Skadligt med för mkt Ca o Mg till växande häst?

Sv: Skadligt med för mkt Ca o Mg till växande häst?

Off Topic;
Hur får man hem det häftet?
Man beställer det från SLU. :idea: (info här)
En kvot upp till 3 är ingen fara, och en ännu högre kvot är ok om det kommer från grovfodret, och sålänge både ca och p-behovet är täckta. Ger man lusern tex som har en ca/p-kvot på 4,6 så är det helt ok.
(C. Planck)

Har för mig att jag läst någonannanstans att en kvot upp till 5 är ok, men jag kan inte minnas vart och ange någon källa.
Det finns något (danskt?) försök där man provat att fodra med kvoter upp till 5 utan att se några negativa konsekvenser av det.

Tack!

Ang kvoten; spelar åldern nån roll i detta tro, enligt det ni läst?

Haha! Nu kom jag på att det ju inte är Ca jag ska höja, utan Mg! :rofl:

Ja, vad dum man känner sig! Som att försöka peta en kub i ett runt hål! :D
Inga tips på rent Mg-tillskott? (Den höga kvoten kommer av hö och lusern, så då borde det ju inte vara nån fara ifall jag inte får ordning på't...)

Rent Mgtillskott finns i flera former, t ex BioMag, Krafft har ett magnesiumtillskott med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 243
Senast: JessicaM
·
Foder & Strö Häst 1: 3,5 årig islandshäst lättfödd, väger ca 40 kg för mycket. Strosar mest i hagen. 5 kg hö 0,3 kg lusern hackad strå 0,3 kg...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Woossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka