Skaffa sig tävlingsrutin

pastejja

Trådstartare
Jag är en sådan där som börjar tävla i vuxen ålder. Det fanns inte möjlighet när jag var yngre.

Nu har jag hunnit komma ut 2 gånger, och jag har verkligen noll kontroll känns det som. Jag andas inte på banan, hästen är spänd (blir nog inte bättre för att jag inte andas) och allt annat.
Både hästen och jag kan betydligt mycket mer än vad som krävs i de klasser som vi provar på men jag har rampfeber så fort någon "ny" tittar när jag rider.
Min undran är hur många starter det tagit för er innan ni börjat kunna känna att ni har koll och kan rida programmet någerlunda enligt planen, och känt er nöjda med ritten och att det inte är allt för långt från det som är hemma (nu pratar jag inte om eventuella placeringar)?
/U

Sv: Skaffa sig tävlingsrutin

jag red mycket programmridningar/klubbtävlingar i börja, kändes bättre eftersom det inte blir "riktig" tävling då, tävlingsmänniska som jag är ;)
det tog väl ca 4-5 ggr innan jag kunde rida hela programmet utan att glömma ngt ;) och kanske 10-15 tävlingar innan jag dessutom kunde koncentrera mig! Så det är bara att träna på! Lycka till!

Problemet är väl att jag också är tävlingsmänniska. Ger mig inte in på något som detta om jag inte tror jag kan vinna.. :rofl: Och egentligen så är ju inte nivån så hög på alla på klubbtävlingar så egenligen borde jag inte alls komma bland de sista, men som sagt, jag blir spänd, och hästen har inte tävlats på många år och tycker att det är lite väl roligt. Men det är ju trevligt att det är roligt iallafall ;).
Jag fick inte sagt det men jag jobbar verkligen på att inte ta med tävlingsmänniskan på mina första starter, men en del av mig kan inte låta bli att undra när hästen och jag kan fungera iallafall på hälften av det vi gör på träning ;).
Målet vid första och andra starten var att komma ihåg programmet, vet inte om jag kan önska något mer för starten imorgon. Hade önskat att jag kunde sätta ett mål på att vara mer avspända.. Det är ju bara en klubbtävling.

Ibland kan jag bli förvånad över hur dålig koll jag har på mig själv, att det kan vara så svårt att fokusera om när det är lite annorlunda runt omkring..

Planera, planera och planera! :) Lägg upp dagen i minsta detalj så du har koll på allt runt om. Stress innan start är aldrig bra. Välj ut lite musik du gillar och som bygger på självförtroendet som du kan lyssna på i bilen på väg till tävlingen.

Träna dig mentalt, rid programmet om och om igen i huvudet. Dels så vägarna sitter men även så du får dig en bild av hur det ska se ut inne på banan när ni väl är där. Väl inne på banan försök ta ett par djupa andetag medan du väntar på startsignal, fokusera bara på dig och hästen och försök koppla bort resten. Jag brukar ha en röst i mitt huvud när jag rider, min tränares :p "Håll in bogen" "vinkla upp handen".

Om du har någon kompis som tävlat mkt så fråga denna om den inte kan tänka sig följa med som lite stöd. Även om man har koll på det mesta kan det vara en trygghet som lugnar nerverna lite.

Sen är det bara att tävla och få rutin. Det tar lite tid att vänja sig och hästen vid att stå i centrum :) Något man oxå behöver lära sig är hur länge hästen behöver värmas för att det ska funka inne på banan. När man varit ute några gånger börjar man få pejl på efter hur lång värmning hästen är på "topp".

10-15 gånger tycker jag låter ganska vettigt innan man förväntar sig att det ska klaffa :)

Hoppas du fick nåt tips och lycka till med tävlandet!

3 starter avklarade, bara 12 kvar då? ;)

Tack för många bra tips. Mycket välkommet!
Idag satsade jag på att komma ihåg att andas, men jag kunde inte slappna av tillräckligt för att hästen skulle kunna göra det. Lite lustigt är att jag satt och spande triceps hela tiden, kände det men kunde inte komma på hur jag skulle slappna av i musklen. Kanske hade det räckt att ändra vinkeln på handen.. Vet inte hur det blev såhär, det händer inte på träning..

Detta med planering är ju en bra idé. Jag ska också ha bättre framförhållning framöver så jag hinner rida genom programmet innan jag startar. Det har inte varit helt optimalt med träningen nu heller, har varit mycket på jobb.

Detta med att stå i centrum är ju lite besvärligt i vissa situationer, allt syns ju! Och det är ju lite frustrerande att ha en kanontrevlig häst och inte kunna rida den ;).

Igen, tack för tipsen!
/U

Själv har jag aldrig lyckats med det :o

I mitt fall vet jag att det beror på att jag inte någon gång har tävlat kontinuerligt under en termin. Av tidsbrist och andra hinder har jag framförallt bara kunnat tävla under sommarhalvåret och då def. inte var helg och knappt varannan. Och då hinner man def. inte få upp någon rutin. ;) Ett annat problem är att de flesta övriga ekipage vid den perioden dessutom är riktigt "varma i kläderna" eftersom de varit igång sedan terminens start.

Så mitt bästa tips är att se till att komma ut och tävla tidigt på säsongen då man första tiden kan tävla lite mer "kravlöst" och sedan se till att hålla igång det kontinuerligt under resten av året. Det tror jag är ett måste om man har känslig häst samt känslig ryttare.

Tack för fler tankar.

Det är verkligen stor skillnad på att rida "hemma" och på tävling. Det är precis som det ä en helt ny gren på någon vänster. Jag har helt plötsligt blivit mycket mer imponerad av tävlande människor som fixar det. Himla nyttigt.
Jag var helt bombsäker på att jag själv skulle visa min 08:a på 3:års men får jag inte bättre koll på mig själv så är det ju helgerån att göra det.

det blir till att öva och öva.. (och koppla bort prestationsångesten)

/U

Om du inte tycker det är det viktigaste i världen att din 08a får topp poäng på 3års tycker jag du ska visa den själv. Visst kan det bli lite knas men det finns inget bättre sätt att lära sig på tills nästa gång.

Jag visade min 05a själv och jag vill inte påstå det gick galant. Fick tex smaka grus på ridprovet men fick trots detta godkänt :p Men nu vet jag vad jag kan göra bättre till nästa gång och vilka bitar jag måste få bättre koll på. Sen kan man tränat i en oändlighet och lik förbannat funkar det inte på den stora dagen,. Tex är hästens humör kanske inte är det bästa för dagen så man får sig en åktur ;)

Nu har jag bara tävlat hoppning med min senaste häst, före honom var det lääänge sedan jag tävlade.
Jag försöker se det som att åka på en vanlig träning, oavsett hoppning eller dressyr rider jag honom likadant för att få honom fokuserad och hyfsat lösgjord. Jag har inte en tanke på att vinna, även om jag är en tävlingsmänniska inser jag att vi inte är där än, utan jobbar bara på att han ska vara ridbar och göra det jag säger åt honom.
Det gör att jag har några delmål varje tävling, förra var det att han inte ska vägra (tittig och blir lätt spänd och ofokuserad), vilket lyckades ;) samt att han skulle vara mjuk och avspänd på framridningen, trots stök, läktare och andra hästar överallt, vilket jag också är nöjd med.
Nästa gång är på ett helt nytt ställe, då blir det nog samma krav ( förra tävlingen hade vi varit en gång tidigare), gången efter det är det dags att han är mer reglerbar mellan hindren...

Jag försöker använda mig av det jag får öva på träningarna, både dressyr o hoppningsträningen och inte alls fundera över själva tävlingsresultatet.

För min del var det "bara" att komma på att jag ville rida som jag red hemma. Att inte fokusera på något annat än att sitta lika avslappnat o rida för lika lätta hjälper räckte för att hitta ridbarheten inne på banan. Jag vill gärna "rida så bra som möjligt" inne på banan men då spänner jag mig bara för mycket och använder för mycket ben och min stackars häst kan knappt gå framåt. Jag VET så väl att nyckelordet på honom är att sitta avslappnat o släppa fram energin, att krama med benen ger ju totalt motsatt effekt. Men jag behövde ge mig fanken på att sitta lugn o vänta på honom för att kunan börja rida någorlunda vettigt på banan.

Ang unghästgrejer så känner jag en enorm press då, jag kommer aldrig mer visa löshoppningen själv :angel: Ridning och visning vid hand gör jag dock gärna själv men hoppbiten är jag alldeles för oerfaren för att göra hästen rättvisa.

nu har jag bara ögnat igenom svaren lite snabbt, så ursäkta om jag kommer med upprepningar :)

* ha med dig nån som kan det här med tävlingar, som håller koll på tider, papper, vem som är inne på banan, tar bort skydd osv så att du slipper den biten.
* den som hänger med får inte komma med någon negativ kritik under framridningen, endast positivt. Annat jobbar ni med hemma, och ni kan ju det här med ridning egentligen, problemet är bara att slappna av. Så bort med negativitet!
* ge din häst massor med beröm under framridningen, även om det inte blir perfekt. Den positiva känslan smittar gärna av sig.

Mitt absolut bästa tips är ändå, hur litet det än verkar:
**Le mot domaren vid hälsning! När du gör halt för hälsning, ta ett djupt andetag och le, och ha inte bråttom iväg utan låt det ta tid.

Det var först när jag började med detta som jag kunde slappna av och börja tänka på hur jag red vid tävling. Värt att testa!

Jag tävlade hoppning med tidigare hästar och har bara varit nervös en gång med ena hästen, så nervös så jag kräkte och tränaren var tvungen att säga till mig att andas, vi vägrade ut oss på andra hindret den tävlingen.
När jag började rida dressyr var ju allt nytt =) och för mig släppte nervositeten efter 5-6 tävlingar och nu kan jag faktiskt slappna av och rida..

Dels måste ju programmen sitta så att du kan rida dem om du blir väckt mitt i natten. Först då kan du verkligen rida varje moment koncentrerat. Rid programmet i huvudet med varje halvhalt, upptag, böjning, ställning etc.

Om jag tänker att jag ska rida så bra som möjligt blir jag lätt spänd. Däremot funkar det bättre om jag fokuserar på att "visa fram hästen" i programmet så bra som möjligt. Då rider jag smartare också, lägger mer vikt vid det som är bra och gör mindre väsen av det som är mindre bra.

Och till sist så har jag bestämt mig för att det är svårt att få plats att rida på min fulla potential :angel: på framridningen. Däremot när jag kommer in på banan så har vi varenda kvadratcentimeter för oss själva och kan ta ut svängarna ordentligt! Samma känsla som jag har i hemmaridhuset - tycker det är såå skönt om det är tomt när jag kommer för att rida. Domare och publik är liksom mer ett nödvändigt ont för möjligheten att rida själv på banan...

Ryttarbränsle i olika former så att det finns något att tanka oavsett om man har matlust eller inte. Chokladkakor, torkad frukt och nötter/mandlar samt coca cola och en påse morotsslantar till hästen (skalade så kan jag nalla ur den också) är bra att ha med sig förutom något matigare tycker jag. En medhjälpare är rätt bra att ha så slipper man sitta på framridningen i 10 min innan man kommer ihåg att hästen fortfarande har hela svansen upplindad i en illblå linda :o

Ha kul! (Både du och hästen)

Bra tips!! Ha, ha skrattade åt lindan, själv har jag hoppat med neoprentransportskydd runt svansroten...

:D

Nu var det ju inte en sådan tråd, men jag upptäckte en gång efter en hoppklass att jag glömt dra upp pannluggen över pannremmen så hästen hade sett ut som Björn Borg hela tiden (ganska lång och tjock pannlugg också så det var INTE snyggt!). Det var ingen som sa något under hela tiden så jag antar att de trodde jag tyckte hästen passade i det... :angel:

http://www.mediabistro.com/unbeige/original/bjorn-borg.jpg

Och till sist så har jag bestämt mig för att det är svårt att få plats att rida på min fulla potential :angel: på framridningen. Däremot när jag kommer in på banan så har vi varenda kvadratcentimeter för oss själva och kan ta ut svängarna ordentligt! Samma känsla som jag har i hemmaridhuset - tycker det är såå skönt om det är tomt när jag kommer för att rida. Domare och publik är liksom mer ett nödvändigt ont för möjligheten att rida själv på banan...

Det där ska jag tänka på!

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 412
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar