Skadad häst!

G

Geasey

Vi går i hästköpar tankar och har precis hittat en som passar vårt önskemål. Problemet är att hästen ej gick igenom besiktningen!

Ägaren sa att det var något med ena benet, typ stukning i hagen eller inflammation/överansträngning. Hennes beskrivning var så flummig så jag förstod ej hur allvarligt det var, men hästen ska röntgas ialla fall.

Nu till min fråga: Är det klokt att köpa en häst som har skadat sig även om den går igenom besiktningen andra gången? Kan man lita på att hästen är helt frisk igen om den gått igenom en besiktning???
 
Sv: Skadad häst!

Geasey skrev:
Vi går i hästköpar tankar och har precis hittat en som passar vårt önskemål. Problemet är att hästen ej gick igenom besiktningen!

Ägaren sa att det var något med ena benet, typ stukning i hagen eller inflammation/överansträngning. Hennes beskrivning var så flummig så jag förstod ej hur allvarligt det var, men hästen ska röntgas ialla fall.

Nu till min fråga: Är det klokt att köpa en häst som har skadat sig även om den går igenom besiktningen andra gången? Kan man lita på att hästen är helt frisk igen om den gått igenom en besiktning???


Beror på vad det är. Jag skulle inte köpa en häst med överansträngnings/förslitningsskada. Det kommer troligen tillbaka.
Däremot en helt utläkt o kollad skada efter en ren olycka, det skulle jag kunna köpa mot nedsatt pris pga risken man tar.
Har köpt en sån häst en gång och den höll i 18 år så då får man vara nöjd. Men skadan hade skett under en mycket hård galopptävling (olycka) och var helt utläkt o kollad innan vi köpte. Hade dessutom mycket bra kontakt med vet som behandlat, innan vi bestämde oss.

Flummiga förklaringar o tal om förslitning - nej, det finns fler hästar!
 
Sv: Skadad häst!

Säker kan du aldrig vara nej.

med tanke på hur mycket olyckor och skador hästar drar på sig rent allmänt genom sin livstid, så skulle jag hellre satsa på en direkt friskförklarad häst... tyvärr... finns fortfarande inga garantier, så är det. Men det finns så många friska hästar att utgå från att jag helt enkelt inte skulle anse det värt att öka på "risken" att starta med någon sorts skade historia i utgångs läget.

så resonerar jag.....
 
Sv: Skadad häst!

Jag hade inte köpt...
Finns ju massor av friska hästar, som sagt.

Vet inte om ni är "nybörjare" (aldrig ägt häst förr), om så är fallet så skulle jag definitivt inte börjat med ett eventuellt problem.

Åk och kolla på många hästar, skynda långsamt.
Lycka till!
 
Sv: Skadad häst!

Ja vi är väl nybörjare på ett sätt. Vi har haft foderhäst tidigare men detta blir första riktiga hästköpet. Jättesynd att den inte gick igenom besiktningen,men som sagt vi ska vara försiktiga. Tack för era råd!
 
Sv: Skadad häst!

Va samma med första ponnyn jag beiktigade.. Den hade också antagligen stukat sig i hagen, men jag avbröt köpet. Det finns fler bra hästar!
 
Sv: Skadad häst!

Även om hästen går igenom besiktningen första gången helt utan problem så är det verklingen ingen garanti att den är frisk,bara att den inte visar hälta vid böjprov.Efter egen erfarenhet köper jag ingen häst innan min superduktiga hästmassör har kollat igenom hästen o ser om den har krämpor som är för svåra att få bort,om det är värt köpet så att säga.I princip alla hästar har diverse problem o gamla skador som spökar,många går att reparera andra inte lika bra..
 
Sv: Skadad häst!

Går hästen igenom besiktningen några veckor senare så finns inget som hindrar ett köp tycker jag. Veterinären vet nog vad den pysslar med. Skulle hälta uppkomma på samma ben pga gammal skada så kan man ju reklamera hästen. Tycker det är lite hysteriskt att inte kunna köpa en häst som skadat sig för stunden. Ska man som säljare slakta hästen pga en stukning eftersom den blir osäljbar eller?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 681
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 127
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 548
Senast: Emuliiaa
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp