A

ackelpackel

Hej. Vi har tydligen fått en del skadedjur i vår hyresrätt. Det handlar om vägglöss och silverfiskar.:devil:
Detta upptäcktes i helgen och vi har försökt felanmäla det till bovärden idag, men inte fått tag på honom så vi försöker igen imorgon.

Min fråga är, vem är det som ansvarar för anticimex? Är det vi som får betala det eller är det hyresvärden? :confused:
Vi har bott här i några månader bara så förmodligen fanns det i huset redan tidigare, om det spelar någon roll.

Någon som vet?

/kryphysterisk

Sv: Skadedjur

Ah ok.
Ja silverfiskar kan man väl ta hand om själv? Men vägglöss :s

Jag får hoppas att de tar på sig det.

NU har vi slängt allt som går och fryst ner alla kläder samt dammsugit och fryst+slängt påsen. nu borde det alltså vara fritt fram för saneringen.

Jo silverfiskar är väl ingen större fara på taket, de känns ju inte särskilt "äckliga" heller. Men vägglöss låter ju mindre, trevligt. :S Det borde väl vara hyresvärdens problem, men jag vet inte..

Åh, vägglöss som är så vidriga och så svåra att bli av med!

Jag vet en familj som fått slänga allt "mjukt", d.v.s. soffor, sängar etc. för att det helt enkelt inte gick att få bukt med lössen. Jag hoppas för er skull att det blir lättare.
Det borde vara ett hyresvärdsproblem.

respektive talade med bovärden idag. Han sa att det inte var hans problem så vi ringde anticimex och de kommer tidigt imorgon bitti. Vi har som sagt fryst in allt och sängen skall ändå slängas. Det enda är väl soffan som är nyköpt =( Den står uppbäddad. Får se vad de säger om den. Som tur är äger vi inte så mycket saker ännu. Alla kläder ligger i frysen, det blev bara två sopsäckar. haha, man känner sig som en fattiglapp! Men tur att man inte köpt på sig så mycket skräp.

kl
Men nu det här med att värden inte verkar veta av problemet.
Hur gör man då? Jag tänker be anticimex skicka räkningen till värden (kommunal). Men om lössen kommer tillbaka då (som tydligen är skalbaggar egentligen och inte löss)?

De har ju troligtvis kommit in från någon granne. Vi hade sotare här som kollade ventilationen för någon månad sedan, personligen tror jag det är då det kom in.

Måste inte alla grannar saneras då också? Eller är det verkligen meningen att vi ska ringa cimex stup i kvarten för att värden inte vill bekosta en sanering av huset( 4:a lägenheter)?
Hyresgästföreningen? :s

Har ni inte fått någon information alls om erat boende när ni flyttade in ? Man brukar få info vad man gör om man får skadedjur b la.

Ang silverfiskarna så brukar man få myrdosor av Anticimex att ställa ut, dvs om man nu inte vill att Anticimex ska sanera hela lägenheten, men då kan man ju inte vistas där på ett dygn. Myrdosor är ju ingen hit heller om man har barn eller husdjur. MAn bör se upp med enorm ökning av silverfiskar för om man har extremt mycket kan man misstänka fuktskada.

Det är hyresgästernas ansvar att informera hyresvärden om problemet.

Senast ändrad:

Jag tycker att det låter udda att detta skulle vara ert problem och inte hyresvärdens? Vad löns det att ni sanerar om någon annan lägenhet också är drabbad? Nä, ring hyresgästföreningen föreslår jag.

Vår bostadsrätt har ett avtal med en saneringsfirma. Man ringer bara dit och så kommer de och man betalar ingenting.

svarar flera

mynta:
Jag har läst på pappret som kom med kontraktet. Där stod det att man skulle anmäla ohyra omedelbart. Och det gjorde vi ju men då ville de inte veta av det. Helknäppt. (det är inte mycket silverfiskar alls. Problemet var lössen men det är ju lika bra att de tar rubbet när de ändå är här. )

Killen som var här sa även att han sprutar hela lägenheten och då får vi inte vara där på två timmar. Men någon måste sova här för annars kommer kräken inte fram >_< Känns ju lagom kul.

Men jag tror att det är som

brandgul säger
:
Det kan vara så att komunen har ingått avtal med anticimex och att de automatiskt skickar räkningen dit då. Respektive frågade inte sådant. Han blev nog för stressad. Får ta upp det på fredag när de kommer och sprutar.
Om värden vägrar ta emot räkningen så blir det hyresgästföreningen.

Sar:
Ja precis! Jag tänker be cimex sätta upp en lapp i huset om att de andra grannarna skall vara uppmärksamma. Medlet de ska lägga ut skulle "räcka i 5 månader". Så jag antar att det betyder att om de andra grannarna också sanerar under den perioden så är det safe?

Mynta2: Precis en sådan =/

Är du säker på 2 timmar ?? Det låter lite väl kort tid. Jag har/hade silverfiskar, och snackade med dom för snart 2 månader sedan. Dom sa 1 dygn. Och då sa vi nej tack. För vart skulle vi ta vägen med 1 barn, 3 katter 1 hund och 1 kanin nånstans ? Då fick vi myrdosor vi ställde ut istället.

Eller sprutar dom med mildare medel mot vägglöss kanske ?

Är det en hyresrätt borde det i rimlighetens namn vara värdens sak att hålla husen "krypfria"?
Min dotter har bott hos två olika hyresvärdar och i båda dessa har värden haft ett avtal med Anticimex om sanering, hon har bara talat om att det har varit silverfiskar i lägenheterna så har hon fått plastdosor att ställa ut.

Eftersom hyresvärden lär ha en försäkring kan jag inte tänka mig att det kommer att bli någon konflikt om vem som ska betala.
Själv har jag sanerat pälsängrar. Betalade inte en krona.

Skadedjur blir allt vanligare, mycket p.g.a. att folk reser så mkt. I Sverige finns t.ex. kackerlackor nu för tiden.. Det ska inte vara en överraskning för en hyresvärd att fastigheterna kan angripas av skadedjur. Det är inte konstigare att försäkra sig mot det som att försäkra sig mot.. brand.

Imorse var han här och sprutade. Han sa två timmar igen och på lappen står det två timmar likväl. Men det står också att gravida och små barn skall hållas undan i ett dygn.

Han sprutade "K-Othrine SC 25". Vet inte hur starkt det är. Det luktar starkt >-<

Mimmipigg:
Han sa ingenting om betalning så nu förutsätter jag att värden har något slags kontrakt med anticimex. Det låter ju som att det är vanligast i den här tråden. Också rimligast.

dasjenka:
ja man tycker ju att det inte ska vara någon överraskning.
Börjar dock undra varför tanten som bodde här innan fick så brottom vid flytt...

kl
Bör jag sätta upp en lapp i trapphuset om att anticimex har varit här?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 144
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 592
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka