösa. Någon jaktinstinkt märke jag då aldrig av. De brydde sig knappt om att man red förbi. Tittade kanske lite, men kom sällan ut och kollade läget.

De gick alla helt lösa på dagen. Jag tror inte att jag någonsin hört eller sett någon av deras varghundar som rymt eller stuckit. Deras Jack Russell terrier spenderade mer tid hemma hos oss än vad han gjorde hemma hos dem, men det är en helt annan femma.

Tyvärr tycker jag att varghundarna är så extremt fula. Annars hade jag kunnat tänka mig en själv.

<snip> Den måste kunna gå lös på gården utan att jaga och dessutom respektera gränserna för min mark.

Vilken ras som helst behover rejalt med traning for det. For att den ska respektera granserna behovs ett ordentligt staket, eller att du lar den exact var gransen ar ... och det lar sig ingen hund pa ett par tranings tillfallen. Alla hundar jagar inte, men ingen forstar gransdragning utan att fa lara sig var gransen gar.

Nä såklart!
Jag har ju redan två hundar och de har jag fått lära var det är ok att gå och var det inte är ok. Jag menar mest att jag inte vill behöva hålla hunden under stenhård uppsikt utan att den ska kunna gå runt på gården som den vill.

Givetvis är denna tråd generaliserande för man vet aldrig vad man får förrän man har fått det. Men man kanske inte väljer en stövare som gårdshund tex.

New Foundland då, stor nallebjörn, perfekt gårdshund, skrämselfaktor iof tveksam...
Sankt bernhard kanske, tror dom har vakt i sig på lagom nivå

Hahahahahaha!!

Men alltså...ni som har sådana enorma hundar, vad har ni för bilar? :o

Volvo 245. Ena i baksätat, andra i bagagutrymmet (kombi). Dessa hundar tar ingen plats i hemmet, de parkerar sig någonstans, gärna i en soffa och sen hör man inte av dem mer förrän det är dags för mat - de är noga med klockan.
Skulle de parkera sig på golvet får man kliva över med höga benlyft. Varghunden består ju mest av långa ben och knycklar lätt ihop sig som vilken vinthund som helst. Raskarakteristika: stjäl som korpar i köket o från matbord.

Newfoundland är mycket respektingivande när de sätter den sidan till!

Däremot faller de på TS önskan om minimal pälsvård. Njoffar kräver en hel del borstning.

Kl
Har fått höra om en labbe som ska omplaceras. Jag har inte heller direkt någon respekt för labbar så men en tjuv har det ju kanske. ;)
lagom storlek och mina andra två älskar labbar.

Hej, får man lov att visa lite varghundsbilder i den här tråden utan att sno den?

Ingen som vill svara, "nej, det vill vi verkligen inte, det här är ingen varghundstråd" - men eftersom TS faktiskt skriver att hon funderat på varghund kanske hon kan ha viss nytta av bilderna, om inte annat i avskräckande syfte.

Här kommer bilderna om jag har tur och allt funkar.

Varghunden står mitt hjärta nära, den är så speciell. Bilderna är på 1an gamla, 2an nya.

En varghund som knycklat ihop sig, 1an.
050116-01.jpg

En varghund som sträckt ut sig, 2an.
002-6.jpg

En varghund som vill sitta i famnen, 2an.
bild.jpg

En varghund som är intresserad av matlagning, 2an.
013-1.jpg

En varghund som putsar diskbänken och fördiskar, 2an.
009-2.jpg

En varghund som tar hand om en valp, 1an.
041006-01-1.jpg
040913-08.jpg

Berner sennen. Dock har de endel problem med sjukdommar.
Ser ut som stora nallebjörnar avslappnade men har vänner som har just en B sennen som gårdshund och tom jag som känner hunden blir lite småspak för att kliva ur bilen när en 55kg tung hane ställer sig bredbent och skäller dovt när man kör in på gårdsplanen med bilen, tror risken för inbrott där är obefintlig :p. Sen är hunden gudasnäll egentligen och riktigt praktisk som håller sig på gården och luffar runt eller myser på farstutrappan.

Har du ingen bild på "varghund som dukar av soffbordet med svansen"? :D

Varghundar är ljuvliga, men lite för stora för min smak, även när de knycklat ihop sig...:love:

*kl*

Grandis!!! :banana:

Stor, vaktar lagom, behöver lagom motion och är, förutom storleken, helt enkelt en väldigt lagom hund. :love: Folk går inte gärna in oinbjudna med en grandis i huset. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 033
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 740
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 000
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka