Skaffa hund?

A

anja23

Hej!
Jag är en 23 årig tjej och har velat skaffa hund ända sen jag flyttade hemifrån för ca 4 år sedan. Men jag har för hundens skull inte gjort det eftersom jag har jobbat heltid tre mil hemifrån.
Men nu till hösten ska jag börja plugga, och kommer läsa en treårig utbildning på distans. Vilket betyder att jag kan vara hemma med valpen nästan hela veckorna. (Kommer att ha en träff i veckan med "klassen")
För mig känns det nu som att det är ett perfekt tillfälle att äntligen ha en hund, eftersom jag kommer att vara hemma såpass länge.
Vad tycker ni? Kommer jag ändå lämna hunden ensam för mycket då den är liten?

Sv: Skaffa hund?

Ja det är klart!
Ungefär när kan man börja lämna dom 3-4 timmar själv?
Om man såklart tränar hunden från början i att kunna vara själv korta stunder.

Jag har en valp som är 7 månader och hon har varit ensam som mest ca 3 timmar nu ..

Hon är väldigt trygg och henne har vi tränat sdan hon var ca 9-10 veckor.

Absolut!! Låter ju som ett jättebra tillfälle! :)

Självklart kan du ha hundvakt då... en del som har hundvakt till små valpar brukar be hundvakten komma hem till valpen då den känner sig lite tryggare där. I det stora hela tror jag inte det spelar någon roll, men det känns ju kanske skönare.

Jag var hemma med min tik hela det första halvåret, började sedan lämna henne korta stunder, gick iväg och fikade och sådana grejer. Dock hade hon fått vara själv några minuter då och då innan det. Som när jag sprang ner till tvättstugan och sånt.
Hanen var heller aldrig själv de första 6månaderna, men då hade jag börjat plugga så jag och sambon turades om, och min sambo ändrade lite tider på jobbet osv.

Det du kan tänka på är ju hur det kommer se ut i fortsättningn också, för även när hunden är stor ska den helst inte vara hemma själv mer än max 4h per dag. Man brukar ju alltid lösa sånt, men det kan vara bra att fundera över.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 624
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 355
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 171
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka