Skaffa hus- hur få tid?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag skulle så småningom vilja köpa hus på landet. Ingen stor gård och inget märkvärdigt. Inte heller ngt renoveringsprojekt. Det jag funderar på är hur mkt jobb det är att ha ett hus. Jag tänker mig då inget renoveringsobjekt utan mer "normala renoveringar" och skötsel. Jag funderar på hur jag ska få ihop vardagslivet med heltidsjobb, hus och så hoppas jag kunna skaffa häst.
I tråden skulle jag främst vilja höra från er som också lever ensamna, hur ni får ihop vardagen och hur mkt jobb det är med hus.

Sv: Skaffa hus- hur få tid?

Det är så mycket jobb som du gör det till :). Välj ett hus med ett värmesystem som inte tar massa tid (vedeldning ska du alltså akta dig för), och helst tegelfasad så slipper du måla om det :P. Och du kan ju faktiskt hyra in folk som gör det nödvändiga åt dig.

Det som tar mest tid är ju egentligen att hålla det Snyggt (välmålat, rent på bron, skottat, fint i trädgården) och det behöver man ju inte göra om man inte vill.

Vi tillexempel, skiter i trädgården, betalar en traktorgubbe för att skotta (jag sopar eventuellt av bron om det snöat mycket), och renoverar invändigt när jag har lust. Ibland kan jag tvinga sambon att hjälpa men han är gravt ointresserad så gällande huspyssel är jag singel :P.

Vårt hus tar inte mer tid än vår lägenhet bortsett trädgården.
Valde ett nyrenoverat hus i ett plan med öppen planlösning. Det är lättstädat och allt är nytt och fräsht.
Trädgården håller vi enkel så det är inte särskilt mycket jobb där heller men det är klart att gräset och häcken ska klippas och blommorna vattnas på sommaren.

Jag lever ensam i ett torp med vedeldning. Jobbar heltid. Är dessutom skröplig efter sjukdom. Det går utmärkt.

Det hade säkert inte funkat mitt i villaidyllen där man kantskär gångarna och handklipper gräskanter :D Nu ligger mitt hus ute på landet utan insyn från grannar och jag klipper gräset så ofta jag själv vill och krattar löv när jag orkar.

För min del är det så att huset GER mer energi än det tar.

Jag bor själv i hus sen snart 10 år tillbaka. Har ett barn varannan vecka. Jobbar heltid. Har haft häst i eget stall fram till för 1½ år sen. På landet utan nära grannar så behöver inte kantskära gräskanterna ;)

Jag har sett över vad som tar tid och minskat ned vad jag kunnat. Man måste förstås prioritera, tiden och orken är begränsad. Snöskottningen sker maskinellt, trappor och gångar och utanför garagedörrar är det som jag gör för hand. Trädgårdsarbetet var roligt de första årena, men är av tidsskäl bortrationaliserat nu. Inga fina prunkande blomsterrabatter alltså. Har bärbuskar och fruktträd men de sköter sig själva rätt långt. Gräsklippning och röjning av kanter tar mycket tid de perioder gräset växer snabbt. Robotklippare kommer att införskaffas på sikt för att få bort detta manuella moment.

Ett hus har fler fönster att tvätta och byta gardiner i än en mindre lägenhet. Har minskat i på ambitionsnivån här. Robotdammsugare kör dagligen i nedre våningen när jag är borta vilket drastiskt minskar manuella städtiden.

Ogräset ute på gruset på gårdsplanen och på ridplan har jag förlorat kampen mot. Hade gärna haft dessa helt fria från ogräs men det växer snabbt.

Ommålning av huset lejde jag bort förra sommaren. Behöver inte göras så ofta.

Har prövat på vedeldning, eluppvärmning och oljeuppvärmning. Lät installera bergärme för tre år sen. Mitt livs bästa ekonomiska investering så här långt i livet. Och kräver ingen som helst insats av mig nu vid drift, sköter sig helt själv.

Om vi hade varit två som hade gillat att pyssla på hemma med hus och gård hade det förstås varit mycket mera pyntat och ombonat hemma hos mig. Nu håller jag det hela minimalistiskt och "rent", så lite extra som möjligt. Försöker leva efter devisen att allt man skaffar/planterar skall skötas om så man skall tänka efter ordentligt före.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 592
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka