Skaffa ett barn till?

D

Dunis

Hej.
Ni som har fått barn nr två.
Visste ni direkt att ni var "redo" för nr två?
Om ni inte riktigt kunde "bestämma" er vad gjorde att ni valde det ni nu valde?

Jag har en dotter på 2 år, som verkligen är mammas tjej.
Älskar mitt liv och är så glad över att ha min lilla tjej.
Har iaf börjat bli lite sugen på ett barn till, men känner mig sååå kluven.
Ena stunden känner jag verkligen för en bebis och andra stunden vill jag bara ha mitt lilla troll.
Är lite nervös för hur det skulle bli med ett barn till, tjejen är väldigt avis och hon har ju verkligen all min uppmärksamhet nu. Så man undrar ju lite hur det skulle bli.

För/nackdelar att ha 1 eller 2 barn?
Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter? :)

Sv: Skaffa ett barn till?

Har 2 år och 2 månader mellan mina, känns lagom. De är ganska tätt och de leker med varandra men ändå var storebror stor nog att förstå att de var en bebis i magen. Han var väldigt gosig, lugn och försiktig när hon var bebis men sen blev han 3 år och ett monster och jag är glad att syrran inte är att leka med och kan säga ifrån. Och att hon inte kräver en massa extra.

Jag tycker inte de var någon skillnad, men vi var hemma bägge två. Det som är jobbigt är att lillasyrran är väldigt avis av sig.

Sen mina erfarenheter nu när jag har en trotsig 3½ åring hemma...Försök att inte vara höggravid samtidigt och tänk inte ens tanken att man kan mysa med bebis!

Jag vill gärna ha ett 3e barn, jag känner mig inte klar. Men det blir när lillasyster gått igenom sin 3 årstrots. För fy f*n vad jobbigt det är, och då är min son väldigt lugn ändå om man jämför med andra.

På något sätt så fanns suget efter en till där hastigt och lustigt. Då jag började bli till åren (började närma mig 35) så fanns det ingen tid att vänta. Det var liksom bara att köra på.

Hade jag haft tid att vänta så tror jag att jag skulle vilja ha 4-5 år mellan dom. Nu är det bara knappt två år imellan

Eventuella problem som skulle kunna dyka upp valde jag bara att blunda för :p. Tänkte att man får lösa det som det kommer. Och det har faktiskt också fungerat.

Är lite sugen på en tredje men vi får se.

Mvh

Tora

Jag har alltid vetat att jag vill ha mer än ett barn. Men aldrig haft något sug efter barn, varken med ettan eller tvåan. Det har mer varit så att det helt enkelt var dags. Innan jag blev gravid med 2:an kändes det verkligen underligt att man skulle "börja om" med en till, just när den stora börjat bli större och därmed "lättare" (det var innan 3-årstrotsen jag hade dessa tankar). Jag siktade på ca 2,5 år mellan barnen och så blev det, 2 år och 7 månder skiljer det på dem. Nu känner jag mig väldigt nöjd med två barn, jag känner verkligen inte för att "börja om" ännu en gång. Det skulle i så fall vara om man skulle råka bli gravid, men absolut inte annars.

När jag läser igenom min text låter det som om jag knappt uppskattar barn. Men givetvis älskar jag mina barn mest i hela världen och de är det bästa som hänt mig trots att jag egentligen inte är någon "barnmänniska".

Förresten tycker jag ALLT har varit lättare med två barn. Den lilla får helt enkelt bara hänga med på det som görs och man har oerhörd hjälp med att storasyskonet hjälper till att roa småsyskonet.

Skaffade barn nr två när ettan var tre år. Sotis var hon som bara den och många gånger ville hon att jag skulle lämna tillbaka bebisen.
I dag fyllde nr två ett och storasyster hade jättekul med lillasyster. De leker tillsammans redan. Storasyster bestämmer och beskyddar, lillasyster beundrar storasyster. Jag är glad att jag skaffade en unge till skulle säga att det blir ca 25% mer jobb men 100% mer kärlek (dock består de 25% mest av dåligt samvete för att man inte har lika mycket energi att lägga på ettan som man hade innan) men de vänjer sig och får ut så mycket av varandra att det helt klart är värt det...

Jag kände direkt när ettan var född att jag ville ha en till, snabbt. Men amningen fungerade alldeles ypperligt som preventivmedel i 13 månader! Så jag har 22 månader mellan mina barn. Jag är helnöjd men det var apjobbigt de första 6 månaderna för att de var så osynkade. En bebis vill ju bara mysa, vara nära, amma och sånt där. En tvååring vill hoppa studsmatta, vara ute, leka och göra kul saker. Men det gick och efter 6 månader blev det lättare och lättare. Nu är de 1 och 3 och har jättekul ihop för det mesta. De gör samma saker (äter, sover, badar, är ute) så det är inte mer jobb på det sättet.

Om jag ska ha en trea vill jag vänta tills dessa är så pass gamla att man kan få lite hjälp, att de kan titta på film en stund när jag ammar och att de kan klä på sig själv, städa undan efter sig, äta själv mm.

Våran tjej är 15 månader nu och vi ska ha nr 2 om 1 månad, jag var sugen på 2:an nästan direkt och nu är den snart här :)

Jag har en 1,5 åring här hemma, och vi är rätt säkra på att det inte blir några fler faktiskt.
Det känns så perfekt nu, vår lilla familj. Den känns så komplett!

Så klart jag kan fundera på hur det skulle vara med en till... Och jag älskade att vara gravid. Men... Det är svårt att föreställa mig att vi skulle bli fler, och det beslutet känns tillslut alltid rätt.

Alla är olika och man ska lyssna till sig själv och inte på utomstående. Här tjatas det från flera håll om vi inte ska skaffa en till.
När jag säger: nej troligen inte, så ser de flesta mkt förvånade ut! :p

kl

Min dotter är fem ½ och säger själv, -Jag har tjatat och tjatat på mamma om ett syskon, och äntligen ska jag få som jag ville!!

Det föll sig naturligt då jag var sjuk och inte orkade med ett till, hennes far var nog inte sugen på fler heller. Så blev jag pigg och ville annat än att "låsa" mig vid en bebis. Var liksom tvungen att reda upp livet efter sjukdomstiden, jobba, få hitta igen mig själv osv. Så för ett tag sedan, med ett "ploink" kom bebissuget tillbaka och jag blev gravid strax efter..
Så, det kommer bli hela sex år mellan dem! Jag lär nog få en del hjälp, och dottern kommer börja åka skoltaxi till miniettan precis då bebis är planerad, så det känns ganska perfa måste jag säga!!
-Jag har laddat om, och är redo! :D

Vad kul med alla svar.
Tyvärr blir man ju inte klokare ;).
Någon som sa att man ska lyssna till sig själv,och självklart ska man det problemet för mig är att jag inte vet vad jag vill :).
Men man får väl avvakta och se om man lyckas känna mer för något.
Själv har jag tre bröder och vi har så otroligt kul ihop nu, så för den delen vill man ju verkligen att min dotter ska få ett syskon. Sen känner jag fler ensambarn som älskar att vara det :).
Kul iaf att läsa om era funderingar.

Ibland kan jag tänka att med de liv vi lever där vi har så mycket annat med jobb, vänner o hobbys så känns det som om ett barn egentligen är en optimal lösning. Det blir tuffare med två barn de första åren eftersom man har två olika behov att ta hänsyn till. Men jag tycker nog att nu när stora strax är 5 och lilla 2,5 så börjar det funka rätt bra. Det går ju liksom inte att tänka bort ett barn när man väl har det! Jag skulle egentligen kunna tänka mig en trea också men jag känner absolut inte att jag vill vara gravid igen. Jag gillar att det blir lite liv och rörelse, jag ser inga egentliga nackdelar med syskon. Mina barn är väldigt gulliga mot varandra och det är roligt att se hur två olika individer utvecklas.

Jag har 19 månader mellan mina döttrar, yngsta är nu 7 månader och äldsta 2 år. Jag har alltid vetat att jag vill ha barn tätt och jag kände ett väldigt sug efter ett barn till nästan direkt efter att My var född!

Jag är själv tvilling och min man har tätt mellan honom och sin storebror, och vi var inne på samma linje båda två. Vi körde på utan skydd efter att My föddes, och när amningen trappades ner kom min ägglossning igång och jag blev gravid igen.

Jag skulle inte velat ha det annorlunda även om det är tufft ibland. För det mesta flyter det på väldigt bra, och eftersom min man har ett skiftjobb (brandman) är han hemma mycket så vi är ofta två vuxna. Vi har dessutom mycket hjälp från våra föräldrar vilket underlättar mycket. Jag är inte alls säker på att jag skulle orkat om vår situation såg annorlunda ut, iaf inte tyckt att det var lika enkelt och roligt.

Självklart är det jättetufft ibland. Särskilt när de är sjuka eller går igenom utvecklingsfaser då de bara vill vara nära, men det går det med. Jag tror att de kommer ha stor glädje av varandra, man ser redan att de har mycket utbyte av varandra. Framförallt har Maja mycket skoj att se på vilket gör att hon är så mycket enklare att hålla nöjd än vad My var när hon var liten.

//Julia

jahopp det verkar som jag är värst då;) hihi

vi hann inte bestämma oss för ett preventivmedel efter barn nr 1 innan jag var gravid igen så stora killen hade inte hunnit bli 6 månader.., vi har 15månader mellan våra och kan hålla med vindvissla att det är ganska jobbigt att ha dem så tätt när de är i så olika stadier. det var inte det lättaste att springa efter en 1åring som skulle klättra på allt med en stor mage i vägen.
det är lite skrämmande med tanken på två barn men jag lovar att du kommer inte ångra det;)

maken vill ha en tredje inom 4 år, men först ska jag ta min examen så tidigast om 3 år:)

Nu kan jag ju inte bidra med några erfarenheter då barn nr 1 än så länge bara är 10 veckor. :) Men jag känner redan nu att jag vill ha fler, inte en hel hord men 1 eller möjligen 2 till - det skulle nog kännas som en stor sorg om det inte blev så. Jag ser positivt på det här med syskon och syskonrelationer, och även av "egoistiska" skäl, eller vad man ska säga, så vill jag gärna ha fler barn - älskade inte att vara gravid men trivs desto bättre som mamma och tycker det är fantastiskt att följa lilla sonens utveckling. :love:

NÄR är väl nästa fråga då och det får vi väl se men gärna inom ett par år känner jag. Jag vill gärna ha ett syskon relativt tätt - mellan min bror och mig är det 14 år så vi är ju båda uppväxta som "enda barnet" i princip, vilket är lite tråkigt. Har svårt att tro att det finns någon ideal åldersskillnad, beror ju helt på ens förutsättningar och allt omkring...

Min son fyller 7 år i november, och jag är inte redo för mer barn just nu. Jag blir oerhört dålig när jag är gravid, såpass att jag måste vara inlagd med dropp då kroppen inte får behålla något. Det gör att att om jag skaffar fler barn så vill jag ha en fast tjänst att komma tillbaka till, ger mig en bra sjukskrivningspeng och en bra föräldrapeng.

Just nu har jag allt jag vill ha, ett vikariat som gör att jag kommer in på LAS-listan samt en underbar son som orkar hänga med på jobbets alla konstiga tider. Ekonomisk har vi det bra, och vi hittar ofta på saker samt att sonen snart ska börja med aktiviter igen.

Jag är själv ensambarn så för mig har det varit självklart att ha mer än ett barn. Min sambo har en lillebror och det är tätt mellan dom (18 månader) så för honom har det varit självklart att inte ha tätt ;)
Lillebror föddes en månad före storasysters treårsdag och än så länge har det gått bra, inte så mycket avundsjuka snarare tvärt om. Det är inte ofta som lillbror får vara ifred och det är inte ofta man hinner fram först om han är ledsen...

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat