Skadligt med för mkt Ca o Mg till växande häst?

C

camhag

Hejsan,

Jag har fått min höanalys och försöker knåpa ihop en foderstat till mitt halvblodssto, det blir för åldern 7-12 mån.

Hur jag än gör så får jag för mkt magnesium. Och det är för lite protein så jag måste lägga till både lusern och något kraffoder. Har testat lägga in lite krafft protein, men då blir även kalcium halten för stor. Det står ju dock på hippocampus att detta inte är farligt, men gäller det oxå för en så ung och växande häst?

Om jag bara lägger till lusern och sojamjöl är allt OK utom magnesium, men det blir för tok mkt soja (0,5kg) åt en så liten häst så det är inte ett alternativ.

Min analys är:
Torrsub. 84
MJ. 8,3
Smältbar råprotein. 24
Kalcium 1,2
Fosfor 1,3
Magnesium 0,7

Tack på förhand!

Sv: Skadligt med för mkt Ca o Mg till växande häst?

tror inte du behöver vara rädd för en högre kalciumdos just eftersom den växer.. hade nog varit värre med för hög fosfordos i sådana fall..eller?

Men är det farligt med för mkt magnesium? Nu har jag knåpat ihop en foderstat med lucern, lite soja, och sedan kraftfoder. Men hur jag än gör (har provat olika märken av alla möjliga sorter) så blir alltid magnesium halten för hög när allt annat stämmer. Är det farligt?

i SLUs häfte "Utfodringsrekommendationer för häst" står att man bör analysera grovfodret på Ca, P och Mg och att "rekommendationerna kan överskridas om vallfodret är mineralrikt utan att det negativt påverkar hästen".

*KL*

Jag hade vansinniga problem ett år. Jag fick överskott på ALLT. Kvotenrna/balansen var bra, men det var rejäla överskott på allt. Det enstämmiga svaret från veterinärer och agronomer ect var att visst är det bättre om man kan ha det mer i balans till behoven, men det viktiga är att den inbördes balansen, dvs kvoterna är rätt.

För mycket magnesium är inte farligt men se till att zinkhalten höjs motsvarande.

Magnesium är inte farligt inom rimliga gränser, läste nånstans att 30 ggr dagsdosen hade gett förgiftningssymptom, men jag antar att din inte kommer i närheten av nåt sånt;) Har ingen bra källa till påståendet, men jag har alltid kört efter den principen att just de två mineralämnenea för ligga lite högre utan att ja bryr mig.

Zink är ju inget man brukar analysera på, hur gör du det? Ett tillskott?

Nej det gör jag inte.
Magnesium och zink samverkar och för mycket magnesium kan ge zinkbrist även om dosen zink egentligen är tillräcklig.
Så ja det blir tillskott.

Jag har inte pappret framför mig, men när jag räknade på nätet så fick jag att behovet av magnesium var 6, men hon fick i sig typ 12 el 14 om jag minns rätt. Är det g/kg måntro de menar, minns inte alls. Det är ju dubbelt av vad behovet för henne är.

Zink har jag ingen aning om vad hon får och om det saknas något, hur vet man det?

tror mängden magnesium är angivet i g/dag

är rätt vanligt att mineralmängden är högre än normerna, det som är viktigt är förhållandet (precis som alexandra_w skriver). förhållandet mellan kalcium och fosfor ska vara 1,2 - 1,8 och mellan koppar och zink ska det vara 0,2 - 0,4 (TinyWiny, är det säkert att det inte är koppar du tänker på, när du säger att magnesium och zink samverkar?)
är dessutom så att kalcium och fosfor samverkar; ett högt fosforöverskott leder till att utnyttjelsegraden av kalcium i kroppen minskar, medan ett högt kalciumöverskott inte påverkar utnyttjelsegraden av fosfor.

om intaget av magnesium och kalcium är högre än normerna avges det bara i urinen, så det är ingen fara! att zinkintaget skulle vara för högt är heller inget att oroa sig för, då hästen inte påverkas speciellt mkt av det

Nu minns jag inte källan, men även fosfor och magnesium samverkar har man kommit fram till.

jaha! va synd att du inte kom ihåg källan, hojta till när du gör det - hade vart intressant att läsa om :laugh:

Mm, ska se om jag kan hitta det.

Vet att jag snubblade över det när jag egentligen satt och nördade i hur höga kalkvärden kan försämra upptaget av magnesium (jag har nästan alltid för mkt kalk, och mg precis på behovet), och då var det det där om att fosformängden också kan påverka mg. Minns dock inte om det var i samverkan med kalk eller bara ensamt. Men fick mig iaf att prova öka upp mg rejält över behov på herrn, med positivt resultat.

Vad är "för mycket" Mg?
Är det lugnt om man har en kvot på 4,45 mellan Ca och P om alla andra behov är täckta?

Den rekommenderade kvoten mellan Ca/P är ju 1.8...så din kvot känns ju lite för hög, men jag vet inte om det har någon betydelse???

Jag vet att den rekommenderade kvoten är 1,8, men hur mkt är "FÖR mkt"?
Ska jag höja Ca så åker Ca/P i taket och där ligger jag redan nära 3 och ger redan Fosforbalans...så jag vet faktiskt inte vad jag ska göra...

En kvot upp till 3 är ingen fara, och en ännu högre kvot är ok om det kommer från grovfodret, och sålänge både ca och p-behovet är täckta. Ger man lusern tex som har en ca/p-kvot på 4,6 så är det helt ok.
(C. Planck)

Har för mig att jag läst någonannanstans att en kvot upp till 5 är ok, men jag kan inte minnas vart och ange någon källa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 243
Senast: JessicaM
·
Foder & Strö Häst 1: 3,5 årig islandshäst lättfödd, väger ca 40 kg för mycket. Strosar mest i hagen. 5 kg hö 0,3 kg lusern hackad strå 0,3 kg...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Woossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka