Skaffa "lillasyster"?

DressyrBecca

Trådstartare
Har en liten Birmatjej som snart är 4 månader gammal, underbar på alla sätt och vis!
Problemet är att både jag och min sambo kommer att börja jobba mera och blir då mindre hemma. Hon klarar jättebra att vara ensam, tar det mesta med ro och gillar läget i alla situationer. Men att vara själv 6-8 timmar varje dag kan inte vara roligt :crazy:
Så vi funderar på att skaffa en lillasyster!
Min fråga är bara, spelar det någon roll NÄR jag ev skaffar en till kattunge? "ju förr, desto bättre" eller? Eller kan man vänta nån månad?
Till saken hör att en kollega nyss fått en kull som förhoppningsvis kommer bli kanonfina katter! Men dom är än så länge bara knappa månaden, så det innebär ju först om två månader i så fall.
Så, kan jag vänta ut kollegans ungar med gott samvete, eller är det bättre att försöka få tag på en kompis så fort som möjligt??

Tacksam för svar :)

Sv: Skaffa "lillasyster"?

Jag skulle satsa på att ha en lillasyster hemma när ni börjar jobba mer.

Frågan var ju bara om det blir lika lätt för vår nuvarande katt att vänja sig vid en ny kattunge oavsett om vi skaffar den nu eller om ett par månader? Eller är det enklare ju yngre katterna är?
Alla som vet, har åsikter eller erfarenheter - allt av värde!

Jag tror inte det spelar någon roll om du väntar en månad, eller ett år. Du har ju tänkt köpa en kattunge som kompis åt henne och kattungar brukar de flesta andra katter inte se som ett hot och ha mkt lättare för att bli polare med än tex en annan vuxen katt.
Folk skaffar ju kompis åt sin katt både när de är små och vuxna, det spelar säkert ingen roll. Jag har vuxna katter som fått vuxna kompisar, funkar bra. Men lättast är ju alltid att introducera kattungar.

Så vänta du tills katterna du spanat in är leveransklara.
Det är ju viktigare att det blir "rätt" katt än att det går fort.
Lycka till!

Du kan absolut vänta, min Gustav var 6mån när han fick sin kompis och det gick jättebra! Nu är dom bästa vänner.:D

Fast kanske de connektar bättre om du väljer en katt nu. Det måste inte bli så att det kommer bli svårare när de är lite äldre, nu är ju din kisse bara en unge, och då har de inga större problem med rangen.
Att ta in en vuxen katt till en annan vuxen katt, däremot, blir svårt, men som sagt, du kan nog göra vad som passar dig bäst!

Mvh Findus och Molly

Att skaffa en till tycker jag låter som en jätte bra idé, det tror jag hon kommer att uppskatta :) Det är alltid lättare att sätta ihop katter innan de blivit könsmogna, men är den ena en kattunge så brukar det inte vara några problem ändå, så det kanske blir enklare att skaffa en till nu, men jag tror inte det blir några större problem även om ni väntar. Lycka till! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 008
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 619
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 226
Senast: Gumman123
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 512
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar