skadar och skrämmer våra hästar i hagen

Sv: skadar och skrämmer våra hästar i hagen

Jag kom på en sak till.

För inte så länge sedan var det en hästägare som lade upp en tråd här på buke om ett gäng som hade tagit sig in i hennes(?) beteshage och hoppat upp på en av hästarna, det visade sig vara en tvåårig hinst. Hästen blev rädd, stack iväg och ynglingen föll av. Detta filmades av ryttarens kompisar och lades upp på youtube. Där kommenterades den väldigt...jag vet inte vad jag skall använda för ord, men de tyckte att det var döhäftigt och det där skall de göra igen och ta med spö så hästen får mera fart o bla, bla. När det sedan var någon som sade åt dem att det var idiotiskt gjort och att man kan skada hästen och sig själv, fick denna synnerligen fula kommentarer tillbaka...

Jag minns inte var detta inträffade, men om det är i närheten kanske det har något samband.

*kl*

:mad: Man börjar koka inombords när man hör om sånt här!!! Vad är det för sorts människor som ger sig på oskyldiga djur?! :mad:

Jag tycker du ska ta med kamera och en vän (gärna stor och kraftig sådan, känner du någon vakt så är det inte fel), ställ era bilar på ett sådant sätt så det inte kan synas att ni är där. Har stallet t.ex. dubbeldörrar kan ni öppna dem och köra in bilen där.
Tillhygge av något slag, basebollträ eller rottwailer, kanske båda och.
Som någon sa, bjällror på hästarna.

Jag tycker det är fruktansvärt hur dåligt polisen /lagen reagerar på sånt här. Och inte enbart för att det är synd om djuren, dessa människor kan lika gärna gå på barn och andra försvarslösa.

...Vi är ett antal personer som är inhyrda mad våra hästar i ett stall.Under den gångna veckan har någon/några personer börjat skada och skrämma hästarna i hagen.De går ju ute på bete nu.
Ett sto har vid två tillfällen blivit skuren i låret.Ett annat på ena benet.Ytterligare ett har någon klippt stora tussar ur man och svans på.Stallet ligger väldigt ensligt,och stallägaren är på semester.Vetrinär har givetvis tittat till de skadade hästarna.
Hästarna verkar skärrade och oroliga när man kommer.Vi har kontaktat polisen och en anmälan har gjorts,men mer kan de inte göra.Detta är förstås inte ett dugg roligt.
Vi är alla så oroliga,och är där så ofta vi kan.Ändå händer det sånt här.Någon som vart med om något liknande?Någon som fått stop på det?

Usch...vi hade i veckan en gubbe som sprang omkring i våran trädgård samt i grannens trägård och min man gick ut med ena hunden och fick tag i gubben som var riktigt full och gick hem förmodligen...sa att han letade efter sin kompis cykel. :crazy:
Och tre dagar i sträck så har hundarna här hemma skällt som dårar och dagarna efter har jag och min man sett en och samma cykel stå i ett par av buskagen vid min hästs hage.
Jag ringde polisen direkt och dom bad oss att avakta.
Då jag var orolig för min hästs del gick jag och min man med hundarna och hämtade hem min häst och från stallet såg jag någon springa utanför vårat hus. Och jag ringde polisen igen och dom kom på momangen. Alltså....:eek:...hur kan det finnas sådana här personer?!
Fattar det inte....efter den här händelsen är jag helt bragd ur fattningen...har svårt att sova...och sover otroligt dåligt...sover bara 4 timmar om natten och sitter och vakar ut genom fönstret nästan halva natten.
Funderade allvarligt ett tag att gå med i en skytteförening så jag kan inneha vapen hemma...men nu ganska snart ska jag skaffa ett paintball gevär och då får dom som beträder våran mark f****n skylla sig själva. Alternativet är att låsa alla grindar i trägården som är inhägnad, skaffa utomhusbelysning med rörelsedetektorer, skaffa gäss och låta hundarna springa lösa om nätterna.

Hej...svarar på alla här.
Tackar för alla svar som ramlat in medan jag satt vakt.
När vi håller vakt försöker vi gömma undan oss så att vi inte syns,och bilen ställer vi undan i stallägarens garage eftersom han ju inte är hemma.Istallet håller vi släckt och stängt.Jag är lite feg av mig så åtminstonde jag vägrar sitta vakt själv.I natt var det dock lugnt.Faktum är att det varit det hela helgen,inget mer har hänt.
Jag vet inte vad man ska tycka om det...skönt för hästarna förstås.Men samtidigt kommer man ju aldrig kunnat släppa oron eftersom vi inte fick fast någon.
Flera har berättat här om liknande händelser,hur hanterar man sånt här efteråt?Eller är det så att folk som gör sånt här brukar åka fast?
Och hur vet man när det är slut?
Nu är jag mest hemskt trött och väldigt arg.
Stackars min häst.
Om jag fick tag i den/dem som gör så här mot dem skulle jag vilja skiva dem långsamt och mata räven med skivorna.Förlåt,men man blir verkligen så upprörd.

det är så svårt och tro att det skulle vara någon av stallkompisarna som gör detta...måste ju i såfall ha gått på även sin egen häst :eek:
men som du säger,de måste ju vara någon som har koll på allt.
Jag fattar inte hur det annars skulle gå till?Stämningen mellan oss hästägare är än så länge god.Vi är alla oroliga förstås,men vi går inte och sneglar misstänksamt på varandra utan försöker hålla ihop och lösa det här.
Våra funderingar är väl om stallägaren,som ju är bortrest för tillfället,kanske kan tänkas ha någon ovänn som vet att han inte är hemma nu.Fast det förklarar ju inte att han/hon/dom tycks veta när vi inte är där.

Jag skulle inte heller ha misstänkt någon av stallkompisarna direkt. Troligare att stallägaren har någon ovän, eller att det kan vara någon i kretsen kring stallkompisarna... T ex ungdomar som "roar" sig under sommarlovet. Ni KAN ju också ha råkat ut för en sjuk typ som får en kick av att syssla med sådana sjuka perversioner...
FÖRSÖK ha hästarna under bevakning - hela tiden! Den/de som skadar hästarna har ju tydligen full koll på er.

hoppas du får tag på sv*nen.
holler tummarna för att det inte händer igen.

Fy va jobbigt och hemskt! varför kan vissa människor inte låta djuren vara ?? :mad:

Ta stallägarens hus i besittning.Var där ute all fritid och sov hos stallägaren.Gör upp ett vaktschema,det kanske även går att få med grannar på detta några timmar för att byta av för de vill nog inte heller ha djurplågare runt sina gårdar.Det låter inte som om dessa hästar bör lämnas utan uppsikt.

Usch tråkigt när det finns fullständiga idioter. Som skadar oskyldiga hästar.....

Blir så j"""la förbannad.

Läste häromdagen i våran morgontidning..Hallandsposten" att det var någon som hade varit i farten på några hästar strax utanför Halmstad. Vad jag minns skurna.....polisen var inkopplad. Men vad händer!!!!!

Har själv min häst i närheten ,. Börjar bli lite orolig.

Hoppas att det kommer att lösa sig för er.

Och att ni får tag på dåren...

HÄNG HONOM/HENNE PÅ TORGET OCH STENA FANSKAPET...

MVH
SOFIA I HALMSTAD

Har bara läst första sidan så vet inte om någon nämnt det, men det behöver inte vara människor som skadar era djur.
Kan mycket väl vara något vilt djur som stryker runt hagen och skrämmer upp hästarna så de gör illa sig, det är troligen därför de verkar allmänt skärrade pga lukten och dessutom därför "attackerna" bara sker när ni inte är där. När ni är där så känner djuret lukten av er och håller sig borta, när ni inte är där så kommer det fram.
Så jag tror jag det ligger till.

Tipset vi fick ifrån polisen var att ta in hästarna sätt larm och lås stallet. När vi hade oväntat besök i hagen...

Jag kom på en sak till.

För inte så länge sedan var det en hästägare som lade upp en tråd här på buke om ett gäng som hade tagit sig in i hennes(?) beteshage och hoppat upp på en av hästarna, det visade sig vara en tvåårig hinst. Hästen blev rädd, stack iväg och ynglingen föll av. Detta filmades av ryttarens kompisar och lades upp på youtube. Där kommenterades den väldigt...jag vet inte vad jag skall använda för ord, men de tyckte att det var döhäftigt och det där skall de göra igen och ta med spö så hästen får mera fart o bla, bla. När det sedan var någon som sade åt dem att det var idiotiskt gjort och att man kan skada hästen och sig själv, fick denna synnerligen fula kommentarer tillbaka...

Jag minns inte var detta inträffade, men om det är i närheten kanske det har något samband.

jag har sett den filmen :eek: *morr morr morr* min idiot till kollega tyckte det var ascoolt, jag höll på att slå ihjäl honom (hade klappat till om jag inte varit i tjänst)

Jag skulle polisanmäla, sitta vakt dygnet runt vid grinden och ta med mig luftgevär (:devil:) och låna en kompis hund. Ta med kamera, fota alla sår och skador varje dag.

blir så förbannad när man får rådet att låsa stallet. ska hästarna stå inne dygnet runt..?!
en vännina (kollega) fick rådet att låsa boxen (ett par år sen) :eek: . om det börjar brinna då?! :mad:

inom jakten använder man ibland åtelkameror som fotograferar bla med ir ljus ,inte gratis men kanske nödvändigt.

Jag skulle polisanmäla, sitta vakt dygnet runt vid grinden och ta med mig luftgevär (:devil:) och låna en kompis hund. Ta med kamera, fota alla sår och skador varje dag.

blir så förbannad när man får rådet att låsa stallet. ska hästarna stå inne dygnet runt..?!
en vännina (kollega) fick rådet att låsa boxen (ett par år sen) :eek: . om det börjar brinna då?! :mad:

Jag kan nog tycka att larm och lås kan vara bra när man har hästen inne, för hur många stall är det egentligen som brinner ner i dag? Mycket fler idioter som springer omkring och plågar djur tycker jag det verkar som...
Det som hände unghästen som lades ut på nätet var i norrköping. Jag tror dom är polisanmälda. Jag kan ju inte låta bli att undra vad faan föräldrarna håller på med när ungdommar beter sig så här..... Vad är det för fel på folk egentligen? Glömde gud ge dom ett samvete???

mitt gamla ponnysto blev skuren under huvudet riktigt illa sommaren -06, jag löste det så att jag flyttade samtliga hästar dagen efter till annat bete som ligger någon mil bort och "undan". det betet dom gick på ligger ganska centralt med många boende runt samt passerande.

oron för att något liknande ska hända igen har inte gått över, men aldrig mer centrala beten för vår del :(

Fy Fabian att det finns sånt folk! Men det finns folk till allt nu verkar det som... :mad: Jag skulle nog också försöka satsa på någon osynlig kamera, eller ligga och spana själv. Ingen ska få ge sig på försvarslösa djur på det där sättet. Det är grymt, elakt, vidrigt och sjukt. Skulle ha svårt att inte bruka våld om jag fångade den som knivskar min sköthäst! :mad::devil:

Ta fast dem jävlarna och gör saker med dem som inte ska nämnas om man inte vill bli utsatt för bukes moraltanter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka