Sv: Skaffa hund?
min hund är född 26 juli 05 och har blivit lämnad ensam sen hon blev rumsren vid 5 mån ålder. men hon har fortfarande inte lärt sig att vara ensam. väl ensam förstör hon saker/möbler och skäller som en galning. vilket har resulterat i en munkorg. men alla hundar är ju självklart inte likadana. du kan söka efter info på nätet om hur du ska gå till väga. ja tror det kommer att gå bra så länge den får komma ut och kissa emellanåt. i början blir det ungefär varannan timme---
Jag är sugen på att skaffa hund, men vet inte om det lämpar sig. Skulle vilja veta vad alla ni hundälskare har för råd att dela med er av!
Mitt problem är att jag jobbar heltid, som många andra. Jag har dock ett flexibelt arbete som innebär att jag varje dag mitt på dagen kan gå hem till min hund och busa/rasta den i drygt en timme innan jag måste gå tillbaka till jobbet och lämna hunden i ca 4,5 h igen.
Är det elakt att lämna en hund i 2 stycken 4,5 h:s intervaller om man busar med/rastar hunden i mer än en timme mellan intervallen?
Jag har hört att man inte bör lämna en hund i mer än 6 timmar ensam, men jag vet inte om man då menar 6 timmar i sträck eller 6 timmar totalt på hela dygnet?
Jag vill självklart inte skaffa en hund som blir deprimerad, men inbillar mig att om den får busa av sig och ha sällskap en timme mitt på dagen och kommer in i den vanan, så borde det gå bra?
Skulle bli jätteglad för era åsikter! / Isglassen
min hund är född 26 juli 05 och har blivit lämnad ensam sen hon blev rumsren vid 5 mån ålder. men hon har fortfarande inte lärt sig att vara ensam. väl ensam förstör hon saker/möbler och skäller som en galning. vilket har resulterat i en munkorg. men alla hundar är ju självklart inte likadana. du kan söka efter info på nätet om hur du ska gå till väga. ja tror det kommer att gå bra så länge den får komma ut och kissa emellanåt. i början blir det ungefär varannan timme---