Skadat bakknä

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Vad har ni för erfarenheter av skador på bakknä (av yttre våld)? Min tvååring står just nu på Ultuna med ett djupt sår vid ena bakknät och de har ännu inte kunnat avgöra om det gått in i leden eller inte. Röntgen visade ingen fraktur i alla fall, men kvar lär hon bli några dagar...

Så jag är intresserad av erfarenheter av liknande skador, för att kunna vara beredd på alla möjliga utgångar. Och kanske att det hålls en och annan tumme för min tjej...

Jag har erf av det - häst som lyckades sparka sig själv och skoarmen på ena framskon (vig häst 😎) snittade upp ett större L-format jack vid knäleden bak. Även i mitt fall var de osäkra på om det gått in i leden så hästen fick åka akut till Strömsholm.

Det hade inte gått in i leden som tur var men jacket var rejält och krävde antibiotika och daglig skötsel. Det stramade och ömmade rejält första dagarna efter hemkomst så hästen var halt som ett slagskepp, men väl några dagar senare helt fräsch och aldrig några men av det. (Många år sedan nu).

Lycka till och hoppas det inte gått in i leden 😓

Jag har erf av det - häst som lyckades sparka sig själv och skoarmen på ena framskon (vig häst 😎) snittade upp ett större L-format jack vid knäleden bak. Även i mitt fall var de osäkra på om det gått in i leden så hästen fick åka akut till Strömsholm.

Det hade inte gått in i leden som tur var men jacket var rejält och krävde antibiotika och daglig skötsel. Det stramade och ömmade rejält första dagarna efter hemkomst så hästen var halt som ett slagskepp, men väl några dagar senare helt fräsch och aldrig några men av det. (Många år sedan nu).

Lycka till och hoppas det inte gått in i leden 😓
Haha skickligt gjort! Min klättrade i berg som föl, är väl nåt sånt hon sysslat med nu också, säkert. :meh: Hur länge stod din häst på Strömsholm? Eller fick du med honom hem redan samma dag?

Att det skulle bli bra på några dagar har jag inte ens haft i åtanke, kul att höra att såna möjligheter finns också!

Haha skickligt gjort! Min klättrade i berg som föl, är väl nåt sånt hon sysslat med nu också, säkert. :meh: Hur länge stod din häst på Strömsholm? Eller fick du med honom hem redan samma dag?

Att det skulle bli bra på några dagar har jag inte ens haft i åtanke, kul att höra att såna möjligheter finns också!

Yes en vig rackare ...
Minns inte exakt men tror han stod 4 dygn . Sen som sagt halt som ett slagskepp första veckan hemma men vi såg att det nog var mycket att det stramade och gjorde ont runt såret. När såret väl läkt hyfsat smorde vi med mjukgörande olja runtomkring där huden stramade och var sprucken. Då mjukade det upp och sen var hästen helt ohalt och obekymrad.

Håller tummarna för din del - uppdatera gärna hur det går!

Jag har haft en som gick omkull och slog i bakknäet i en trottoarkant. Han fläkte upp ett stort sår, blev som en trekant där bara huden satt fast i en av tre sidor.
Han blev ihopsydd men det höll inte utan sprack upp. Så det var en lång och besvärlig tid med att hålla det rent och få det att läka.
Men hästen blev med tiden helt återställd med undantag för ett ärr.

Yes en vig rackare ...
Minns inte exakt men tror han stod 4 dygn . Sen som sagt halt som ett slagskepp första veckan hemma men vi såg att det nog var mycket att det stramade och gjorde ont runt såret. När såret väl läkt hyfsat smorde vi med mjukgörande olja runtomkring där huden stramade och var sprucken. Då mjukade det upp och sen var hästen helt ohalt och obekymrad.

Håller tummarna för din del - uppdatera gärna hur det går!
Låter ju positivt! Jag lovar att uppdatera. Kommer ju få höra status imorgon igen (och då kan de förhoppningsvis säga nåt om leden), sen lär det väl bli uppehåll i uppdateringarna under helgen.

De TROR att leden klarat sig. Kan inte säga helt säkert, men de har inte hittat nåt som tyder på motsatsen än i alla fall. Hon har haft ondare idag, men det är ju inte konstigt heller med allt de gjort. Fått gå korta promenader idag också vilket hon blivit mindre stel/halt av, vilket ju är väldigt positivt. Så just nu ser det ju väldigt ljust ut!

Men skadan är tydligen rätt intressant. Ca 5 cm långt jack, som skuret med kniv, lite på sidan, och en skrapad knäskål (då en bit ifrån jacket). Hur tusan hon lyckats med det är det inte riktigt nån som begriper. Men hon klättrade ju på stenar som föl (och ramlade), så det är väl nåt sånt hon gjort igen! :cautious::laugh: Kommer bli en dyr häst om hon tänker fortsätta med sånt...

@heddin vad positivt :) om det inte gått in i leden är det ju väldigt god prognos .

Har det gått in i leden blir hästen rejält dålig rätt direkt .
Var kritisk ang hur läget egentligen är så du inte betalar dyra pengar för att hästen står kvar på djursjukhuset när du egentligen kan göra samma hemma .

@heddin vad positivt :) om det inte gått in i leden är det ju väldigt god prognos .

Har det gått in i leden blir hästen rejält dålig rätt direkt .
Var kritisk ang hur läget egentligen är så du inte betalar dyra pengar för att hästen står kvar på djursjukhuset när du egentligen kan göra samma hemma .
Om inget händer/upptäcks ska hon få komma hem i början på nästa vecka. :) Att hon står kvar över helgen tycker jag bara känns bra eftersom hon fortfarande får rätt ordentligt med både antibiotika och smärtstillande och såret är djupt och öppet.

Min gick omkull i hagen för fyra år sedan och fick en krossfraktur på patella, en ligamentskada och ett djupt sticksår (ca 15-20cm). Som tur var klarade sig leden då det som orsakat sticksåret gick längs med huden istället för in i benet. Hade den gjort det hade det varit kört. Nu blev det ”bara” operation av frakturen och drän i såret i 4 dagar (hon stod totalt 6 dagar på Strömholm). Ligamentskadan tog ett halvår att läka men efter ca ett år var hästen tillbaka i full träning. Idag märks inte skadan av alls.

Din pålles skada låter ju inte lika oturlig som min häst hade, så jag hoppas att din häst har en väldigt god prognos! Det är ju ett lite tråkigt ställe med sår då det rör sig väldigt mycket. Håller tummarna!

Min gick omkull i hagen för fyra år sedan och fick en krossfraktur på patella, en ligamentskada och ett djupt sticksår (ca 15-20cm). Som tur var klarade sig leden då det som orsakat sticksåret gick längs med huden istället för in i benet. Hade den gjort det hade det varit kört. Nu blev det ”bara” operation av frakturen och drän i såret i 4 dagar (hon stod totalt 6 dagar på Strömholm). Ligamentskadan tog ett halvår att läka men efter ca ett år var hästen tillbaka i full träning. Idag märks inte skadan av alls.

Din pålles skada låter ju inte lika oturlig som min häst hade, så jag hoppas att din häst har en väldigt god prognos! Det är ju ett lite tråkigt ställe med sår då det rör sig väldigt mycket. Håller tummarna!
Tusen tack! Låter klart bättre, ja. Just nu hoppas jag mest att hon ska slippa nån längre boxvila. Inte alls kul att behöva stänga in en tvååring som går i unghästflock och är van vid att gå ute. :(

Nu är hon hemma! :love: MYCKET lycklig häst som klev rätt på transporten (sparsamt hanterad tvååring som går i unghästflock ännu). Så nu är det bara att hoppas på att såret fortsätter läka lika fint och utan komplikationer.

Liknande trådar

Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg tidigare om min hästs kraftigt svullna has. Nu har det gått fyra månader och den har gått ner men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 563
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 012
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka