Sv: skaffa föl och barn samtidigt?
Såklart det går
Förra sommaren fick vi årets första föl samma dag som min son föddes, den 14/5. Jag var beräknad till den 12/5. Stoet gick över tiden med 2 veckor och jag och sambo vakade intensivt på henne under denna tid, paniken växte hos mig eftersom jag kände mer och mer att jag själv var på gång. På natten kl. 02.15 föddes hennes hingstföl, en mkt bra fölning, men sambon (som iofs varit med förr) fick assistera (eftersom jag hade såna värkar att jag knappt kunde stå) och fixa allt runt själva fölningen, det var också han som fått vaka mest de sista veckorna.
Några timmar efter fölningen blev vi tvungna att åka till BB och samma dag föddes vårt första barn. Det enda negativa var väl att jag var otroligt trött eftersom jag inte sovit något på hela natten, men annars gick även förlossningen jättebra
Eftersom vi fick åka in så snabbt efter fölningen så hade jag bett mina kompisar att åka hem till oss och agera fölpassning, kolla att efterbörden gick och allmänt checka läget. Det funkade kanon, tur att man har bra vänner
.
Föl nr 2 det året kom den 8/6, då var alltså vår bebis bara 3 veckor, så även då fick vi kalla på lite hjälp från vänner (som snällt åkte ut till oss kl 12 på natten
). Även denna fölning gick bra.
Resten av sommaren funkade bra med att hantera fölen, min sambo hjälper till med både hästar och annat så det är aldrig några problem.
Det enda som jag tyckte var jobbigt med allt detta var att jag blev så otroligt stressad över att jag skulle bli tvungen att "lämna" min häst och åka in på BB och missa hennes fölning, tror att det var det som gjorde att jag blev tvungen att åka in så snart efter fölningen, jag var helt enkelt inte klar menalt att föda förrän hon var OK.
Lycka till med dina planer, och tänk på att det mesta går bara man är beredd att slita lite, samt har bra hjälp från familj och vänner!