Skadad hov - boots ett alternativ?

Silver Girl

Trådstartare
Min häst har sedan ett par år kronisk lymfangit i ena bakbenet. Han är ej halt och rids som vanligt. Tyvärr har detta dock skadat tillväxtzonen på hoven och insidan växer väldigt konstigt, det ser ut som en bit av hoven trillat av. Senaste månaderna har det blivit allt svårare vid skoning, finns snart inget att fästa sömmarna i på insidan och hovslagaren får komma allt oftare då sömmarna lossnar. Han har sagt att snart går det inte alls kommer att gå att få på en sko.

Så nu letar jag alternativ. Hur är det med boots? Kan man ha dessa på större delen av dagen (dvs i hage och vid ridning) och ta av bara inne i boxen nattetid? Kan det gå att hitta några som passar på en hov med "ovanlig" form?

Andra alternativ?

Inser att detta bara kommer att fungera tillfälligt och han är 20 år, men fullt frisk i övrigt och vill kunna ha honom kvar så långt möjligt.

Sv: Skadad hov - boots ett alternativ?

Det kan vara så att din häst har drabbats av någon form av bakterie i/på hoven. Då är det inte bra att kapsla in det hela i boots. Du blir nog tvungen att visa din häst för en veterinär och ta en bakterieodling. Sådana här problem kan vara allvarligare än vad man tror tyvärr.

Har du provat att vända dig till klinik med duktig klinikhovslagare? Det finns kanske något slags sjukbeslag som din häst skulle fungera med!

Min hovslagare är klinikhovslagare på deltid och har egen firma på deltid, så han vet vad det finns för alternativ, och alla måste kunna fästas i hoven även på insidan...

Kryddan: detta är inget akut problem, har utvecklats sakta under över ett år. Veterinär har sett det. Jag har också svårt att se var man skulle ta en odling från. Hovväggen är hård, den är bara "snedväxt" och sulan är normal. Ingen hälta, bara svullnad i benet när han stått stilla.

Varför kan han inte gå barfota i hagen?

Du skulle ju kunna sko honom fram och ha bots bak?

Pga dålig hovkvalitet i den hoven, vågar inte riskera något då han aldrig gått barfota tidigare.

Men hovis var ute idag, och fick på en sko utan större problem (var förvånad över att hoven blivit bättre på två veckor). Ser ut som det kan bli bättre, ser ok ut halvvägs upp på hoven, så hopp finns. Hovis lovade komma så ofta det behövs mellan skoningarna för att hästen ska hålla.

Så förhoppningsvis är denna tråd nu onödig ;);)

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 524
Senast: caballus
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 212
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 356
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj