Skadat rådjur - men inget görs?

seahawk

Trådstartare
Visste inte var jag skulle lägga tråden, men prövar här!

I förrgår mötte jag två rådjur när jag var ute och red. Märkte då att det ena gick på tre ben och höll upp det 4:e benet hela tiden. Ringde då polisen, men de sa att så länge det inte blöder eller rådjuret är avmagrat eller börjat lägga sig ner så gör man ingenting, utan de kan klara sig bra på tre ben.

Mötte samma rådjur ikväll och den hoppar fortfarande runt på tre ben och håller det 4:e högt över marken. Det ser ut som om benet kan vara av långt nere då det bara "hänger". (Brukar se dem lite nu och då så tror att detta är en ganska ny skada).

Gör man verkligen ingenting åt detta? Visst kan de kanske klara sig på tre ben, men den måste ju ha ont!?

Ring markägaren. Är rådjuret såpass synligt borde det inte vara några problem att avliva.

Men visst, hjortdjur överlag klarar sig ganska bra på 3 ben, men för mig är det inte etiskt rätt.

Visste inte var jag skulle lägga tråden, men prövar här!

I förrgår mötte jag två rådjur när jag var ute och red. Märkte då att det ena gick på tre ben och höll upp det 4:e benet hela tiden. Ringde då polisen, men de sa att så länge det inte blöder eller rådjuret är avmagrat eller börjat lägga sig ner så gör man ingenting, utan de kan klara sig bra på tre ben.

Mötte samma rådjur ikväll och den hoppar fortfarande runt på tre ben och håller det 4:e högt över marken. Det ser ut som om benet kan vara av långt nere då det bara "hänger". (Brukar se dem lite nu och då så tror att detta är en ganska ny skada).

Gör man verkligen ingenting åt detta? Visst kan de kanske klara sig på tre ben, men den måste ju ha ont!?

Ring tillbaka och säg att den blöder då?

Skulle också försöka få tag i jakträttsinnehavaren.

Jag med, det är ett lidande även om de kanske kan överleva på 3 ben..Jägare brukar hålla med och åker nog gärna ut och avslutar lidandet ist ifall nu polisen inte orkar..Dåligt.

Ibland undrar man ju hur det är fatt..det är ju numer lag på att man ska anmäla det mesta vilt som tex blivit påkört så att polis eller jägare ska komma ut och avliva. Men sen när man väl hittar ett skadat vilt bryr man sig inte..varför undrar jag

Polisen sa att de skulle vidarebefordra informationen till jägare och de lämnade även med mitt nr, men de sa också att jägare inte brukade göra ngt om rådjuren ser ut att må bra i övrigt. Rådjuren håller till i utkanten av ett bostadsområde, så tror inte någon jagar där i vanliga fall...

Polisen sa att de skulle vidarebefordra informationen till jägare och de lämnade även med mitt nr, men de sa också att jägare inte brukade göra ngt om rådjuren ser ut att må bra i övrigt. Rådjuren håller till i utkanten av ett bostadsområde, så tror inte någon jagar där i vanliga fall...

Jag tycker det är tvärtom hos de jägare jag känner iaf, de åker gärna och skjuter djur som uppenbart lider faktiskt. Jägare älskar inte bara att döda liksom utan ser det likväl som viltvård och månar mycket om djurens mående i många fall.

Jägare får ju skjuta i vissa fall även utanför jaktsäsong, tex vid såna här händelser. Djuret riskerar ju bara att gå en långsam död till mötes i vinter..de har det nog jobbigt ändå som det är och många rådjur dukar under vintertid.

Och är det kommunen som är markägare eller om det är i tätbebyggt område så är det oftast kommunskytten som skickas ut.

De jägare jag känner skulle definitivt ta sig ut och kolla av läget. De skulle inte låta ett allvarligt skadat djur traska omkring.

Ring markägaren. Är rådjuret såpass synligt borde det inte vara några problem att avliva.

Men visst, hjortdjur överlag klarar sig ganska bra på 3 ben, men för mig är det inte etiskt rätt.

Nä, jag tycker inte heller att det känns ok.. Jag tycker att eftersom vi kan hjälpa så ska vi också göra det för att djuren ska slippa ha ont...

Ok, ja det är i tätbebyggt område, så ska ringa kommunen på måndag då.

Har ni ingen jourhavande alls i er kommun? Det måste finnas någon man kan kontakta omgående.
Känns som att det bör vara lättare på en helg för en jägare att åka dessutom än till vardags iom att det ju kan ta tid att spåra och faktiskt kunna skjuta det isf

Sen ska man också tänka på att även om en jägare åker ut så är det inte säkert att denne hittar rådjuret på en gång eller att det blir skottläge om det dyker upp. Kulfång och säkerhet för omgivning och folk går först. Alltid.

Det finns kommunjägare på nästan alla ställen, de rycker ut snabbt om det behövs.

Ring kommunen jourtelefon direkt i morgon och be om att deras jägare kontaktar dig eller så får du dennes nummer.

Det är väl en himla TUR att polisen inte lägger resurser på att skjuta djur hur som helst!

Förvisso, men det är ju angivet att det är dem man ska kontakta tex vid kollision av vilt där man ska märka ut platsen och sedan ska antingen de, dvs polis eller en utsedd jägare ut för uppsök och ev avlivning av viltet. Exakt om en polis i sig åker ut är kanske inte lika troligt, men det är deras bord också.
Om ett rådjur har ett brutet ben och befinner sig nära samhälle eller bilväg skulle jag sannolikt sätta pengar på att det faktiskt blivit påkört.

De i sin tur får väl förmedla vidare då..hur svårt ska det vara. Istället för att tafatt "ingen gör nåt åt det". Om inte de vill eller kan får de väl hänvisa vidare vart man vänder sig. Någon jägare ställer alltid upp och är det nära ett samhälle är det sannolikt ju att polis måste bli involverad, tex för ev avspärrning.

Ring nån jägare kanske. Jaktsäsongen är ju igång nu.

Jakttiden för rådjur är INTE igång, däremot är skyddsjakt tillåtet. Om det finns någon kommunjägare eller inte låter jag vara osagt eftersom jag inte vet vilken kommun det rör sig om men det är mycket ovanligt att det finns folk som har betalt av kommunen för att utföra dessa uppdrag utan det brukar vara frivilliga omtänksamma människor som gör det på sin obetalda fritid. Jag har själv varit med och hjälpt till att avliva påkörda djur som tyvärr irrat runt ett tag innan de blivit så dåliga att de söker sig till bebyggelse för hjälp. Det är inte värdigt för något djur att behöva lida så.
Polisen idag har ett samarbete med jägarförbundet vid trafikolyckor och där finns det oftast jägare att tillgå men det är väldigt svårt att spåra upp ett trebent rådjur eftersom de brukar klara sig rätt bra och är snabba.
Jag skulle som flera andra här föreslagit försökt att få tag i jakträttsinnehavaren då denna oftast känner sina marker och vet vart djuren håller hus, vänd dig till miljö och hälsa eftersom de är de som brukar få ta ärenden med grävlingar och annat som en del folk blir galna på att de finns i trädgården. Jag tror också att miljö och hälsa har en godare lokal kännedom än vad polisen har.
Lycka till:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka