Nu vet vi ju inte alls varför den här hästen ska avlivas eller hur gammal den är...Fast det här är en så otroligt dålig ursäkt i mina ögon, gamla hästar är inte vana att att flyttas runt och släppas ihop med nya hästar kortare perioder. Gamla hästar har oftast haft en ägare i flera år, troligen stått i samma stall i flera år och tillsammans med samma hästar, de är inte på tävlingar, träningar och tillridningar även om en del kan ha varit aktiva när de är yngre. Att byta stall med sin ägare är en sak, att byta stall med helt nya människor, nya rutiner, nya hästar för två månader och sedan flyttas igen eller avlivas?
Hur ofta läser vi inte om de som provridit och allt varit frid och fröjd, hästen går igenom besiktningen och kommer hem till det nya stallet och helt plötsligt går den varken att rida eller hantera och då har det varit betydligt yngre hästar som det inte fungerar alls med.
Om det för att ge en gammal trotjänare ett skönt pensionärsliv och planen är att behålla den ok, men inte tillfälligt. Jag tycker inte det är humant.
Sen verkar det ju ändå som att det är ett alternativ för ägaren att sälja hästen till ett nytt hem. Jämför då att flytta hästen en gång och avliva hyfsat snart med att flytta hästen en gång och avliva längre fram i tiden. Alltså jag fattar att det känns moraliskt fel men i det första fallet finns åtminstone en garanti för att hästen aldrig kommer flyttas mer om man bestämmer sig för att inte ens försöka hitta ett varaktigt hem.
Jag är inte här för att uppröra några känslor, försöker bara hjälpa ts att hitta en pragmatisk lösning.