skådespelarhäst?

A

annabr

hej vi har en korsningsponny som 2 gånger nu har visat sig halt och sedan efter en stund har det helt försvunnet.Sista gången stod han och höll upp hö bak och hoppade fram på 3 ben,.Men när han fått äta gräs i 5 minuter och vi undersökt honom på alla sätt så var det som om han tyckte att nu har jag fått vad jag vill och då fortsatte han som inget hade hänt.Kan hästar verkligen hitta på sånt?
 
Sv: skådespelarhäst?

:rofl: :rofl: :rofl: Kul att någon annan fått erfara samma sak som jag! :)
Min gamla D-ponny gjorde exakt så. Var nästintill blockhalt, verkligen linkade fram... och när vi vände och gjorde något han gillade var han helt halt fri! :angel:

Vet faktiskt inte om hästar kan hitta på sådant, men jag tycker att det är ganska komiskt om det är så.

Vi fick bukt på vår ponny genom att fortsätta framåt, växla mycket med det han tyckte var kul. Han slutade med det sen.

Lycka till! :bump:
 
Sv: skådespelarhäst?

På 60-talet fanns det på Helsingborgs Ridskola en häst som hette Blixt.
Blixt var, som de andra lektionshästarna, kavalleriets egendom och med jämna mellanrum blev dessa hästar inkallade på "repövning".

När Blixt fick syn på en man i uniform blev han halt. Så till den milda grad att han kasserades och man tog med sig en annan häst istället.

Samma kväll gick Blixt med på lektionerna, fräsch som en nyponros :D
Likadant varenda gång!

Immer
 
Sv: skådespelarhäst?

:rofl: min A-ponny blir super dålig när en viss tjej kommer i närheten av honom :rofl: han hatar henne! Han blev halt på alla fyra benen och så släpade han typ mulen i backen och snubblade fram :D När hon suttit av och jag grejat lite med honom var han hur pigg som hellst. Jag hoppade up och red och han gick superbra, sen hoppade flickan upp igen. När hon satte foten i stigbygeln välte nästan hästen sen var han halt och super dålig igen :rofl:
 
Sv: skådespelarhäst?

hej
tack för era svar.Jättekul att höra att det finns fler talanger i sverige.:rofl: han får hålla på en liten stund och sedan när han tycker att det räcker så är han som vanligt igen.DVS en busig ponny.
 
Sv: skådespelarhäst?

Jag tror att det är många "äldre" (harkel, ursäkta allt är relativt) Örebroryttare, från Pettersberg på norr vid regementet i Örebro, som ler igenkännande när jag säger - Conquer.

Conquer var en ponny, med underbar humor, som kunde gå som en klocka med en handikappryttare och sen i nästa kvart bocka av nån annan ryttare... Han hade också såna här skådespelartalanger. Jag hade sadlat och tränsat honom inför en lektion och började leda honom längs stallgången och såg undrande blickar från stallskötare och väl inne i ridhuset, tittade även ridläraren undrande på oss och bad mig leda C på en volt.

- Men OJ, honom kan du inte ha. Han haltar ju rejält.
Ridläraren kände igenom benen och lyfte hovarna. Men inget.

Jag började leda C in mot stallet och då TRAVADE hästkraken helt rent längst ut i tygeländan, med toppade öron.

Ridläraren ropade oss då tillbaka och när jag vände, kom väl C på vad han gjort, säckade ihop totalt och linkade ömkligt tillbaka halt minst på alla fyra benen... :angel: Men då harklade sig ridläraren bestämt och helt plötsligt var C helt frisk och ohalt.

:rofl:
 
Sv: skådespelarhäst?

Hej!
MIn ponny har gjort exakt samma sak. hon bara helt plötsligt ble blockhalt och sen efter en liten stund blev hon bra igen. detta hände även ed min förra ponny. om jag var ute i skogen och valde en väg som inte gick hem så började han att halta, men om jag istäället valde ägen hem så gick han helt rent, jag vet inte hur dom kan vara så smarta? ;) haha,
men eftersom dom inte visar någon hälta efteråt så måste det ju bara vara "skådespeleri"
 
Sv: skådespelarhäst?

hej vi har en korsningsponny som 2 gånger nu har visat sig halt och sedan efter en stund har det helt försvunnet.Sista gången stod han och höll upp hö bak och hoppade fram på 3 ben,.Men när han fått äta gräs i 5 minuter och vi undersökt honom på alla sätt så var det som om han tyckte att nu har jag fått vad jag vill och då fortsatte han som inget hade hänt.Kan hästar verkligen hitta på sånt?

Jag har aldrig upplevt det själv, men även jag tror nog hästar kan vara så smarta att de bara spelar.
Men det gäller ju att använda sitt sunda förnuft också och verkligen konstatera att det inte är något annat. En hälta behöver ju inte sitta i benet, det kan ju sitta längre upp också, eller någon helt annanstans.
Men nog spelar de oss ett spratt ibland allt! :banana:
 
Sv: skådespelarhäst?

Hehe vilka roliga hästar ni verkar ha, eller ha haft!:rofl: Själv så har jag inte haft en häst som var en skådespelare men han gjorde mig halt istället:angel: Han tittade vart min fot var och sen, bam! Rakt ner på min fot, och det berättade jag för en kompis till mig... och hör och häpna nån dag efter det gör hennes häst exakt samma sak :smirk:. Ursäkta för tråd brytningen.:crazy:

Med detta inlägg menar jag som förra talaren, att hästen kan nog vara tillräckligt smart för att göra det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 216
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp