Skaffa mig en till valp.. Tips!!

jackietiff

Trådstartare
Hejsan!
Jag har en 7,5 månader gammal liten blandras tik som är den snällaste hunden jag någonsin ägt!! Hittills har jag bott på landet med mina föräldrar och deras två hundar men ska flytta tillbaka till stan snart och vill inte att min lilla tjej ska vara ensam så har kommit på tankar att skaffa mig en till liten tik

Min fråga är vad har ni för råd eller tips om att skaffa en till valp?

:):up::down:

Det kan bli precis hur jobbigt som helst, eller jätteenkelt. Mycket beror på vad det är för hund du har och vad du ska skaffa. Samt vad de får göra på dagarna.

En liten valp och en unghund kan inte leka hur som helst med varandra, ingen av dem känner när de blir trötta och risken är att de överanstränger och skadar sig. Du som ägare får alltså ta ett stort ansvar när de får lekryck...

/Migo
som är på G att bli med två valpar. Dock med bara 10 veckors ålderskillnad.

Hejsan!
Jag har en 7,5 månader gammal liten blandras tik som är den snällaste hunden jag någonsin ägt!! Hittills har jag bott på landet med mina föräldrar och deras två hundar men ska flytta tillbaka till stan snart och vill inte att min lilla tjej ska vara ensam så har kommit på tankar att skaffa mig en till liten tik

Jag säger som så att jag hade inte skaffat en kompis till min 7-månaders valp om jag vet redan från början att jag inte kan vara hemma hela tiden och passa dem, alt har någon hundkunnig person som kan passa dem medan jag är borta. Även om den hunden man redan har är lugn som en filbunke så kan det ändras fort om det kommer en ny liten lekkramrat in i bilden. Hunden som innan legat på sofflocket och jäst kan plötsligt vara medskyldig till att ha vält hela bokhyllan och länsat garderoben på alla dina strumpor.

Att ha -en- valp kan vara jobbigt nog, och två är sällan enklare.

Min egen är superlugn när han är själv, men jag vet att när det kommer leksugna kompisar in i bilden, då jävlar blir det åka av...

Jag hade inte heller skaffat en ny valp nu, inte så nära i ålder. Du säger att den valp du har nu är snäll, men när hon har passerat könsmognaden kanske hon ändrar sig och blir en riktig ragata. Då blir det synd om lilla valpen. Eller om det kanske blir tvärtom, att lilla valpen ger sig på den snälla lite äldre valpen så den kommer leva sitt liv t ex under soffan för att inte åka på stryk. Mitt råd är alltså att vänta tills den valp du har nu blir vuxen, kanske runt 2 år innan du skaffar valp. Du har även en annan sak att tänka på och det är ensamträning. Är det 2 valpar är det lätt till att de far runt och skäller större delen av tiden du inte är hemma och så blir det gnäll från grannarna om du inte bor i villa.

Det kan bli precis hur jobbigt som helst, eller jätteenkelt. Mycket beror på vad det är för hund du har och vad du ska skaffa. Samt vad de får göra på dagarna.

En liten valp och en unghund kan inte leka hur som helst med varandra, ingen av dem känner när de blir trötta och risken är att de överanstränger och skadar sig. Du som ägare får alltså ta ett stort ansvar när de får lekryck...

/Migo
som är på G att bli med två valpar. Dock med bara 10 veckors ålderskillnad.
Två?! :love:

Jag hade väntat åtmindstånde tills den nuvarande är färdig med sin grundfostran eller skaffat en vuxen "välfostrad" hund. Ofta är det jobbigt nog att fostra en unghund med selektiv hörsel, tänk då att ha två samtidigt :devil:

Hejsan!

Jag säger också nej, jag har gjort den missen en gång och aldrig igen. Jag hade en lugn bra tik som var 6 månader när nästa kom, samma ras, samma linjer och jag fick en översocial stressad valp som tuggade sönder lägenheten på 5 minuter.

Tillslut kunde jag inte ens promenera med båda samtidigt, den lilla hade stora problem med hundmöten och det smittade av sig på den äldre, och det var lagomt kul när båda rände ute i skogen och plötsligt tappade hörseln. Det räcker att jaga ikapp en hormonstinn tonåring, två är lite övermäktigt ;)

Den yngre fick tyvärr flytta tillslut, mestadels pågrund av att hundarna blev enormt stressade av varandra och den yngre fixade inte att vara ensam i 2 minuter ens. Hon har det bra idag och jag är så glad att jag ändå kunde sälja henne, för fy vad jobbigt det var...

Jag håller med övriga om att jag inte hade skaffat en valp när din nuvarande hund är såpass ung. Utöver det som redan sagts så vill jag påstå att du har den jobbigaste perioden med din nuvarande hund framför dig, runt året brukar de vara smått hopplösa och då hade jag inte dessutom velat ha en valp på det. Jag har själv en ettåring, och hon var precis som din världens enklaste tills för någon månad sedan, nu överväger jag att bli allergisk och lägga ut henne på blocket ungefär 3 gånger om dagen, sedan är hon duktig igen så att jag ändrar mig :) Hade jag haft en valp nu också som kissar och bajsar överallt, bits, inte sover på nätterna och mitt i allting ska uppfostras så hade jag förmodligen inte suttit och surfat på buke nu utan suttit uppkrupen i ett hörn och vaggat fram och tillbaka.

Ja, jag överdriver lite, men varför göra det onödigt jobbigt för sig själv? Vänta tills din hund blivit vuxen och skaffa därefter en valp om du vill det då. Jag vill också påpeka att det är en dum idé att skaffa en valp bara för att din nuvarande hund inte ska bli ensam, och inte för att du verkligen känner att du vill ha en till hund. Det gör du kanske också, men bara en liten tanke :)

Jag hade inte heller tagit risken. En hund kan vara ensam ibland, så är det ju för nästan alla hundar.

Flyttade hemifrån med hund och katter för ett år sen, även om min hund inte är valp så är det inte en dans på rosor att vara ensamstående hundägare. Skulle inte vilja ha två hundar, ännu mindre två valpar. Min hund kan inte vara ensam (och hon är så gammal att jag inte tycker det är värt att ensamhetsträna, tror hon börjar bli senil) så hon går på dagis. Det kostar förstås pengar, men det gör ju två hundar med.

Jag har två töser med bara 11 månader mellan i ålder - med facit i hand, så skulle det varit mycket bättre om tös nummer 2 hade kommit när den första var två år och inte i en brådmogen ålder. Det har varit mycket extra jobb pga det och är ibland fortfarande ;) Men dom fungerar dock väldigt bra tillsammans, även om dom aldrig skulle ligga tätt ihop och sova. Dom är trots samma ras, väldigt olika varandra och det har nog varit en del till min fördel och en del till nackdel :)

Jag har hellre två syskon/valpar i samma ålder än en brådmogen yngling och en valp i framtiden...

Förnu

Förnuftet kämpar emot lite men det finns en risk/chans att Tod blir kvar och att tiken kommer som planerat i mitten av februari. Fem bordercollies är väl inget? :cautious::angel:
1065.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 386
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 985
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 587
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar