Sv: Skadad av att föda.
Men skillnaden är att det går att laga.
Har du problem med skamkänslor runt underliv, kissa och bajsa?
Nej jag har inte problem med det.
Det jag har problem med är att, oavsett ämne, information undanhålls.
I detta fall vill man inte "skrämma upp kvinnor" men de som är rädda är landstingen för att förlossningskostnaderna ska skena pga fler kejsarsnitt.
Om sanningen är att skrämma upp, då får det väl vara så.
DE kvinnor som INTE vill veta ska få välja det men de som frågar, ska defintivt få veta riskerna med vaginal förlossning-hela sanningen.
Sedan kräker folk fram en fånig ursäkt om att "det är ju naturligt".
Who cares om det är naturligt??!!!
Förr dog kvinnor av dessa skador och idag skulle uppenbarligen ännu fler dö i förlossningssviter om vi skulle fortsätta hålla oss till det som är naturligt.
Sedan, alla går INTE alls att laga. 10% av alla som opereras blir inte alls bättre och övriga 90% blir antingen bättre eller helt återställda.
En del får andra problem efter operationen.
Totalt procentuellt är det 10% som drabbas av komplikationer efter en vaginal förlossning.
Går att jämföra med kejsarsnitten där 2 av 1000 drabbas av komplikationer.
Du brukar ha stenkoll på siffror men i detta fall verkar du inte lika... berörd.
Sedan om du läser insändarna på artiklarnas forum så ser du att det finns kvinnor som lider.
Såg för några månader ett direktsänt program från en läkarstämma (SVT2 12:05-15:45)där en överläkare inom gynekologi pratade om alla dessa kvinnor som inte får information om de allvarliga bristningar som så många kvinnot drabbas av men som skrämms upp av hur DÅLIGT det är med kejsarsnitt osv osv
Tycker dessa läkare att det finns ett dolt tabubelagt problem, ja då tror jag dem.