skadar och skrämmer våra hästar i hagen

Sv: skadar och skrämmer våra hästar i hagen

Usch man blir så ledsen när man läser om sådant här... Finns många hästar varje sommar som blir skurna... Jag var själv drabbad med mina hästar för ca 9 år sedan. Det var hemskt och värre och värre blev det. Dom eller den skar tom i slidan på hästarna... Det var också otäckt för det var precis som om personerna som gjorde detta höll någon otäck koll på när det var någon och vakade vid hagen.

Både polisen och vi vakade men då kom ingen. Jo en gång och då var det nära att polisen fick tag på förövarna. En polishund följde spåren men dom tog sig därifrån i bil. Annars när vi vakade så kom det ingen. Men när polisen hade annat eller vi trodde att nu var det över så kom dom tillbaka. Det slutade med att hästarna och jag flyttade.

Detta är otäckt varje år åtminstone i Västra Götaland så drabbas ett flertal hästar och hästägare av detta:( Man måste ta förövaren på bar gärning. Men förövaren försvinner alltid i natten.....:(

Hur kan människor vara så sjuka??

Min häst Silver blev skuren i hagen för nu fyra år sedan.. vi hade haft problem i tidigare stall som inte låg långt bort.. hörde senare att de tagit gärningsmannen en sjuk djävl som fick sexual påtändning av att skada och kanske ävcen annat som vi inte har bevis för med hästarna. hemskt! bevakning är enda lösningen tyvärr det är inte ett brott som prioriteras och ingen annan som erbjuder övervakning..lycka till. hjälp varandra om att hålla ett öga. sätt gärna upp stor lappmed reat telefon nr och hänvisning om "något skumt ses" denna man hade visst till en börja kört förbi och observerat hästarna ifrån sin bil och den hade setts av flera, sånt kan få en på spåren.

Jag har hört att det är någon sekt som vissa har att skära ston i underlivet... Fattar dock inte vad det ska vara bra för eller vad det ska tjäna till....
DET ÄR BARA IDIOTISKT!!!

Den en av de stackars hästarna som blev skurna utanför Halmstad sålde jag för drygt 2år sedan.
Nya ägaren var och hälsade på och berättade vad som hänt, och med lite tur och hjälp av polis så kanske de kan ta denna personen.
Verkar som de hade drogat hästarna, så det måste ju vara ngn. som har lite häst/djurvana :crazy:

Jag kan nog tycka att larm och lås kan vara bra när man har hästen inne, för hur många stall är det egentligen som brinner ner i dag? Mycket fler idioter som springer omkring och plågar djur tycker jag det verkar som...
Det som hände unghästen som lades ut på nätet var i norrköping. Jag tror dom är polisanmälda. Jag kan ju inte låta bli att undra vad faan föräldrarna håller på med när ungdommar beter sig så här..... Vad är det för fel på folk egentligen? Glömde gud ge dom ett samvete???

brand var ett exempel. nåt kan hända så att man vill/måste in/ut fort och då är det nog inte så inspirerande att jaga rätt på nyckar och så.

håller med.. det sjuka är att i mitt "område", är det de vuxna som beter sig som svin, och ungdomarna som sköter sig. trodde att det brukar vara tvärtom.. :eek:
(nåväl tycker nog att de flesta här sköter sig..).
Gud glömde kanske både samvete och hjärna, det KANSKE skulle kunnna förklara...

fy f*n!! djurplågare är det VÄRSTA jag vet!! gud jag hoppas det löser sig, och att detta bara kunnde få ett slut, jag ska följa denna tråden med stort intresse.. jag blir galen bara tex småbarn jagar ankor med mera ( dessa brukar få en stor utskällning av mig ), eller folk som skrämer katter, eller skäller efter hundar ååh!! Skulle knappt kunna förästella mig hur de skulle vara om mitt djur blev utsatt för sånna psykdåd! usccch, får ont i magen när ja läser denna tråden .. styrkekram till alla som fått sin häst / djur skuren eller plågad... blir bara så arg .. såna skulle man kunna sätta ett skott i pannan på

Senast ändrad av en moderator:

KL hur går det? har dom kommit tillbaka?

Här släpper vi in tjurana i hagen, när vi åker bort eller inte har tillsyn på dem. Tjurana är ranglåga och går undan för hästarna.
Det tråkiga är att man som mäniska inte helt kan litta på dem.
Men har man hästen brivid sig är det ingen fara då de går undan.
Men tror ingen frivilligt skulle gå in i våran hage, då den ena är en skottare och brölar åt främlingar.

Så ett tips är att leta reda på någon med nötdjur som kan låna ut ett par åt er.
Och sätt upp en skylt om att de är folkilskna.

:)prata aldrig i stallet ring o byt med varandra så det aldrig blir luckor har själv blivit utsatt (tjuvridit våra )dom stal sadel från granngården men missen var sadeln var för lite vill säga gkorden påssade ej på våra hästar tji fick dom :banana:för hade dom tadit min så hade dom fått en flygtur:bump:(var ej in riden:banana:

Usch...vi hade i veckan en gubbe som sprang omkring i våran trädgård samt i grannens trägård och min man gick ut med ena hunden och fick tag i gubben som var riktigt full och gick hem förmodligen...sa att han letade efter sin kompis cykel. :crazy:
Och tre dagar i sträck så har hundarna här hemma skällt som dårar och dagarna efter har jag och min man sett en och samma cykel stå i ett par av buskagen vid min hästs hage.
Jag ringde polisen direkt och dom bad oss att avakta.
Då jag var orolig för min hästs del gick jag och min man med hundarna och hämtade hem min häst och från stallet såg jag någon springa utanför vårat hus. Och jag ringde polisen igen och dom kom på momangen. Alltså....:eek:...hur kan det finnas sådana här personer?!
Fattar det inte....efter den här händelsen är jag helt bragd ur fattningen...har svårt att sova...och sover otroligt dåligt...sover bara 4 timmar om natten och sitter och vakar ut genom fönstret nästan halva natten.
Funderade allvarligt ett tag att gå med i en skytteförening så jag kan inneha vapen hemma...men nu ganska snart ska jag skaffa ett paintball gevär och då får dom som beträder våran mark f****n skylla sig själva. Alternativet är att låsa alla grindar i trägården som är inhägnad, skaffa utomhusbelysning med rörelsedetektorer, skaffa gäss och låta hundarna springa lösa om nätterna.

Har inte läst hela tråden men vill bara påpeka att vi har allemansrätt i sverige och det är faktiskt fullt lagligt att befinna sig i någon annans hage, dock får man inte störa "boskapet" men innan du skjuter nån så är det bra om du tänker på det, för du kan få igen det och det vore ju inte så kul...

sen håller jag med om att jag lätt skulle jaga ut nån som var i min hage, men man måste tänka på lagen oxå!

Har inte läst hela tråden men vill bara påpeka att vi har allemansrätt i sverige och det är faktiskt fullt lagligt att befinna sig i någon annans hage, dock får man inte störa "boskapet" men innan du skjuter nån så är det bra om du tänker på det, för du kan få igen det och det vore ju inte så kul...

sen håller jag med om att jag lätt skulle jaga ut nån som var i min hage, men man måste tänka på lagen oxå!

I hagen ja, men om jag fattade Xoyas inlägg rätt var det någon som hade strukit runt husknutarna med och det är inte tillåtet!

ååh :( så man måste sitta och vänta tills människan ska göra nått emot djuren :confused: för om man går ut och säger till dom så kommer dom ju bara springa och risken finns att dom kommer tillbaks igen .. polisen säger ju att man måste ta dom på bar gärning om dom ska kunna bli straffade , ska man bara sitta och vänta tills nån skär i änns häst då eller!? fyy.. jag tycker alla ska ha rätt att försvara sina djur

Fyf*n. Det finns ju dem som tycker det är spännande att sprätta upp könsorganen på hästarna också. Skulle jag se en främmande människa göra illa min häst skulle jag åka in på livstid. Jag skulle allvarligt göra samma sak mot den människan och sedan avrätta den. Fyf*n

nej det räcker med att han stör djuren, alltså borde personen i fråga inte få närma sig djuren, klappa dem eller nåt... men i hagen får han vara.

Först vill jag bara säga TACK till alla som kommer med tips råd och stöd.
Det är väldigt uppskattat ska ni veta.:bow:
Till er som undrar hur det gått:
Vi turades om att sitta vakt,och det lugnade ner sig.Inget hände på några dagar och så kom då stallägaren hem.Eftersom det vart lugnt,och det nu fanns någon på gården dygnet runt,slappnade vi av lite.Tänkte att det kanske var slut på attackerna.Meeen så här om dagen var det dags igen.Häst med bred vit bläs var skuren tvärs över nosryggen på ett sätt han inte kunnat göra själv.Det ser inte kul ut:cry:
Så nu har vakandet börjat om igen.Stallägaren är rasande,hästägare är rasande och hästar och ponny nervösa.
Suck.
Bara att börja om från början.

uscch.. men som en skrev där uppe med andra betes djur som tjurar.. fast risken är ju att dom blir skadade :// ??

styrkekramar åt er!
uch villken hemsk historia, förstår inte hur nån kan göra så mot hästar :cry: :cry:

o herregud, jag skulle sitta vakt vid hagen med typ hagelgevär och skrämma skiten ur dom

Men då kanske du ska ta och läsa hela tråden då.

Det är INTE fullt lagligt och springa omkring i annans trädgård för det var det denna man gjorde.
Och med förbehåll på om nån kommer in i våran trädgård med hot om att ta livet av nån av min familj eller djur som är våra familjemedlemmar så har jag rätt att skjuta denna person med nödvärn eller i självförsvar.
Men nu är det så att jag är inte den som förespråkar våld med vapen eller liknande...förutom att jag innehar ett paintballgevär ifall ovanstående skulle ske.:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka