Skaffa schäfer

Mirre

Trådstartare
Någon gång i framtiden när jag är rik och har fler timmar på dygnet :p

Men vill gärna ha en långhårig och inte med giraffrygg.
Kort sagt en frisk och sund hund. Men vad ska man titta efter, är det rena brukslinjer man ska gå efter för att slippa en allt för sluttande rygg?

Vilka hälsoaspekter bör man tänka på?
Höftledsfel är väl rätt vanligt hos schäfer va?

Ja, om du frågar mig iallafall då även den mentala biten bör spela in i "frisk och sund", och det är väl mest där det brister på utställningssidan.

HD/ED skulle jag hålla utkik efter och verkligen kolla långt tillbaka i leden hos respektive föräldradjur för att öka chanserna att få en fri individ. Klåda skrivs inte ut men finns i vissa linjer (speciellt de svenska anser jag som är lite av en stamtavlenörd..men det är bara en egen observation). Jag själv har två schäfrar av väldigt olika linjer och hanen ska röntgas inom kort, väldigt nervöst måste jag säga :)

Kort sagt en frisk och sund hund. Men vad ska man titta efter, är det rena brukslinjer man ska gå efter för att slippa en allt för sluttande rygg?

Nu skriver jag men tanke om att du är väl medveten om vad för typ av hund schäfer är och vad denna ras kan tänkas kräva :)

Ja du ska absolut inte stödja utställningsavel så det är nog nr 1
Nr 2 är hälsoaspeker, Rasbundna problem är: höfter och armbågar, klåda och känslig mage. Klåda och känslig mage fins det inga tester för på det viset men fråga uppfödarna ändå och hoppas de är ärliga. Höfter och armbågar kan du hålla koll på själv, att föräldradjuren är fria är en självklarhet om valparna ska ha en stamtavla med kolla även föräldrarnas syskon och tidigare kullar. Om tiken/hannen är friröntgad med alla andra i deras kullar har fått anmärkning kan man ändå misstänka att det blir en dålig statistik även på avkommorna, en seriös uppfödare är naturligvis medveten om detta och är noga med att det i stora drag inte förekommer höft och armbågsfel bakåt i leden.
Som nr 3 skulle säga att du ska veta vad du vill ha din schäfer till och på vilken nivå. Vilken typ av aktiviteter tänker du använda den till? Även inom brukslinjerna är variationerna stora, så vill du ha en ren lydnad eller sök hund behöver du ju inte kolla på schäfrar efter rena skyddslinjer som exempel där kampen har legat i fokus i flera generationer :)

Sedan kan det vara vara svårt att hitta en bra och ren långhårsparning men det är ju en del parningar där en av föräldradjuren är långhårig och väldigt många parningar nu med välpälsad föräldrar och i dessa kullar brukar det alltid kunna bli någon långhårig individ :)

Lycka till i framtiden

Vilka linjer är rena skyddslinjer? Har grottat ner mig i det mesta vad kommer till stamtavlor på schäfer men visste inte att det fanns sådana linjer? Båda mina är dock ändå /ska användas till skydd.

Tack ni båda för svar :)

@MrsScabtree Absolut är den mentala biten väldigt viktig också.
Ok klådan hade jag inte en tanke på, men höfter och armbågar absolut.
Håller tummarna att röngten går ua :)

@Is Känslig mage hade schäfern vi hade när jag var yngre. Fast i hans fall berodde det nog mest på dålig avel. Alla hundar i den kullen (och säkert andra kullar också) hade någon form av problem.

Kommer absolut vara noga med val av uppfödare, ska vara en som avlat länge och som har bra meriter och som folk rekommenderar.

Är väl intresserad av det mesta egentligen, utom utställning som verkar jättetråkigt :p
Men vore ju grymt kul och tävla i lydnad och skydd eller sök. Har ingen speciell inriktning nu direkt. Allt är roligt :D

De korthåriga är ju fina de också, men är något visst med långhåriga :love:

Vilka linjer är rena skyddslinjer? Har grottat ner mig i det mesta vad kommer till stamtavlor på schäfer men visste inte att det fanns sådana linjer? Båda mina är dock ändå /ska användas till skydd.
Näh jag tänker mest att vissa linjer är mer inriktade än andra, när vi letar hund som ska klara upp till SM i svenskskyddet så köper vi ju inte valp efter linjer där meriter bara finns i tex lydnad, sök eller spår utan är noga med att leta efter linjer där det finns gott om dokumenterade skyddsmeriter långt bak i stamtavlorna för att så gott det går veta att man hittar hundar som är mer benägna att ha ett fast och fullt bett, rätt temperament och som klarar hög belastning i form av hot och liknande, dvs linjer där bl.a. Kamp är högt prioriterad. Skydd kan man säkerligen köra med de flesta bruksavlade schäfrar men rätta "trycket" kan man behöva leta efter och då är min uppfattning att vissa linjer är mer inriktade än andra :).

Vissa tyska och tjekiska linjer ligger väl i framkant efter min smak men det är då kanske inga linjer jag skulle rekommendera som första brukshund till vem som helst.

Förstod du hur jag tänker är förklara jag dålig ändå?

Näh jag tänker mest att vissa linjer är mer inriktade än andra, när vi letar hund som ska klara upp till SM i svenskskyddet så köper vi ju inte valp efter linjer där meriter bara finns i tex lydnad, sök eller spår utan är noga med att leta efter linjer där det finns gott om dokumenterade skyddsmeriter långt bak i stamtavlorna för att så gott det går veta att man hittar hundar som är mer benägna att ha ett fast och fullt bett, rätt temperament och som klarar hög belastning i form av hot och liknande, dvs linjer där bl.a. Kamp är högt prioriterad. Skydd kan man säkerligen köra med de flesta bruksavlade schäfrar men rätta "trycket" kan man behöva leta efter och då är min uppfattning att vissa linjer är mer inriktade än andra :).

Vissa tyska och tjekiska linjer ligger väl i framkant efter min smak men det är då kanske inga linjer jag skulle rekommendera som första brukshund till vem som helst.

Förstod du hur jag tänker är förklara jag dålig ändå?

Jag förstår absolut, men tycker i det stora hela att ovanstående finns i så gott som varenda brukslinje i dagsläget så jag vart fundersam om det var någon alldeles särskilt du menade. :)

Jag förstår absolut, men tycker i det stora hela att ovanstående finns i så gott som varenda brukslinje i dagsläget så jag vart fundersam om det var någon alldeles särskilt du menade. :)
Ja näh ingen speciell uttryckte mig lite dåligt i första inlägget bara :) håller dock inte riktigt med att ovanstående finns i de flesta linjer även om det fins inslag av det, tänker de som har väldigt mycket svenskt långt bak i linjerna uppfattar jag har mindre av det i sig men det kanske handlar mer om en uppfattningsfråga från min sida :)
Förlåt TS att vi kapar tråden lite men jag tror jag talar för både mig och @MrsScabtree när jag säger att vi är ibland kan vara lite nördiga i schäfer stamtavlor :p

Alltså en schäfer ska ju kunna användas till precis vad som helst. Har den ett bra driftspaket spelar det liksom ingen roll vart man riktar det. Du får gärna PM:a mig de linjer som skiljer sig/inte har detta bakom sig. Är lite sämre på svenska linjer så jag lär mig gärna! :)

Ursäkta för trådkap, men jag skulle gärna motta PM på bra uppfödare :)
Mentalitet och hälsa är viktigt.

Håller just nu på att spåna runt efter en vettig hund och har snöat in mig på schäfern för tillfället.
Det jag är ute efter är en aktiv hundras som ska klara och vill ha mycket träning, gärna varierande. Har inga som helst mål på att tävla men jag har tänkt träna aktivt på någon klubb. Av det jag kan läsa mig till så borde en schäfer passa mig bra då den ska vara mångsidig.

Va noga med att det inte finns allergi/klåda. Har en schäfer som ska få somna in pga allergi och det är inte kul alls. :(

Ingen? :)

Tycker mig ha sett i andra trådar folk som verkar vara ha rätt så bra koll på linjer, vore bra om de som är insatta kanske vill dela med sig :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 271
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 385
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Sasse
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 784
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar