Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så himla jobbigt. Men jag tänker att du inte ens är i närheten av den där tidigare bekanten du beskrev. Vilket beslut du än landar i så kommer det ju vara noga genomtänkt och för hästens bästaÄnnu ett klinikbesök med Z efter att ha skjutit på det länge. Förra återbesöket i december var för att se om stötvågsomgångarna under hösten hade fått fart på gaffelbandsläkningen. Men det såg inte alls så lovande ut då som jag hoppats. Jag fick känslan att vi får bara en chans till och sedan är det slut. Och då har jag dragit ut på den kollen till nu och åkte med en klump i halsen.
Men idag så hade svullnaden i gaffelbandet överraskande gått ner och "bara" strukturförändringar syns fortfarande på ultraljudet. Samtidigt finns det kvar en orenhet i rörelserna, han är ofta stel på morgnarna och han ställer gärna upp sig lite skevt/tätt ihop med frambenen. Det är oklart om det kommer av artrosförändringar i knäna eller av gaffelbandet.
Det är svårt. En stor häst som blir 17 i år, lite knepigt ihopsatt i kroppen och har alltid varit stelare än genomsnittet. När är det jag som fegar ur för att det är jobbigt för mig själv att ta beslutet, och när har han en tillräckligt bra livskvalitet på sikt, ett fortsatt liv som sällskap till ungdomarna med mycket hagvistelse och lite pyssel och promenader utöver det?
Jag vill ju inte vara som de där som släpar runt med urgamla hundar trots att de har tydligt ont i alla leder och är döva och nästan blinda, bara för att man som ägare inte pallar ta det obehagliga beslutet. Men jag vill inte heller vara som en tidigare bekant som hade en till synes helt frisk häst, strax över tio år, och en lite äldre ponny och pang en dag så var båda avlivade av helt oklar anledning. Antagligen att hon bara tröttnat.
Och så såg jag hur Z galopperade omkring och lekte med ungdomarna förra helgen med spetsade öron, utan synbar smärtpåverkan där och då. Och att han trippade riktigt lätt och fint in på kliniken i dag. Och då känns det så orimligt att bara avsluta allt så länge veterinären tycker vi kan avvakta ett tag till. Men ovissheten och oron ligger ju kvar och maler och maler, månad efter månad.
Så himla jobbigt. Men jag tänker att du inte ens är i närheten av den där tidigare bekanten du beskrev. Vilket beslut du än landar i så kommer det ju vara noga genomtänkt och för hästens bästa
Stackars stackars dig, har ju följd eran story hoppas ändå att det kommer bli bättre besked vid ÅB.Vårt återbesök gick inte jättebra, fortfarande inte helt ren så det blev en behandling till.
Nästa steg om han inte är bra på återbesöket är MR.
Veterinären är rätt krass och lät inte helt pepp.
”Du tycker ju om hästen så vi provar behandla en gång till, blir det inte bra får vi göra en MR. Det vi kan hitta där behandlar man så som vi gör nu så vi gör rätt, men då får vi fyndet svart på vitt och så kan du veta att vi gjort det vi kan”
Är det någon som har provat att behandla skada på strålbenet i hoven med Osphos? Erfarenheter!?
Tack det hoppas jag också. Det här är min hjärtehästStackars stackars dig, har ju följd eran story hoppas ändå att det kommer bli bättre besked vid ÅB.
Min lilla kämpe jobbar på bra och har känts super nöjd och tillfreds sen behandlingen (så lugn och tillfreds att jag trodde att det var något fel på honom ) men jag funderar på vad ni andra ger för tillskott eller vilka rehab metoder ni använder er av för att stärka era hästar.
Jag har börjat med hyaluronsyra i hopp om att det kanske kan göra någon skillnad för honom och kanske kan förlänga tiden mellan behandlingarna.. sen har jag även testat lite kinesiotejp på honom för att undersöka lite om det kan hjälpa honom att bli rakare i kroppen för att minska risken för överbelastning vilket verkar ha gett superbra resultat samt att han har fått mer blodcirkulation till området kring si-lederna där han innan kunnat kännas stel och stum i musklerna känns han nu spänstig och mjuk är det någon annan som provat kinesiotejp till sina hästar och isåfall vilket resultat har ni fått (jag testar såklart oerhört försiktigt och ser till att han får pauser emellan tejpningarna!)
Visa bifogad fil 140419
Verkligen synd att ni fick biverkningar av prascenden Hoppas att han klarar sig lika bra utan trots något förhöjda värden!Vilken fin och glad kämpe! Jag fick utskrivet Prascend vid kollen i december men det var ju i hopp om att det skulle få fart på läkningen på gaffelbandet. Trodde inte mycket på det själv, han hade inte särskilt förhöjda nivåer som tydde på PPID men kanske har det ju rört om något mht den senaste utvecklingen. Tyvärr med biverkningen att han fallit ur i hull så nu har jag tillfälligt pausat och ska sedan börja om på halv dos igen.
Tidigare gav jag också hyaluronsyra men det är ju lite tvek om det gör någon nytta att ge oralt. Samtidigt, så länge det inte är något skadligt så är man ju rätt benägen att testa sådant som kanske skulle kunna göra skillnad... Jag har testat Devils relief också en tid men pausar den med nu. Intressant med tejpningen. Det har jag inte testat själv någon gång, bara sett någon video om. Håller tummarna för fortsatt positiva nyheter!
Jag kör med örttillskott för senor samt liniment med arnika och vallört! Rehabar även med equibandMin lilla kämpe jobbar på bra och har känts super nöjd och tillfreds sen behandlingen (så lugn och tillfreds att jag trodde att det var något fel på honom ) men jag funderar på vad ni andra ger för tillskott eller vilka rehab metoder ni använder er av för att stärka era hästar.
Jag har börjat med hyaluronsyra i hopp om att det kanske kan göra någon skillnad för honom och kanske kan förlänga tiden mellan behandlingarna.. sen har jag även testat lite kinesiotejp på honom för att undersöka lite om det kan hjälpa honom att bli rakare i kroppen för att minska risken för överbelastning vilket verkar ha gett superbra resultat samt att han har fått mer blodcirkulation till området kring si-lederna där han innan kunnat kännas stel och stum i musklerna känns han nu spänstig och mjuk är det någon annan som provat kinesiotejp till sina hästar och isåfall vilket resultat har ni fått (jag testar såklart oerhört försiktigt och ser till att han får pauser emellan tejpningarna!)
Visa bifogad fil 140419
Spännande! Vilka örter ger du? Och är det något speciellt du tänker på när du väljer örter? Equiband har vi också vilket funkat klart över förväntanJag kör med örttillskott för senor samt liniment med arnika och vallört! Rehabar även med equiband
Jag jobbar med rehab bland annat. Nyligen vurpade min egen häst i hagen och jag har jobbat med mer rehabtänk efter det.Jag kör med örttillskott för senor samt liniment med arnika och vallört! Rehabar även med equiband