Skaffa hund?

Sv: Skaffa hund?

Jag är sugen på att skaffa hund, men vet inte om det lämpar sig. Skulle vilja veta vad alla ni hundälskare har för råd att dela med er av!

Mitt problem är att jag jobbar heltid, som många andra. Jag har dock ett flexibelt arbete som innebär att jag varje dag mitt på dagen kan gå hem till min hund och busa/rasta den i drygt en timme innan jag måste gå tillbaka till jobbet och lämna hunden i ca 4,5 h igen.

Är det elakt att lämna en hund i 2 stycken 4,5 h:s intervaller om man busar med/rastar hunden i mer än en timme mellan intervallen?

Jag har hört att man inte bör lämna en hund i mer än 6 timmar ensam, men jag vet inte om man då menar 6 timmar i sträck eller 6 timmar totalt på hela dygnet?

Jag vill självklart inte skaffa en hund som blir deprimerad, men inbillar mig att om den får busa av sig och ha sällskap en timme mitt på dagen och kommer in i den vanan, så borde det gå bra?

Skulle bli jätteglad för era åsikter! / Isglassen

min hund är född 26 juli 05 och har blivit lämnad ensam sen hon blev rumsren vid 5 mån ålder. men hon har fortfarande inte lärt sig att vara ensam. väl ensam förstör hon saker/möbler och skäller som en galning. vilket har resulterat i en munkorg. men alla hundar är ju självklart inte likadana. du kan söka efter info på nätet om hur du ska gå till väga. ja tror det kommer att gå bra så länge den får komma ut och kissa emellanåt. i början blir det ungefär varannan timme---
 
Sv: Skaffa hund?

väl ensam förstör hon saker/möbler och skäller som en galning. vilket har resulterat i en munkorg.
Oj, vad jobbigt att ha det så! :crazy:
Du har inte tänkt på att göra någonting åt problemet i sej, istället för att bara behandla symptomen med en munkorg??
 
Sv: Skaffa hund?

*kl*

Detta är så typiskt Buke... beroende på vad det handlar om så kommer antingen de ena eller de andra extremisterna fram och då vågar sig inte andra med avvikande åsikt fram, jag vet sen tidigare att det finns fler här på buke som jobbar heltid och har sin hund hemma... Men var är dom nu. Vågar inte visa sig...
 
Sv: Skaffa hund?

Jag kan inte tänka mig att någon seriös uppfödare tycker man ska lämna en liten valp ensam hemma i fyra timmar. DÄREMOT ska valpen få vara i fred på en avskiljd plats och få den vila den behöver, men det är en HELT annan sak. Jag tror du måste ha missuppfattat?

Nej, jag tror att jag måste förklara lite närmare, sorry om jag var otydlig.

Det var ingen missuppfattning att uppfödarna rekommenderade att man lämnar hemmet helt så att valpen får vara alldeles ensam i 4 timmar varje dag mitt på dagen direkt när man fått hem den.

MEN, det fanns vidare information som jag inte skrev med bara för att jag ändå skrev en så lång uppsats i mitt förra inlägg...

Rekommendationen att lämna hunden i 4 timmar var riktad till MIG, alltså till MITT valpköp (och andra som arbetar heltid eller halvtid och vanligen kommer att vara borta från hunden i 4-5 timmar i sträck per dag i resten av hundens liv). Rekommendationen var alltså INTE riktad till hundägare i allmänhet. Om man inte har tänkt lämna sin hund mer än 2 timmar per dag någon dag i resten av hundens liv så är det naturligtvis helt onödigt att lämna valpen i 4 timmar själv på dagen precis i början. Då är ju den situationen inget som valpen behöver känna sig trygg med.

Poängen med att göra det var enligt uppfödaren att hunden under sina första 12 veckor har lättare att anpassa sig till hur resten av sitt liv kommer bli än den har efter de första 12 veckorna i sitt liv, eftersom att just dessa veckor är präglingsperioden. Så en hund som lär sig sina första 12 veckor att det är ok att vara ensam 4-5 timmar i sträck kommer med största sannorlikhet tycka att det går jättebra även i resten av livet utan att må dåligt, medan hundar som aldrig blir lämnade ensamma i mer än säg 1-2 timmar under sina första 12 veckor riskerar att bli mer oroliga om man helt plötsligt senare lämnar dem ensamma längre än så. De första 12 veckorna är på så sätt den enklaste perioden att lära en valp om sina grundläggande trygghetskänslor, varför även de första 8 bveckorna hos uppfödaren är så otroligt viktiga för hur hunden kommer att må och reagera på olika situationer i resten av livet.

Det uppfödarna påpekade var att om man vet redan när man köper hunden att den kommer få vara ensam i 4-5 timmar i sträck på dagarna innan den får rasta och busa av sig och få sällskap igen (vilket de sa är ganska vanligt för många hundköpare) så är det DÅ som det är viktigt att man verkligen går hemifrån och låter hunden vara själv i 4-5 timmar redan från början. Speciellt de första 4 veckorna hos sin nya matte/husse (totalt 12 veckor) när hunden är "präglingsbar". Uppfödarna rekommenderade således inte att t.ex. ta semester om man jobbar halvtid och skaffar hundvalp, utan att passa på att lämna hunden direkt de timmar man jobbar och sedan gå raka vägen hem till valpen efter jobbet och rasta den. Då kommer hunden alltid att tycka att det funkar jättebra.

Det fanns även vidare restriktioner:
För att valpen skall vara säker under dessa timmar och inte råka ut för förödande omständigheter, som någon här skrev, så skall valpen under dessa 4-5 timmar lämnas i en rymningssäker "hage" med tidningsbotten, självklart mat& vatten, och en mjuk plats att sova på och kanske någon säker leksak. Så inhängnaden får verkligen inte vara för liten.

Direkt när man kommer hem skall man sedan plocka upp valpen, berömma den och gå ut med den, så att den lär sig att det kommer att hända så fort matte/husse kommer hem.

De påpekade även att många seriösa uppfödare (som vet att de första 12 veckorna är de viktigaste för att lära valpen grundläggande saker) lägger ner jättemycket tid på att just lära valpen sådant som kan vara bra att kunna när den lämnar uppfödningen. Därför är det viktigt för en uppfödare att veta hur den nya mattens/hussens liv ser ut så att de redan under de första 8 veckorna kan börja träna hunden på vad den behöver kunna i sitt liv.

Många låter t.ex. valpen sova själv de sista tre nätterna innan köparen hämtar valpen för att den skall känna sig lättare till mods med att sova utan sin mamma/syskon när den kommer till ett nytt hem och för att vissa i allmänhet inte vill att en hund skall sova i sovrummet ifall de t.ex. har små barn. Det är också under denna period (första 12 veckorna) som det är enklast att få en hund att förstå att det t.ex. är ok att åka bil, få klorna klippta utan att det får panik och att lära sig att umgås med barn, andra hundar och t.ex. med katter. Senare i livet kan det vara svårt för en hund att acceptera sådant, även om det självklart aldrig är för sent att lära en hund sitta... ? :smirk:

Detta var den fullständiga förklaringen till varför det är ok och t.o.m. BRA för hunden att se till att lämna den direkt själv för personer som vet att de kommer att lämna sin hund sådana stunder redan när de köper valpen. Det är flera uppfödare som sagt samma sak, och som en uppfödare sa när jag lät förvånad över att valpen kunde vara själv så mycket: "du kan välja att tro på mig som dagligen har kontakt med andra uppfödare, med svenska kennelklubben och har fött upp 100-tals välmående och friska valpar genom alla år, eller välja att tro på din granne som har haft 3 hundar i sitt liv och insisterar på att det är totalt omöjligt att lämna en hund i mer än 2 timmar. Det beror på hur man vänjer hunden från början -alla hundar kan bli självständiga och starka individer om de får rätt inlärning redan från början".

Jag tror att det ligger mycket i det, och misstror inte för en sekund er som har lärt era hundar att älska livet, trots att det blir stunder hemma utan matte/husse.

Oj, nu blev det en uppsats igen...
 
Sv: Skaffa hund?

Om du verkligen vill ha hund så tycker jag att du ska skaffa en...
Om du har möjlighet till att skaffa en lagom tills semestern så låter det vettigt..!
Va hemma de första veckorna och börja träna valpen i korta intervaller med att vara själv.
Efter några veckor ser du genast resultat.
Att man inte ska lämna en hund själv i flertalet timmar är ju en självklarhet men har man möjlighet till att va hemma på lunch så tror iallafall jag att det fungerar.
Det har fungerat på våra hundar både rottweiler och gd.
Men sen är ju mycket upp till ägaren hur man aktiverar hunden på efm och kväll.

mvh
 
Sv: Skaffa hund?

Oj, vad jobbigt att ha det så! :crazy:
Du har inte tänkt på att göra någonting åt problemet i sej, istället för att bara behandla symptomen med en munkorg??

jodå. men vewt bara inte hur. hon tuggade sönder min pappas nya säng, när han bara hade haft den en kortare tid bara för att hon inte kan vara ensam. hon gör konfetti av tidningar å allt möjligt. har testat med att ha henne i köket, men hon skäller som in i norden så vi får klagomål av grannarna som i sin tur leder till klagomål till företaget vi hyr lägenheten hos. munkorg var det enda alternativet.
 
Sv: Skaffa hund?

Just det där med bur verkar vara väldigt accepterat iaf hos engelska uppfödare. Alla som jag har pratat med rekommenderar "crate training" och att särskilt när hunden är valp så skall den vara i sin bur när man inte har uppsikt över den alltså på natten och när den är ensam typ när man duschar, är iväg och handlar osv.

Jag har blivit rekommenderad en 42" bur därför att denna storlek kan användas även till en vuxen labrador (som ju är rasen vi funderar på). MEN buren skall avgränsas i början när valpen är liten annars blir den för stor och skall bara innehålla sovplats, vattenskål och en leksak. Hundar går ogärna på toaletten där de sover så teorin verkar vara att det hjälper toaträningen... enligt mina vänner som har hund funkar det utmärkt. Och man får aldrig sätta hunden i buren som straff utan det ska vara ett mysigt ställe som den känner sig trygg i.

Jag tänker testa det iaf!!
 
Sv: Skaffa hund?

Kan lova att det funkar!!!
Har gjort det på alla mina 4st jag haft/har...
Är icke någre bekymmer alls.
Det har blivit en trygg punkt för mina så tillslut fick jag låta dom stå framme hela tiden.
mvh
 
Sv: Skaffa hund?

Alltså det låter ( precis som jag skrev i den andra tråden ) helt förbannat jäkla otroligt att en uppfödare skulle rekomendera något dylikt.

Ja blir helt stum och samtidigt besviken, en uppfödare är en person som många tror sig besitta djup kunskap om hur hunden fungerar (psykiskt/fysiskt) ...

Många 1:a gångs valpköpare litar på sina uppfödare lite väl mycket istället för att läsa på själv om hur hunden fungerar ....

:(
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa hund?

Börja om från början med ensamhetsträningen, hur ha du hittills tränat med din hund ?

Hur länge lämnar du en 5 månader ensam hemma?
 
Sv: Skaffa hund?

Det låter väldigt, väldigt, väldigt och ännu mer väldigt underligt att en seriös uppfödare skulle rekommendera att lämna en liten, nyhemkommen valp ensam i fyra timmar :(.

Valptiden är absolut en period då valpen präglas för resten av livet, det köper jag. Den ska få pröva på det mesta som den ska vara med om, precis som du skriver. Åka bil, klippa klor, träffa barn och katter och andra hundar, samt lämnas ensam, MEN BARA KORTA STUNDER. Präglingsperioden innebär framförallt att skapa en grundtrygghet hos hunden, och det strider mot all vedertagen hundkunskap att tro att man skapar grundtrygghet genom att lämna en liten hundbaby ensam i flera timmar. Läs litteratur och fråga runt bland hundtränare etc, och jag tror du kommer att upptäcka att den uppfödaren du pratat med har en väldigt avvikande uppfattning. en liten valp kan inte ens hålla sig så länge som fyra timmar, och lämnar du den så den får göra på sig inne gång på gång lär du dessutom få problem med rumsrenhetsträvningen.

Min numera sexmånadresvalp började lämnas KORTA stunder (fem minuter till att börja med) redan när hon varit här ett par dagar (alltså INTE fyra timmar...), och det har gått strålande utmärkt att ensamträna henne mjukt och succesivt. Detta är bara ETT exempel på att långsam ensamträning fungerar utmärkt, men jag tror du kan få hur många som helst.

Om du läser mitt tidigare inlägg, så förstår du oxå att jag inte är någon rabiat "ensamhemmahundmotstånadare".

Om du vill skaffa hund, så är mitt råd att skaffa den inför semestern, och dessutom ta ut all ev komp pch sparad semester du har, och sedan lösa det med hunddagis eller dagmatte.

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 378
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp