Tack så jätte jättemycket hur gör du när du jobbar dom i träns? Och hur ska man positionera sig? Jag antar att du använder vanliga tyglar och håller som om att du har tömmar? Jag använder kinesiotejpen av precis samma anledning helt enkelt att jag inte är tillräckligt duktig för att kunna hjälpa honom bära sig själv och sin kropp! Lägg sen till i ekvationen att han är fd travare utan någon större utbildning jag hade önskat att det fanns någon duktig rehab tränare iområdet men jag har inte hittat någon ännu utan vi jobbar på och jag försöker lära mig allt som finns att hitta och rehaba så mycket jag kan!Jag jobbar med rehab bland annat. Nyligen vurpade min egen häst i hagen och jag har jobbat med mer rehabtänk efter det.
Oftast jobbar jag dem i träns för hand avsuttet. Kollar igenom rörelsemönster, känns de olika i olika varv, vad är det som är olikt(böjer de halsen, ställer nacken, placerar benen, tvärar, funkar skolorna lika i båda varv).
Man brukar märka att de inte är liksidiga helt när man testar igenom dem så.
Sen använder jag övningarna för att se till att de blir liksidiga. Jätteviktigt att man balanserar upp dem så de förmår vara lösgjorda och bära sig korrekt.
Sen får man så klart träna dem efter individuella besvär/behov beroende på skada, exteriör etc.
Men jobba för han tycker jag är oslagbart IOM att man kan påverka så enormt mycket mer precist än i töm eller uppsuttet vad gäller formgivning(och då även lösgjordhet och balans).
Jag har varit med om att använda kinesiotejp på häst. Tex en som slitit sönder korsband, menisk etc och då han skulle börja rehabträna placerade ut bakbenet som skadats. För mig gick det att få tag i/få bakbenet i rätt position. Men tejpen gjorde så att benet placerades in och hästens matte kunde då också sköta liten del av rehab.
Har sett många fall där det funkar bra om man tejpar rätt. Haft det på mig själv också med bra resultat.
Jag ger ibland hyaluronsyra med högsta molekylvikten globalt. Har sett dunderresultat av BRA hyaluronsyror med minst 2 miljoner Dalton molekylvikt. De med lägre molekylvikt kan ev trigga inflammation och det gör det enormt viktigt att välja en bra hyaluronsyra. Det kostar att ta fram en sån.
Jag ger också riskliolja som innehåller naturligt anabola gamma-oryzanol för muskeltillväxt och lite för att läka mjukdelsvävnader.
Man brukar se rätt tydlig effekt fort. Och muskler vill man ju ha på rehabhäst, som skydd mot upprepade skador.