skadad hornhinna - ögat sväller

Virveln

Trådstartare
Min häst skadade sig i hagen i ena ögat. Vet tillkallades och konstaterade att ca 1/3 av hornhinnan är skadad.

Behandlas efter ordination med droppar och salva x antal ggr/dag.. Vet gjorde återbesök och tyckte att det såg bra ut. Nu 2 dagar senare har ögat svullnat upp så hästen kan knappt öppna det och det droppar vätska, dock ej var eller liknande.

Vet ska komma igen så snart som möjligt. "Om jag måste skicka er vidare".. sa vet. Att bli "skickad vidare" innebär att vi måste åka ca 70 mil enkel resa till ett ställe där de kan operera..

Någon som har liknande erfarenheter??

Sv: nu rinner det var..

Gör inte ny tråd, uppdatera i ditt inlägg.

Och så ringer du vet igen.

Håller tummarna vet kan komma snart, även om du inte behöver ha panik om det dröjer en stund, men man vill ju de ska komma genast i ådana där lägen, men de måste ju prioritera.

Sv: skadad hornhinna - ögat sväller

Jag har sett ett par såna skador på hästar i samma stall - ej egna men har bla hjälpt till att behandla. Det kan vara jättesvårt att behandla om hästen har väldigt ont och inte låter sig behandlas man är ju så rädd om ögonen också:crazy: De har fått den behandling du beskrev m salva o droppar och det är viktigt att inte glömma ge, det ska göras flera gånger/dag.

En av dem stod på klinik men det sltuade ändå med att hästen idag ser mkt sämre på det ögat. Det bildas ofta en vit hinna som ärr efter och har man otur kan det täcka en större del av ögat.
Det gick inte att operera den, men jag vet inte varför.

Den andra hade betydligt mindre skada och lät sig behandlas men har idag också en liten ärrbildning, dock ser hästen ok.

Det blir svullet och rinner och det värsta soms agt, det gör ofta mkt ont, har själv haf tont i öga pga sår av linser och det KÄNNS:

Glömde jua ng erfarenheter. Jag har också haft hornhinneskada på en av mina, det blev dock aldrig 'igenmurat' och så som TS häst. Däremot talade vi MÅNADER med salvbehandling SJU ggr per dygn. Hästen var dock snäll att behandla, och konstigt nog hade hon inte alls ont av såret (trots att det i hennes fall komplicerades av att hon inte kunde blinka)

Det blev lindrig ärrbildning, som vi inte vet om det påverkade synen, hon fick nedsatt syn på ögat men hon hade ju ett annat problem med så svårt säga vad som var vad.

En av mina förra hundar fick massvis med hornhinneskador, och där blev det mer som du beskriver. Varig, svällt osv. Hon fick både ögonsalva och ögondroppar (varannan timme), fick pupillvidgande med, vet inte om din häst fått det, men då får de inte gå ute i dagsljus utan lapp eller liknande för ögat. Vovven hade tillslut ganska omfattande ärrbildning, men synen intakt.

Be att få Finadyne-tar bort svullnaden o skydda ögat från solljus o flugor.

Fick åka in med henne på en klinik (dock ej den 70 mil bort!), där en annan vet kollade på henne.

Enl den vet, så var det troligtvis så att hon fått för svag medicin, som kanske inte gått in i ögat fullständigt vid alla behandlingar. Men det var inte "mer" än sår på hornhinnan och det behövde inte skrapas. Fått mer mediciner och andra sorter än tidigare. Så nu ska hon droppas 3-4 ggr/dag, samt få salva 2 ggr/dag i en vecka till och då kommer vet ut och kollar till henne, om inte annat tillstöter (ber en bön!)

Hon har en luva, som jag har sytt in en svart lapp i och så får hon stå inne vid värsta solljuset. Så jag hoppas att det inte blir några men efter det allt.. Det är ju en duktig hopphäst :p

Nu vet inte jag hur det är med hästar men har en hund som haft sår på hornhinnan.
Vid sådana sår kan trycket i ögat öka vilket kan göra ögat större.
Nu har du ju varit på klinik och fått hjälp men tänkte ändå nämna det.

idag kändes inte heller bra när jag kom ut till stallet.. Hela ögat är täckt med en gråaktig hinna, förutom att man dessutom ser själva såret på hornhinnan.. Däremot rann det inte var och svullnaden ovanför ögat hade gått ned.

Kastade mig på telefonen och ringde vet igen (kan numret ganska bra vid det här laget..) Hon tyckte inte att det lät bra och ringde och konsulterade den andra veterinären som tittade på hästen på kliniken igår och ringde upp mig. Tydligen ska det "helgrå" bero på att det är ett ödem i ögat, vilket det även varit igår när han tittade på henne (jag höll i och såg inte så mycket..) och att det ändå inte verkade värre, utan bättre i och med att svullnaden gått ned och att det inte rann var.

Men det känns döläskigt - det ser ut som ett spököga och jag lider med min stackars häst. Det är "bara" att fortsätta att medicinera x antal ggr/dag och till måndag så ska ögat ha börjat klarna upp, även om det inte blivit helt klart, så ska det ha blivit bättre..Annars måste det kanske opereras i alla fall.. Hu, hemska tanke..:eek:

Ja det blir så, av sår på hornhinnan, det är viktigt med behandlingen så att det inte blir kvar. Det finns en risk att den grå hinnan blir kvar delvis, det har hänt på den ena av de hästar jag skrev om. Alltså är det väldigt väldigt viktigt att du kan behandla och att du verkligen får in dropparna och salvan i ögat!!

Om jag inte minns fel kommer hinnan att ändras och ändra färg, och sen försvinna, och förhoppningsvis försvinner allt, men det kan bli en vit fläck kvar som ett ärr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 894
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 849
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka