Tack för tänkvärda infallsvinklar på detta. Det är mycket att tänka på!
Jag har själv en hel hop med ponnyer. De är mina och jag har dem för mitt höga nöjes skull. Mina barn får rida när de har lust (och jag har tid...) och de får lära sig att om man ska göra det roliga så får man göra lite av det tråkiga jobbet också (mocka).
Ju mer jag funderar på detta dess mer inser jag att det nog mest är för min egen skull som jag vill ha ett par ponnyer hemma. Har alltid velat prova att ha häst hemma, och att prova med ett par snälla och okomplicerade barnponnyer känns enklare än att ta hem min egen ridhäst, även om det givetvis också kan bli aktuellt om det visar sig funka bra med hästar på hemmaplan. Har aldrig tänkt mig det som att det blir barnen som ska få varsin ponny, utan som jag ser det är det i så fall jag som skaffar två ponnyer, men att dessa ponnyer är av en typ som passar för barnen att rida och pyssla om.
Kan faktiskt hålla med Mackan till stor del. Min dotter fick ponny utan att behöva drömma eller tjata. Det intresset höll i sig ganska kort tid efter hon fick ponnyn. Vi har hästarna hemma, så någon större katastrof var det inte, men en viss besvikelse från min sida förstås. Man tror ju liksom att ungen ska vara lika Dan som man själv var... Jag borde ha väntat tills dottern hade längtat längre. Men det är jag det. Men som någon annan sade. Gör ponnyerna till ditt intresse också, genom t ex körning så du kan ta över i svackorna.
Att barnen ska tappa intresset på grund av att hästarna och ridningen blir för "lättillgängligt" är nog det som får mig att tveka mest. Jag tycker det är otroligt mysigt att vi (åtminstone nu) har ett gemensamt intresse, och det hade varit väldigt kul om det kunde förbli så.
Finns någon plan för hur läsa det om man vill åka bort? Är inte maken med på ponnytåget kan det ju orsaka gnissel om det aldrig kan åkas bort några dagar eller längre..
Samma om du blir sjuk. Även om man har lösdrift så blir man riktigt jäkla sjuk, eller skadad för den delen, behöver man hjälp även med det "lilla" arbete som är. Eller laga staket om det skulle jävlas när man yrar i 40 gradera feber.
Tänker just eftersom du skriver att du inte räknar med något stöd från maken.
Om jag väl skaffar ponnyer så kommer maken att hjälpa till när det behövs. Det gör han med den häst jag har idag och jag tror inte det skulle bli annorlunda i detta fallet. Det är min häst, men krisar det så ställer han upp (dock skulle jag aldrig be honom om det inte vore absolut nödfall...). En plan för att kunna resa bort måste jag naturligtvis ha, det har jag inte riktigt klart för mig hur man ska lösa än, men omöjligt borde det inte vara.
Sedan en sak som är jätteviktigt - Att köpa bra och utbildade ponnyer till unga barn. Det kan gå helt snett annars och barn kan skada sig eller tappa allt intresse. Man måste vara villig att betala ett rimligt pris för en bra barnponny för de växer inte på träd. Samt att de måste få träna för tränare minst två gånger i månaden, gärna mer.
Tankarna på en egen ponny kom i samband med att vi började med medryttarponnyn, hon är verkligen en underbar ponny (inte alls sådan som jag uppfattat att många shettisar är) och det är en sådan ponny man i så fall skulle vilja få tag på. I hennes fall tror jag mycket beror på att hon är mycket hanterad av hästkunniga vuxna, och det är ju det som vore min plan också, att jag står för motion och träning av hästarna och barnen för gos, pyssel och skogspromenader. Har börjat kika lite på annonser för att se vad som finns att få tag i och reaktionen så här långt är att det knappast är priserna som är ett problem utan utbudet. De flesta är antingen ohanterade/svåra eller välhanterade men samtidigt taggade tävlingsponnyer och inte aktuella av det anledningen.
Det du dock kan tänka på är att vissa vill ha uppsägningstid eller att man bestämmer att man ska ha foderponnyn ett år etc. Så att du räknar med det i planeringen.
Självklart inser jag att man inte kan lämna tillbaka en ponny på stört om barnen tröttnar, men ett års kontrakt ser jag som en väldigt begränsad tid i jämförelse med att köpa en häst. (Min gamla häst hade jag i 14 år och 2-åringen jag har köpt nu hoppas jag få ha ännu längre... :-) )