Skador efter förlossning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 700
J

Jeeves

Kan ett sto skadas vid fölning så att de får problem i flera år efteråt?

Har ett shettissto som f g ägare sade hade haft en svår fölning med ett dödfött föl som resultat och att man därefter inte avlat mera på henne. Hon hade tidigare fått ett friskt föl men även den gången var det en ganska jobbig fölning.

Jag tycker att hon är så slapp i muskulaturen, både i buk, flanker och slidmynningen. Det ser lite märkligt ut men det som är största problemet är att hon hela tiden har flytningar. I början trodde jag att hon brunstade för jämnan men så verkar inte varar fallet utan det är snarare någon form av flytning, riklig sådan, alt urinläckage?

Erfarenheter?

Sv: Skador efter förlossning?

Ingen som har någon fundering kring detta:confused:

HAr du en aning och man tagit back-prov på henne??

Vid dödfött så kan även en liten unge få svårt att komma ut. Ibland måste man dra ut den helt enkelt.
Vid ännu värre fall så måste man stycka den i bitar och plocka ut delarna en och en.
Vid det senare alternativet så kan den tandade tråden skada livmoderhals m.m.
Med infektion som följd.
Stoet håller helt enkelt inte riktigt tätt och bakterier av diverse slag tar sig då in.
Stoet får livmoderinflammation och kan inte bli dräktig.

Vad ni bör göra är att ta henne till en veterinär som definitivt kan gynokologi för undersökning.
Hon måste kollas via prover och kontroll på hur livmoderhals och livmoder ser ut.

Har hon blivit skadad så är prognosen för dräktighet inte speciellt god..tyvärr.

Och eftersom hon har haft flytningar i så lång tid utan att det har åtgärdats så är risken för kronisk variant överhängande.
AM

Hon är 15 år i år och det är inte så att vi funderar på att ta föl på henne, det skulle jag inte vilja utsätta henne för även om det vore möjligt.

Har haft vet ute för koll av tänder och vaccinationer och i samband med detta så frågade jag lite om det här att hon går och skvätter eller brunstar som jag trodde då men jag tyckte inte att jag fick något egentligt svar då. Jag har haft henne i lite mer än ett år så jag vet inte så mycket om hur hon har haft det i sitt liv.

Måste man in på klinik eller kan jag be "husveterinären" att ta prover för att kolla en ev infektion? Om det är en infektion - är det enbart antibiotika man ger eller sätts annan behandling in?
Det är i o f sig mycket möjligt att det är något kroniskt, att hon haft det i flera år, jag misstänker det i a f - hur är prognosen då för att lindra symptomen?

Det ber or på hur kunnig din husveterinär är.
Back-prov tas vid brunst.

Sedan bör man kanske även ta biopsi för att kolla livmodervägg.
Är hon infekterad så kanske hon till och med måste sköljas..
Det kan ju ligga och skvalpa hur mycket var som helst där inne..

En lindrig infektion kan räcka med dubbla Hippotrim kurer..
Finns nåt annat i påsform som jag nu totalt glömt vad det heter.

Men i ditt fall så tror jag hon måste sköljas minst en gång.

Vi gör sånt hemma. Våra veterinärer är stuteriveterinärer med mycket erfarenhet..

I annat fall hade vi åkt in på klinik.

AM

Det låter som om det får bli klinik ändå, vi har ju några stycken att välja på, på hyfsat nära avstånd. Tack för info:bow:

Har ett shettissto som f g ägare sade hade haft en svår fölning med ett dödfött föl som resultat och att man därefter inte avlat mera på henne. Hon hade tidigare fått ett friskt föl men även den gången var det en ganska jobbig fölning.

Jag tycker att hon är så slapp i muskulaturen, både i buk, flanker och slidmynningen. Det ser lite märkligt ut men det som är största problemet är att hon hela tiden har flytningar. I början trodde jag att hon brunstade för jämnan men så verkar inte varar fallet utan det är snarare någon form av flytning, riklig sådan, alt urinläckage?

Erfarenheter?

Låter rätt likt som ett nordissto vi har... hon var dräktig i fjol men kastade o sen har hon sålts två gånger innan hon kom hit för ett par veckor sedan...

Vi vet att hon har en ärrbildning på livmoderhalsen efter en svår förlossning för 3 år sedan, dock ej död fölunge som tur var... haft vet ute som kikat på henne utan resultat... klinik? CEM test? Vad bör nästa steg i undersökningarna bli?

Erfarenheter?

Urinlackage uttrycker sig mer som kiss-skvattande vid anstrangning tex nar de hostar eller brallar i hagen..

Urinlackage uttrycker sig mer som kiss-skvattande vid anstrangning tex nar de hostar eller brallar i hagen..

Ok, det gör inte vårt sto i alla fall... hon bara småkissar lite som brunst men utan att brunstblinka...

Hur har det gått med ditt sto?

Om det är mitt sto du frågar om inge bra... pratade med seminstationen o hoppades på undersökning men fick prata med en kärring som nog käkat taggtråd!!:devil: Får göra nytt försök o hoppas på nån annan människa i luren!!!

Hon har behandlats med antibiotika och blev ngt bättre men nu är det på G att bli samma sak igen så det är väl frågan om man måste ta till något mera effektivt. :(

Liknande trådar

Avel Mitt sto fick ju i våras ett dödfött föl. Hon hade en mkt svår förlossning och riktigt dålig balans därefter. Var väldigt trasig innuti...
Svar
9
· Visningar
1 520
Senast: maria_b
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·
A
Avel Hej! Någon som har ett sto som används i avel, som sen fått fång (foderfång)? Undrar hur ni gör efter det, fortsätter ni att avla? Ni...
Svar
8
· Visningar
1 181
Senast: Pisan
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint... 5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 866
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10