Skadat rådjur - men inget görs?

Tycker det är konstigt att ingen jägare ringt upp det när du gav numret till polisen,
Till oss ringer polisen oss om allt från trafik skada, när någon hittar skadade djur, berusade älgar i trädgårdar till när större vilt vistas vid järnväg och allt annat som kan tänkas.

Dock åker aldrig polisen ut för att avliva (inte ens vid olycka där polisen är på plats och djuret ligger i diket) eller driva bort vilt men om avlivning ska ske utanför tillåten jakt ska man få tillstånd från polisen för att avfyra vapen.

Detta kan säkert vara olika beroende på landsting.

Sanning med modifikation..

Rådjur: Alla
Norra Sverige: 1 okt - 31 dec
Södra Sverige: 1 okt - 31 jan

Rådjur: Hornbärande, Kid
Hornbärande Södra Sverige: 16 aug - 30 sept
Hornbärande Norra Sverige: 16 aug - 30 sept
Kid Södra Sverige: 1 sept - 30 sept

Du har rätt, jag är helt insnöad på jakt med hund och den är inte igång än.

Det brukar vara jägare som sköter eftersöksjakten i området som åker ut och skjuter trafik eller skadat vilt .Har aldrig hört polisen skjutit ett skadat vilt .Har själv skjutit flera skadade rådjur utanför jakttiderna !

För många år sedan åkte jag förbi en viltolycka .Älgen låg mitt i vägen och sparkade och en polis stod bredvid .Varför inte ta tjänstevapnet och sätta en kula i skallen på älgen utan plåga den tills en jägare kom dit .Han gör samma sak sätter en kula i skallen på den det är så man avfångar dom som det heter

Min tanke med att kontakta polisen var att de i sin tur kunde kontakta jägare. Jag upptäckte detta på kvällstid och hade ingen aning om vilken jägare som skulle kontaktas... Men polisen sa med en gång att jägaren troligtvis inte skulle göra ngt åt det då "de kan klara sig bra på tre ben"...

Vad gäller rådjuret så har jag pratat med grannar i området som säger att skadan är äldre än vad jag trodde (måste varit ett annat rådjurspar som jag brukar se). Grannarna har kontaktat kommunen, men de "orkar" inte göra någonting åt detta, varför rådjuret fortfarande hoppar omkring på tre ben.. Men jag ska ringa kommunen i morgon och fråga exakt när de planerar att agera..!

Fast om rådjuret är i bra hull, frisk och piggt i övrigt så kommer ingen skyddsjakt att ske. Däremot lär det skjutas på ordinarie jakttid om det skuttar på tre ben framför en jägare.

Herrejisses, folk låter sina husdjur (av mindre modell) leva med amputerade ben utan att nån skriker avliva liksom..

• Gilla
Reactions: CK
Herrejisses, folk låter sina husdjur (av mindre modell) leva med amputerade ben utan att nån skriker avliva liksom..

Ja och jag menar inte att djur inte klarar sig på tre ben. Men skillnaden är att när husdjur amputeras sker det under sövning med smärtstillande efteråt. Man skulle ju aldrig låta ett husdjur gå med ett brutet ben hängandes.. Jag tänker att om det nu var ett tag sedan skadan inträffade kan rådjuret fortfarande ha ont om benet läkt ihop fel och jag tycker inte att det är ok att ett djur ska gå runt och ha ont när man kan göra något åt det!

Fast då har man väl allra högst troligt låtit den amputerats hos en veterinär, som ju åtminstone åtgärdat skadan och smärtan hos djuret.
Man kan sedan diskutera funktionen i det och hur djuret egentligen mår..Men den har åtminstone inte ont av den skadan.

Inte sjutton kan det väl vara okej att se ett djur med brutet ben oundersökt skutta runt?
Man vet ju ingenting om läkning eller smärtgrad hos individen..hur den klarar sig.
Ett vilt djur och tamdjur kan aldrig jämföras så.

Av naturliga skäl tar man ytterst sällan vilda djur med ett brutet eller dinglandes ben till veterinären, utan det smärtfriaste och lämpligaste anser jag iaf då är att avliva det om man som sagt inte på nåt sätt kan ge den medicinsk vård.

Alla kan överleva att bryta ett ben och andra mer grovt skadade kroppsdelar, t o m att det är oläkt hur länge som helst..men smärtan måste vara olidlig och chansen för överlevnad minskar drastiskt/att man kanske plågas till döds för att man inte kan ta hand om sig.

Varför ska hullbedömning vara det enda man tittar på för att avgöra ett djurs mående?

Senast ändrad:
@Dandylinn Med tanke på hur lång tid som gått sen den akuta skadan så har benet redan läkt och om hullet är bra och djuret piggt och alert i övrigt så kan man ganska enkelt dra den logiska slutsatsen att skadan läkt rätt bra, att där finns ingen infektion, att djuret har inte speciellt ont och lider därmed inte i "olidliga plågor eller är i farozonen för att "plågas till döds", att djuret klarar av att hänga med de övriga djuren och därmed finns ingen anledning för just skyddsjakt i dagsläget.

Däremot som sagt så kommer djuret att skjutas så fort en jägare får syn på det under ordinarie jakt eftersom skadade och gamla individer är högt upp på listan av prioriterat vilt att skjuta bort för att upprätthålla en livskraftig stam.

@Dandylinn Med tanke på hur lång tid som gått sen den akuta skadan så har benet redan läkt och om hullet är bra och djuret piggt och alert i övrigt så kan man ganska enkelt dra den logiska slutsatsen att skadan läkt rätt bra, att där finns ingen infektion, att djuret har inte speciellt ont och lider därmed inte i "olidliga plågor eller är i farozonen för att "plågas till döds", att djuret klarar av att hänga med de övriga djuren och därmed finns ingen anledning för just skyddsjakt i dagsläget.

Däremot som sagt så kommer djuret att skjutas så fort en jägare får syn på det under ordinarie jakt eftersom skadade och gamla individer är högt upp på listan av prioriterat vilt att skjuta bort för att upprätthålla en livskraftig stam.

Jag känner iaf inte till en enda jägare som inte skulle skjuta ett djur som endast hoppar runt på tre ben, oavsett om det är ihopläkt eller inte.

Att få tillstånd för skyddsjakt tycker jag inte heller verkar vara så svårt iom att de då och då får åka ut skjuta skadade djur, eller djur som inte ser ut att må bra i överlag tex sjuka eller uppenbart mycket inälvsparasiter då man är oroad att det ska drabba fler

Jakt och skyddsjakt utanför ordinarie jakttid och inom tätbebyggt område är inte samma sak och om skyddsjakt beslutar inte den enskilde jägaren inom tätbebyggt område så det måste man skilja på när man spekulerar i varför "ingenting görs". Jag förklarade den troliga orsaken.

Här kommer en uppdatering;

Jag ringde kommunen som lämnade nummer till "deras" jägare.
Jägaren visste med detsamma vilket rådjur jag pratade om och sa att de försökt skjuta det innan, men i och med att rådjuret fortfarande är väldigt snabbt så har man ännu inte lyckats (att det för det mesta rör sig i tätbebyggt område underlättar ju inte heller). Men han sa att man skulle försöka nu igen när jakten startar i oktober och om jag såg att rådjuret låg ner och att det gick att komma nära så skulle jag ringa honom direkt igen så kommer de ut.

Det känns bra att jägaren hade en annan inställning än polisen som jag först pratade med, så får vi hoppas att de lyckas få tag i rådjuret snart.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 220
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka