Skaffa vakthund. Ras?

Narcissa

Trådstartare
Jag har flyttat till en gård och känner mer och mer behovet av att ha en stor hund här på gården. Jag har ju två små men de skrämmer kanske inte så många tjuvar. ;)
Jag hade inte tänkt ha fler hundar och jag vet inte om det blir någon men som sagt hade det känts bra.
Om jag ska köpa någon vill jag helst ha en äldre kastrerad hane.
Kan ni hjälpa mig att komma på några raser som stämmer in på följande kriterier?

* Ingen brukshund utan den ska vara mer som en gårdshund.
* Minimal pälsvård.
* Fälla lite eller helst inget alls.
* Vara av en frisk ras.

Några förslag?

Sv: Skaffa vakthund. Ras?

Finns ingen frisk ras...
Det beror ju lite på vad du menar med frisk.
Många större gårdshundar har ju HDproblematik. Jag kan inte komma på någon icke bruksras med dom kriterier du har.
Men jag gillar ju min ras cane corson och den funkar ju 100 % på 3 av kraven. Utöver att man behöver kolla hd så är det en frisk ras.

tibetansk mastiff! kan bli 14-15år då de inte är sönderavlade som många andra

Jag har också funderat på mastifferna men jag vill helst inte ha dregel. Hur är det med det?

Är det en stor hund som kommer mot en och skäller när man kommer till gården så skulle jag nog bli rädd vad det än är för ras. Bara man inte ser att den är jätteglad så hela kroppen viftar.

Har ingen egen erfarenhet av raserna och följer inte dina krav särskilt bra heller.

Grosser Schweizer Sennenhund
Pyreneer
Maremmano
Ovtjarka
"Bergsschäfer"
Kuvasz
Ridgeback?
(American) akita

Sen även mastiff raserna.

Och jag skulle nog säga att broholmer kan leva upp till dina krav, men jag har förstått att det inte är helt enkelt att hitta någon. Men kanske är det enklare med en vuxen hund.

Om det är en äldre hund du är ute efter så skulle jag hålla ögonen på flera raser och se vad som dyker upp. Det kan ju t ex komma en soffschäfer som egentligen inte skulle passat enligt rasstandarden men som passar ändå.
Dessutom kan du kräva att hunden är röntgad, du slipper HD/ED-problematiken som i princip alla större hundraser dras med.

Vi har en dogue de Bordeaux, den mest underbara hund jag träffat, bortsett från Ruben då men han är ju mer människa än hund....
Figge dregglar om man sittter o äter mitt framför näsan på honom, lätt att undvika. Dregglar lite när han fått godis men det är bara o torka av direkt.
Slaskar en del med vattenskålen, vi har löst det så att den står i duschen, har stort badrum med golvvärme så om han droppar lite när han går ut gör inget, totkar direkt.
Är mycket mindre dreggel än väntat :)
Iom att du vill ha en vuxen är det lättare att få en frisk iom att du kan röntga o kolla uppsaker lite mer, du vet vad du får till skillnad från valp.
Figge var 15 månader när han kom till oss, fullt frisk. Är av mindre modell, väger 50kg. Världens snällaste med ett underbart tålamod. Klok o lättlärd, fungerar med allt o alla. Vaktar på ett bra sätt, inget vrålskäll utan han larmar o iaktar o jag lovar att ingen går in i vår trädgård när han är ute o kommer ngn okänd på besök backar de minst två steg när vi öppnar dörren o de får se honom.

Hade en kille från Sector alarm på besök häromdagen. han knackade, Figge skällde två gånger o satte sig ovanför lilla trappen vid dörren. Husse öppnar, Figge tittar på mannen med rest ragg o gurglar lite, går ut förbi mannen, tittar på hans bil o sätter sig bakom mannen o låser fast honom med blicken.
Mannen ser allmännit skitnödig ut, stammar ngt om att med den där behöver ni nog inget larm o vill bara gå därifrån. Husse kallar in Figge som strosar förbi mannen o lägger sig i soffan.
Han är supersnäll, har långt till retning o vi litar på honom till 100% samtidigt är jag saker på att om ngn beter sig hotfullt mot mig eller min man kommer han inte nöja sig med att titta på.

Senast ändrad:

Tack för all info!

Jag skulle gärna ha en äldre schäfer men som sagt så hinner jag inte träna ens i närheten av vad en sådan hund kräver. Hundarna är med mig var jag än är utom på jobbet så den måste inte vara gigantisk men se respektingivande ut. Egentligen letar jag nog efter en hund som SER farlig ut men som är gudasnäll. ;)
Jag måste kunna ha vänner som passar gården och alla djur när jag inte är hemma utan att den beter sig vaktigt mot dem.

Figge är gudasnäll :)
Folk han träffat förut går det superbra med. Samma när han är med i stallet o går lös på gården där, kommer det nya människor dit iaktar han dem, han springer inte fram o biter dem i benet. Som sagt, långt till retning.
Men skulle nngn skrika, spöa sin häst eller bete sig agressivt på annat sätt skulle han antagligen reagera på det.

Vi har även haft ett gäng hantverkar springandes här senaste tiden, säger vi att det är okej så litar han på det o går om lägger sig, han smyger inte runt efter dem.

Tack för all info!

Jag skulle gärna ha en äldre schäfer men som sagt så hinner jag inte träna ens i närheten av vad en sådan hund kräver. Hundarna är med mig var jag än är utom på jobbet så den måste inte vara gigantisk men se respektingivande ut. Egentligen letar jag nog efter
en hund som SER farlig ut men som är gudasnäll
. ;)
Jag måste kunna ha vänner som passar gården och alla djur när jag inte är hemma utan att den beter sig vaktigt mot dem.

Jag har fss. 2 sådana, irländs varghund o bullmastiff (dräglar inte), avskräckande men helt ofarliga men det litar inte folk riktigt på har jag märkt. Utmärkta gårdshundar, soffpotatisar, GÅR INTE att träna, de gör som de vill ... men familjekära. En securitaskille ville sälja ett larm men när han mötte varghunden i dörren tyckte han också att den räcker nog som larm.

Funderade på varghund men har inte de en jäkla jaktinstinkt? Den måste kunna gå lös på gården utan att jaga och dessutom respektera gränserna för min mark.

En Varghund är förhållandevis lätt att ha lös, men jag skulle inte ha den ute "dygnet runt" utan stängsel. Dom är snabba och envisa, jag vet minst tre Varghundar som dragit omkull och dödat rådjur när dom rymt hemifrån. Men på promenad tycker iaf jag det är lätt att lära dom gå lösa, iom att dom trots allt är relativt förarveka och enkla.

I övrigt tycker jag också dom passar på alla dina krav förutom hälsan.

Funderade på varghund men har inte de en jäkla jaktinstinkt? Den måste kunna gå lös på gården utan att jaga och dessutom respektera gränserna för min mark.

En Varghund är förhållandevis lätt att ha lös, men jag skulle inte ha den ute "dygnet runt" utan stängsel. Dom är snabba och envisa, jag vet minst tre Varghundar som dragit omkull och dödat rådjur när dom rymt hemifrån. Men på promenad tycker iaf jag det är lätt att lära dom gå lösa, iom att dom trots allt är relativt förarveka och enkla.

I övrigt tycker jag också dom passar på alla dina krav förutom hälsan.

Hej, min första varghund stannade på gården och respekterade gränserna, hon blev för övrigt 9 år, var inte sjuk en enda dag i sitt liv förrän hon tvärdog. Hon lärde sig av min gamla rottishane var man går o var man inte går.

Min nuvarande 1½ år, har vuxit upp som ensamvalp och är inte att lita på ännu. Men de är rätt hemkära och fega. Bullen är lite mer Hej o Hå och kan ta egna promenader, än så länge. Blir nog bra när han vuxit ur slyngelåldern.

Grand Danois. Har inte läst tråden så någon kanske redan skrivit det.
Annars tänker jag vakthund så tänker jag direkt schäfer, rottis, dobermann:)

Alla schäfrar behöver inte supermycket träning heller. Det är individuellt. Vår schäfertik är väldigt okrävande. En skogspromenad om dagen och lite hjärngympa av en liten stunds träning av lydnad eller free style så är hon nöjd. Dock är hon nästan aldrig ensam, schäfrar gillar att vara med sin flock.

Vi har haft skotsk hjorthund, dom har ju storleken för sig och har verkligen noll vakt i sig, otroligt godmodiga och snälla. Han undrade alltid vad schäfern gjorde när hon sprang runt och vaktade, han hängde på lite glatt sådär men var inte till någon hjälp:D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
898
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 186
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka