Skaffa hund-frågor

Lina_Zacha

Trådstartare
Jag går ju då i planer / funderingar på att köpa en kinesisk nakenhund framöver. Hade en hund från att jag var 5 till att jag var 17, men när jag var liten tog ju mina föräldrar mesta ansvaret...

* Hur många veckor är valpen när man får hem den?

* Vad behöver valpen första tiden, i fråga om sällskap, uppassning, träning?

Jag driver ju en ranch och tillbringar därför mina dagar i stallet.

* Hur ofta måste en valp rastas för att kunna hålla sig rumsren?

* Vad kostar en hundförsäkring?

* Andra omkostnader, såsom vaccination?

Sv: Skaffa hund-frågor

Hmm.. De två sista kan jga inte svara över, för jag är endast 12 år :angel:

1. valpen är vanligtvis 8 veckor när man får hem den!

2. Valpen behöver massor av sömn, så därför ska man inte störa hunden för mkt, men man ska vara hemma hos valpen den första tiden då den lär känna sin nya miljö. Efterhand efter det kan man börja lära den vara ensam en stund. Träning är igentiligen bara rumsheten sålänge, men man kan ju även lära den t.ex Sitt efter ett par dagar eller en vecka.

3. När min hund skulle bli rumsren så gällde det att fort gå ut med henne och kissa så fort hon hade ätit och sovt. Men om man märker at den tänker sätta sig ner och göra, så lyfter man ut den. Även om den HAR gjort ifrån sig så ska den ut iallafall så att den lär sig. ;)

Hur många veckor är valpen när man får hem den?
Vanligtvis 8 veckor eller något äldre

* Vad behöver valpen första tiden, i fråga om sällskap, uppassning, träning?
Jag tyckte att det var ett heltidsjobb... Första veckorna är valpen helt beroende av dig, den behöver trygghet och bör inte lämnas ensam, mer än isåfall någon minut i taget. Träningen är väl rumsrenhetsträningen, som pgår dygnet runt... Ju fler gånger man missar att ta ut valpen i rätt tid, destu längre tid tar det för den att bli rumsren. Tränar valpen som i lydnad och trick gör man väl inte direkt första tiden, men valpen måste ju lära sig hur allt fungerar i hemmet, vad som är farligt, vad man inte får göra osv. Även det mest självklara är valpen helt ovetandes om.

* Hur ofta måste en valp rastas för att kunna hålla sig rumsren?
Det är kanske lite olika från valp till valp, men med min egen och min systers var det minst en gång i timmen som gällde första tiden, ofta mer. Varje gång valpen ätit, sovit och lekt, och så lite där emellan eftersom de inte är helt regelbundna, man får vara med och läsa valpen.

* Vad kostar en hundförsäkring?
Det är lite olika från bolag till bolag, och jag har inte exakt koll, men jag har två hundar som kostar nånstans mellan 3-400 kr/mån tillsammans. Då är den ena hunden lite dyrare. Kanske inte sa så mkt:p Det beror lite på rasen, vilken sjukdomsstatistik det finns osv.

Jag minns inte kostnaderna...
men det är ju en 12veckors vaccination och sen 1årsvaccination, därefter en gång om året.

Jag minns inte kostnaderna...
men det är ju en 12veckors vaccination och sen 1årsvaccination, därefter en gång om året.

det räcker gott med att vaccinera vartannat till vart tredje år. för tävling gäller bara vart fjärde. en vaccination kostar ca 3-600, beroende på klinik.

andra omkostnader är kursavgifter (helt upp till dig hur många du vill gå och vart) och, för små hundar, tandvård. tandsten går att förebygga, men små raser är svårare drabbade än större, och det är väldigt dyrt att fixa tänder.

nakenhundar kräver extra päls- och hudvård, de ska badas, rakas och smörjas. men vad det kostar svarar nog kinesägare bäst på.

sedan är det såklart om hunden blir sjuk. då kan kostnaderna skena iväg rejält. en bra försäkring är a och o, kolla upp vad som händer med giltigheten om du byter försäkringsbolag och se till så att din försäkring täcker de vanligaste skadorna/sjukdomarna för just din ras.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 355
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 296
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 524
Senast: Red_Chili
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka