Skaffa katt tillsammans med vuxen hund?

Ela

Trådstartare
Jag har en tik på drygt ett år som var van vid katter som valp men sen har vi tyvärr inte haft ngn katt.

Nu funderar vi på att skaffa kattunge. Hur introducerar man bäst katten och hunden tillsammans?

Tips, råd och erfarenheter mottages tacksamt :bow:

Sv: Skaffa katt tillsammans med vuxen hund?

Hej! Vad kul att du väljer att ha både katt och hund, tror det är bra för båda så de får lära sig (katten) att vara lite mindre "känslig" (som en av mina var innan, vi fick knappt ta i henne, nu är hon en "hundkatt") och hunden att vara försiktig med ett mindre djur (vet inte om det är någon bra träning inför att skaffa barn då man har hund, men jag vill inbilla mig det! :))

Jag hade tre katter då jag träffade Macke, min kille, som hade en alaskan hunskey/rottweiler-tik på ett år, precis. Den enda av katterna var en unge, precis fyllt så pass många veckor som de ska vara då de säljs/ges bort (minns inte, typ tolv eller tretton veckor?) och hunden tog sig an henne direkt. Började med att buffa på henne, mäta över henne med käkarna -utan att göra henne illa! och sedan dess har de varit oskiljaktliga. Dock på fel vis, till en början, då hunden trodde att hon var hennes mamma och lät kattungen suga på hennes bröstvårtor. Ganska svårt för katten att inte se dem då de låg sked, fast böjda mot varandra. Sen hade inte kattungarna och mamman blivit skiljda i rätt tid eller på rätt sett, så kattungen sög tills hon flyttade. Idiotiskt. I dag älskar de varandra otroligt mycket, katten klättrar in i hundgården för att ligga inne hos hunden när vi människor är och jobbar. De är så vackra! Katten suger inte längre, tack och lov! Hunden fick en infektion i två bröstvårtor och efter behandling var det som att hon förstod att det var dåligt - och började säga ifrån. Duktig vovve!

Men det gick bra iaf. De två vuxna (ett och två år) gick det också bra med. Hon fick träffa dem en och en en kväll, tre timmar med första katten, tre med andra osv. Kloklippning innan förstås ;) Det blev lite fight med äldsta katten och hunden, men det skedde bara EN gång.

Gud vad text det blev, förlåt mig. Ett par frågor bara, hur var hunden mot katter innan? och vad har du för ras? Allting kul att veta :)

Kul att vi har samma ålder på både kattunge och hund! :D Keep us updated!

Jag har en American akita som heter Ronja :laugh:

Som liten var hon bra med katter men kunde jaga dom lite om dom sprang, men stannade när dom stannade. Nu har hon inte träffat ngn katt på länge.

...och våran hund heter också Ronja :P

Vi har introducerat en kattunge till våran 2 åriga hanhund och det gick bra. Hade lite övervakning av dom först, för att se att dom fungerade ihop. Nu är dom kannonkompisar som leker å bussar med varandra . Hur gulligt som helst.

Lycko dig! Vi fick vår kattunge i fredags och vår springerhane (4 år)som älskar våra vuxna katter är skitarg på lilla Puma. Försökte hugga henne och morrar så hon vågar inte sticka fram näsan när han är inne. Har försökt gosa med och berömma hunden och ha katten i knäet så de får känna närvaron av varandra men han muttrar och blänger. Sitter bara kvar på ren lydnad. Jobbigt!

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 364
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna...
Svar
18
· Visningar
509
Senast: CaisaCax
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 170
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka