Skaffa hund...

KisseNova

Trådstartare
Jag har funderat länge på att skaffa hund, men aldrig vågat pga olika anledningar.


Jag vill veta om era barnvänliga knähundar, helst bara renrasiga då jag inte stödjer blandisar (nej, inget påhopp men min personliga åsikt).
Flertalet knähundar är ju underbara knähundar och det lutar isåfall mot antingen en Cavalier eller Shih Tzu då jag fullkomligt älskar temperamenet som dessa hundar kan ha, och även pälsvården.

och givetvis så är jag insatt i olika raser, men vill veta eran personliga åsikt om vilka raser man bör undvika till barn och vilka som lämpar sig bättre.

Vill inte se några påhopp på denna tråd, den är INTE till för att smutsa ner någon hundras då alla hundraser är den mest underbaraste för dom som äger eller beundrar rasen. Det är jag som villveta mer om dom olika raserna, och ja det finns rötägg i alla raser.
 
Sv: Skaffa hund...

Om du uppfostrar barnen med hundvett så fungerar de flesta sällskapsraser alldeles utmärkt ...
 
Sv: Skaffa hund...

mops?

Lugna,tåliga å snälla.

ingen pälsvård.
 
Sv: Skaffa hund...

Jag lär min son att ha seriöst djurvett. Alla i hans närhet har djur så det har varit väldigt viktigt från början att han är snäll mot djuren.

Iofs så är han "bara" 2 år så helt 100 litar jag inte på honom men han är väldigt försiktig mot alla djur. Igår satt han tex hemma hos min mamma och klappade hennes hund efter att hon hade rengjort öronen och sa "ba iggo" (bra riggo). Han har aldrig varit elak mot ett djur utan säger ofta till om man själv skulle råka ramla på något djur (som mest är det 2 katter och 4 hundar i min mammas 3 r ok, och då är det inte alltid lätt att ha koll på fötterna).
 
Sv: Skaffa hund...

iofs så påminner dom om min älsklingsras engelsk bulldogg, men nja dom är nog inte riktigt min grej ;)
 
Sv: Skaffa hund...

Jag har funderat länge på att skaffa hund, men aldrig vågat pga olika anledningar.


Jag vill veta om era barnvänliga knähundar, helst bara renrasiga då jag inte stödjer blandisar (nej, inget påhopp men min personliga åsikt).
Flertalet knähundar är ju underbara knähundar och det lutar isåfall mot antingen en Cavalier eller Shih Tzu då jag fullkomligt älskar temperamenet som dessa hundar kan ha, och även pälsvården.

och givetvis så är jag insatt i olika raser, men vill veta eran personliga åsikt om vilka raser man bör undvika till barn och vilka som lämpar sig bättre.

Vill inte se några påhopp på denna tråd, den är INTE till för att smutsa ner någon hundras då alla hundraser är den mest underbaraste för dom som äger eller beundrar rasen. Det är jag som villveta mer om dom olika raserna, och ja det finns rötägg i alla raser.

Jag tror nog att Cavalier kan vara bra. De jag har träffat har varit väldigt snälla och tålamodiga. Alla jag träffat har bott i barnfamiljer utan några problem. Shih Tzu som jag träffat har varit lite mindre tålamodiga och lite bitska. Ganska tuffa. Men det kanske bara är dem jag träffat på.
 
Sv: Skaffa hund...

jaa, och dessutom har jag levt i 17 dagar med 15 cavalierer, så lite fick man ju lära sig om temperamentet. fast jag vet bara inte när det skulle bli aktuellt, fjäska för mor kanske..;)
 
Sv: Skaffa hund...

så är den shih tzun på jobbet också, en riktig krokodil. han bor med en autistisk flicka som han vaktar med livet som insats. han och jag kommer dock väldigt bra överens och små barn funkar också mycket bra.

TS föredrar du en lite tuffare jycke eller vill du ha en mjuk och mild hund?
 
Sv: Skaffa hund...

Det beror väl lite på hur hunden är för övrigt.

hade en hund när jag var yngre som pga sin feghet kröp ihop med svansen under magen så fort man mötte något "farligt" , dvs en cykel, gamla damer, barnvagnar..ja det mesta du kan tänka dig.

Jag har levt med en Jack Russel i 17 dagar, och visst hon var förbaskat rolig den där damen när hon kom med allt. Men leva i flera år med en sån ettrig sak..nja, terrier vill jag inte ha.

Detta vill jag ha i en hund
*lugn och harmonisk
*lätthanterlig
*kan koppla av mellan träning och hemmamiljö
*tillåter att man tar ben, leksaker osv ifrån dom.
*går ihop med andra hundar, och inget revirbehov
*att den är tyst, visst vid besök så är det ju en sak men ingen hund som skäller i tid och otid
*lydig - att man kan ha den lös och lyssnar på kommandon
*med mera

Mycket av detta beror självklart på mig som ägare, men vissa raser är lättare att få till mina krav än andra. Med mitt cavalier möte så insåg jag att det är en underbar hundras som uppfyller mina krav. Men då ska man även hitta en hund som uppfyller dom.
 
Sv: Skaffa hund...

Det beror väl lite på hur hunden är för övrigt.

hade en hund när jag var yngre som pga sin feghet kröp ihop med svansen under magen så fort man mötte något "farligt" , dvs en cykel, gamla damer, barnvagnar..ja det mesta du kan tänka dig.

Jag har levt med en Jack Russel i 17 dagar, och visst hon var förbaskat rolig den där damen när hon kom med allt. Men leva i flera år med en sån ettrig sak..nja, terrier vill jag inte ha.

Detta vill jag ha i en hund
*lugn och harmonisk
*lätthanterlig
*kan koppla av mellan träning och hemmamiljö
*tillåter att man tar ben, leksaker osv ifrån dom.
*går ihop med andra hundar, och inget revirbehov
*att den är tyst, visst vid besök så är det ju en sak men ingen hund som skäller i tid och otid
*lydig - att man kan ha den lös och lyssnar på kommandon
*med mera

Mycket av detta beror självklart på mig som ägare, men vissa raser är lättare att få till mina krav än andra. Med mitt cavalier möte så insåg jag att det är en underbar hundras som uppfyller mina krav. Men då ska man även hitta en hund som uppfyller dom.

Som du skriver själv så är ju dom flesta punkterna något som inte har med rasen i säg att göra utan med individen ! Och självklart har de ju också med ditt engagemang och göra !
Hoppas du hittar något som passar dig :)
 
Sv: Skaffa hund...

nej, det vore nog väldigt konstigt om bara en ras kunde uppfylla min krav :D

Min lilla vovve uppfyllde nästan alla dom punkterna, men jag älskade honom ändå. För krav gör ingen hund utan det är kärleken du får som är den viktigaste.

Problemet är bara att jag måste hitta någon dagmatte, alternativt hunddagis innan jag skaffar hund.
 
Sv: Skaffa hund...

nej, det vore nog väldigt konstigt om bara en ras kunde uppfylla min krav :D

Min lilla vovve uppfyllde nästan alla dom punkterna, men jag älskade honom ändå. För krav gör ingen hund utan det är kärleken du får som är den viktigaste.

Problemet är bara att jag måste hitta någon dagmatte, alternativt hunddagis innan jag skaffar hund.

Synd att du bor så längt bort :P Annars har jag både vänner som jobbar som hundvakter och bra hunddagis ! :rofl:
 
Sv: Skaffa hund...

äsch, hunden får åka tåg själv fram och tillbaka..;)

jaa, det var synd. Men det verkar finnas hunddagis här i stan, förösker luska lite i det.
 
Sv: Skaffa hund...

äsch, hunden får åka tåg själv fram och tillbaka..;)

jaa, det var synd. Men det verkar finnas hunddagis här i stan, förösker luska lite i det.

Haha aa sätt den på tåget !
Jaa de finns de säkert !
Säg till om de inte finns nåt bra för då kanske de är där jag borde öppna mitt planerade :P Hehe
 
Sv: Skaffa hund...

Som du skriver själv så är ju dom flesta punkterna något som inte har med rasen i säg att göra utan med individen ! Och självklart har de ju också med ditt engagemang och göra !
Hoppas du hittar något som passar dig :)

Håller med dig!

En hund blir oftast vad man gör den till, går att träna bort en del.
Sen finns det såklart avlade instinkter/gener hos olika raser som liksom, hör till.
 
Sv: Skaffa hund...

Nu är ju jag väldigt partiskt då jag är inne på min fjärde hund nu.. (min första egna dock:love: )

Syftar på collies.

Alla våra hundar har varit superbra med barn, väldigt lydiga och väluppfostrade.

Visserliggen är det väldigt mycket päls att hålla reda på, jag ser dock tiden man spenderar med att borsta vovven är ren kvalitetstid:p

Familjens nuvarande collie, Zicco, är en ren ängel. Har aldrig stött på en hund som är lika snäll, speciellt mot barn. Han är ltie förfinad av sig och avskyr att gå i vatten. Är väl det enda negativa med honom egentligen.

Våra hundar skäller i princip aldrig, däremot håller de gärna en hälsningscermoni när man kommer. Men sådant går ju att träna bort.

Vet inte om vi enbart har haft tur, men de fyra olika collie pojkar jag och min familj har haft har alla fyllt dina punkter med råge.:)

Så mtt tips är självklart en collie:p
 
Sv: Skaffa hund...

iofs så påminner dom om min älsklingsras engelsk bulldogg, men nja dom är nog inte riktigt min grej ;)

Varför skaffar du inte en sån då om det är din favoritras?

Vet ett par stycken som har sånna tillsammans med småbarn och de funkar hur bra som helst!
 
Sv: Skaffa hund...

vill gärna ha en engelsk bulldogg, kan säkert få tag på en billig sådan oxå. Men jag ville inte ha en bulldogg i trappor. Just nu bor jag på 3.e våning.

Men ja, dom är underbara barnhundar :love:
 
Sv: Skaffa hund...

aha okej. ja de kan ju bli lite kämpigt att ta sig upp för stackaren.

flytta:angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 920
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har länge funderat på att skaffa hund och väntat på rätt läge, vilket jag tror närmar sig. Jag har läst mig galen om de olika...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
16 798
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp