Skada på ytliga böjsenan.

N

Nokke

Har hittat ett halvblod på 13 år, verkligen snäll och lätthanterlig. Har varit tävlingshäst tidigare (hoppning) men har nu fått en skada på ytliga böjsenan i augusti. De har börjat rida henne nu i skritt och lite trav, men hon kommer att behöva 2-3 månader till med bara skritt och trav innan man kan börja våga göra något annat. Veterinären gav ett positivt utslag på hur skadan har läkt, och han sade också att om det går bra sista tiden nu av läkningen så kan man även börja hoppa små hinder igen senare, OM det går bra sista tiden.
Det här vill jag ha hästen till: hobbyridning, är inte värst intresserad av att hoppa, mer intresserad av ridning i skog och mark och även lite dressyr på plan.

Jag har pratat med ägarna flera gånger, och också varit ut dit 4-5 gånger och hälsat på hästen. Men jag är verkligen osäker på om jag ska köpa eller inte... Vad tror Ni? Kommer hon att hålla för det jag vill? Veterinären har ju gett ett positivt utslag på läkningen, men jag känner mig ändå lite så där att "jag vet inte", samtidigt som jag verkligen tycker om den här hästen för dess personlighet... Söker ju ingen tävlingshäst utan endast en hobbyhäst, någon att ta en ridtur och ha roligt med. Det är ju dyrt att ha häst (hyra, skor, avmskninga r m.m.) så jag vet inte om jag direkt vill köpa en häst som det sedan visar sig inte håller, och så ska den bara lämna att "stå och dra pengar"...
Vill jag ha henne så får jag köpa henne för 4000kr, och då ingår all utrustning också. Vad skulle Ni ha gjort? Behöver verkligen råd i den här frågan... själv är jag helt från och till och vet inte vad jag vill...

Jag funderade lite på att köpa back on track och testa med det om det blir så att jag köper henne. Någon som har erfarenhet av det i och med sådana här skador?
Hur ser det ut "statistiskt" sett med skador på ytliga böjsenan, blir de flesta återställda eller ej?
Tack till alla Er som svarar med vettiga och sakliga svar!

Sv: Skada på ytliga böjsenan.

om du ska lägga 4000 tusen på hästen och du blir tvungen att ta bort henne, har du all utrustning kvar(ingår sadel?) då ser inte jag att du gör en dålig affär. Det förutsätter förstås att du inte behöver lägga en massa pengar på vetvård.

Joo, sadel, täcken, träns, borstar.... jaa, allt ingår i priset. Ägarna är på gång och ska flytta utomlands, och det är en av orsakerna till att de säljer hästen också. De har varit väldigt rättframma mot mig från första början och berättat hur det ligger till med hästen, och jag fick också prata med veterinären och fick på det viset också information om vad hon tror och hur det ligger till. Dessutom så håller de nu hästen också tills jag har bestämt mig om jag vill köpa eller ej. Hennes personlighet är allt vad jag har letat efter i en häst, det är bara den här förb***ade skadan som gör att jag verkligen tvekar! :confused:

4000 för en häst som känns bra i övrigt är ju inte spec. mycket.

Men man måste ju även fundera på om man är villig att ha hästen dessa 2-3 månader och sen kanske få ett negativt besked och bli tvungen att ta bort hästen.
Det är ju inte det roligaste, men å andra sidan kan det ju lika gärna gå åt andra hållet så du behåller hästen i många år till.
Jag tror nog bara du kan känna om det är värt det eller inte :)

Ang skadan så har jag ingen erf. alls av det.

År hästen försäkrad? och kan du i så fall överta den? Om svaret är ja så skulle jag ge hästen en chans .Sen vet jag inte om det finns ngt avelsvärde i henne ,är ju oxå ngt att tänka på om hon nu inte skulle hålla för ridning.

Min erfarenhet av senskador är att när de väl är läkta (vilket sker under förutsättning att den behandlats och rehabiliterats rätt) är det inget problem med dem. Då är de ju läkta sas. En gammal senskada ser jag mindre allvarligt på än tex en gammal ledinflammation.

Det handlar ju även om var på senan skadan sitter och hur allvarlig den är, men om veterinären säger att det finns goda förutsättningar för att den skall kunna fungera som promenadhäst skulle jag nog lita på det.

Men som sagt, det finns ju alltid en risk, du måste nog avgöra själv om du vågar ta den. Du måste ju känna att du orkar och klarar av, att lägga ner jobbet för den återstående rehabiliteringen. Det är ju lätt att man stressar med en ny häst, för att det är så roligt att komma igång.

Mvh

Det beror ju på hur skadan har uppkommet också. Är det yttre våld, dvs ett slag eller spark utifrån och det läker bra så brukar det inte vara några problem, enligt min erfarenhet.

Är det en förslitningsskada som kommer innifrån, tex. av överträning eller för mycket hoppning så är nog riskerna större att det inte blir bra.

Min häst skadade djupa böjsenans förstärkningsband i Maj 08. Det var en ganska kraftig skada och jag hade stundtals inte jättestort hopp om att hon skulle bli bra men jag slet verkligen för att göra allt jag kunde för att få henne bra igen. I Augusti 08 fick jag börja gå promenader med henne. Detta gjorde jag 40 minuter varje dag hela hösten, det var skittråkigt men jag tvingade mig själv till det. I November var jag på kliniken och fick henne friskförklarad. Jag fortsatte ändå med promenader ett tag mest för att det var så sent på hösten att det inte tjänade mkt till att sätta igång henne innan vintern kom. I Februari 09 började jag skritta uppsutten och i Maj var hon nästan helt igång. Det tog ett helt år men hon har inte visat något i det benet alls sen hon blev friskförklarad. Jag har inte vågat hoppa henne men jag har inget större intresse i att hoppa heller så jag kan lika gärna låta bli.
Förutom promenaderna behandlade jag henne med laser, bytte hovslagare och använde magnetpaddar på henne om nätterna. Jag provade BoT men det gav ingen effekt alls. Magnetpaddarna är däremot superbra!!!
Det benet som vart skadat är tjockare i senan än det andra och vissa dagar är det mer än andra men i övrigt märks det inte att hon vart skadad.
Jag vet inte vad som orsakade skadan. Jag hittade henne bara i hagen blockhalt och jättesvullen i hela benet. Förmodligen har hon gjort nåt feltramp av nåt slag.
Jag et inte om detta hjälper dig i ditt beslut men det är min "senskade historia". Lycka Till vad du än väljer

4000kr är ju inte så mycket, det är ju ändå en summa man har råd att bli av med om det visar sig du måste ta bort hästen.
Men när det visar sig kanske den har ätit för lika mycket redan och själva avlivningen går ju på en summa också...

Går det att ta över försäkring på en sån här häst? Eller teckna ny?

Här är en bild på ärrvävnad hur en skada ser ut under huden på en häst, man förstår att läkning går inte direkt fort... Även om den här skadan nog är svårare än det är på din häst.
Jag har svårt att tro på att back on track skulle hjälpa nämnvärt, finns ingen forskning som säger att det påskyndar läkning.

PA272029.jpg

Jag har ett halvblods sto hemma på 22år som fick senan avsparkad vid 7 års ålder och hon klarade sig bra :) Det märks inte på henne idag att hon ens vart skadad.
Jag skulle ge hästen en chans om du känner att du har tålamod att vänta ut hästen tills den läkt :)

Mitt sto fick en ful sårskada (vintern -06) som även drabbade ytliga böjsenan. Senskidan var söndertrasad och själva senan "ruggad". Det var stor risk för sammanväxningar som kunde ge hälta men hon är helt återställd! Var lång konvalecens med mycket promenader och sedan uppsutten skritt och trav. Gav henne mycket tid att läka, betäckte -07 och hade henne bara till lättare ridning under första halvan av dräktigheten. Nu är hon regelbundet riden (tränas i dressyr) i ett års tid och har inga men av sin skada.

Min häst har haft samma skada.. Hon fick den vid 7 års ålder, nu är hon 12 och har inga problem alls. Har inte vart skadad en enda gång sen dess. (Nu är hon det visserligen, men det har inget att göra med senan)
Och jag tycker verkligen inte att 4000 är mycket för en häst. : )

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
18 19 20
Svar
397
· Visningar
34 950
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar