Skada på gammal häst...

R

Rambolina

Usch har hamnat i en jättetuff situation, min ena häst blev skadad för en vecka sedan och står nu på klinik. Damen ifråga är 17 år och vet. säger att hon kommer bli helt som vanligt om 3-5 månader.....hästen är värd 20.000:- och vet räkningen är idag uppe i 35.000:-:eek: Är det rätt att hålla på och bråka med en förvisso vanligtvis pigg häst eller vad gör man, finns det någon som har fattat beslutet avlivning på dessa grunderna? Jag har bara ägt henne i 2.5 månad dessutom!
Vad säger försäkringen om man tar bort henne trots vet. säger att hon kommer att bli bra men det tar tid....Just nu känns det som om jag inte har vare sig ekonomi eller tid:cry: Är man bara mänskligt egoistiskt eller vad???

Sv: Skada på gammal häst...

Jag tycker inte du skall ta bort den så länge vet säger att den mår ok. Jag tror inte du får ut något på förskringen om du tar bort henne.

Är hon inte försäkrad?

Jag hade inte tagit bort en sjutton år gammal häst.
OM den i övrigt är frisk och kommer att bli helt återställd, så nej. Pengarna har du ju redan lagt ut och kommer inte få tillbaka oavsett.

3-5 månader är ju ingenting, tiden går så fort. Dessutom blir hon ju som vanligt igen. Konvalicens får man alltid räkna med när hästen har skadat sig.

Jo hon är försäkrad, det är väl bara så att det snurrar i huvudet just nu. Trots våran försäkring kommer hon att hamna på ca 15.000:- som vi ska ut med efter regleringen. Vet säger att hon kommer att bli frisk men när hon väl är på G igen är hon över 18...Vi ser på henne att livsgnistan har slocknat och hon bara står och hänger och det beror inte på medicinen tyvärr...Detta är en dam med otroligt mycket GO i och hon avskyr att stå inne i boxen...ekonomiskt sett så får det gå känns bara som om jag håller henne vid liv för min skull pga av vad vet sa, - hon blir säkert helt frisk:) Men OM hon inte blir det så har vi bråkat i onödan...antagligen behöver jag bara lite puff för att fatta rätt beslut, önskar SÅÅ att vet. hade sagt att SJÄLVKLART blir det bra! , nu säger han, du får naturligtvis välja själv, det är ju en gammal häst....urrk!

Hej du lär till mycket stor säkerhet inte få ut en försäkring på hästen om det finns minsta möljiga chans att den kan bli bra så betalar de inte ut någon liv försäkring plus det blir kanske inte så lätt att få veterinären att dömma ut henne när hon lär bli helt bra om ett par månader. Lider med dig hade våran i 2 veckor när hon skadade sig och 2 operationer plus mycket annat och en rolig vet räkning eftersom förra ägaren hade 20% på vet kostnaden så vet hur det känns och våran blir aldrig mer ridbar. Hoppas allt går bra och att det löser sig.

17 år är väl ingen ålder, låt henne få sin läkningstid och använd tiden till att bli kompis med hästen, om det är möjligt gå på promenader, flytta runt sjukhagen så det blir omväxling och sysselsättning. 3-5 månader är en kort tid i både hästens och framförallt i ditt liv.

Jag tycker att tar man sig an en häst -ung eller gammal, billig eller dyr så får man stå för veternär när den behöver det. Om man inte har råd med detta borde man ha tänkt på det innan man skaffade den.
Klart hästen ser vissen ut, den har ju ont! Men den har säkert många pigga glada år framför sig!

Du kanske kan triangelmärka hästen ohc få ut livfösäkringen om veterinären anser att hästen inte kommer att vara i skick att tävla mer, triangelmärkte min 19 åring pga en skada som gör att han inte ska hoppa mer, men är för övrigt pigg ohc glad ohc fungerar alldeles utmärkt att rida...

Jag tycker att tar man sig an en häst -ung eller gammal, billig eller dyr så får man stå för veternär när den behöver det. Om man inte har råd med detta borde man ha tänkt på det innan man skaffade den.
Klart hästen ser vissen ut, den har ju ont! Men den har säkert många pigga glada år framför sig!

Självklart! Det var inte det det hela handlade om, jag betalar utan att blinka men frågan var lite mera om hur andra gör, säg att du köper en gammal häst för 10.000:- hade du med handen på hjärtat gladeligen betalat låt oss säga 40:000:- i vet kostnader:confused: när du vet att hästen INTE mår bra av att stå i box att hon fullkomligt avskyr när andra människor håller på och petar på henne, frågan var hade du utsatt henne för allt extra "jox"
Nej hon har inte ont hon mår dåligt av att stå i boxen hon har aldrig gillat det hgon har mer tappat livsgnistan om du förstår hur jag menar....inte lätt att förklara:smirk: Hon får alla behandlingar och vi ger henne allt vi kan nu;)

klart inte hästen ser jätteglad ut när de står på klinik i box dygnet runt..inte många hästar som ser glada ut då..

sen tycker inte jag att 3 månader är mycke..de går fort..man får ju tänka på hur de kommer bli efteråt..de är ju endå bara runt 3 månader.

Du har ju redan skivit i en annan tråd att ni inte passar ihop, och med detta på så lär du inte tycka bätte om henne om honblir en pest och pina i stallet. Just nu kan du desstom lägga er ev planer på låna ut och sälha henne också.

Sen så är det ekonomiskt också, känner du att du inte har pengarna och tiden så ta bort henne.
Men måste inte alltif håll dem vid liv till de trillar ner döda själva.

Nej exakt men pengarna bryr vi oss inte om nu men det känns bara jäkligt pestigt....har inte ens saknat henne speciellt mycket! Jag måste vara världens hemskaste människa:eek:

Ja jag skulle (och har gjort det, flera gånger om..) betala 40 000 kr i veterinärvård för en häst värd 10 000 kr. Utan att tveka (om jag nu kan få fram pengarna såklart). För mig är det KÄNSLOMÄSSIGA värdet så mkt högre.

Däremot, du undrar om man skulle låta en 17 år gammal häst stå på box under en längre period trots att den verkligen inte mådde bra av det.

DÄR anser jag inte att det är självklart att man ska det! Däremot får man fråga sig om alternativet alltid är avlivning?

Jag kan ta ett ganska färskt exempel. Jag har en HÖGST älskad valack. Han är 12 år gammal och Triangelmärkt pga en hasledsdefekt. Dvs i reda pengar är han väl värd max de 8000 kr som jag inte fick ut på försäkringen när han T-märktes. För MIG är han värd miljoner dock! Hursom, han fick en svår senskada på djupa böjsenan på ett bakben. Prognosen mycket tveksam, och konvalescensen lååång, hur lång går ju inte att säga, men iaf en nio månader..

Denna häst är en liten ängel att ha på box, fungerar dock inte i sjukhage och busar i stor hage med. Dvs tills han fick bocka, busa och bralla så var det box och/eller boxhage (lika stor som box) som gällde. Dvs i sisådär nio månader, yay.. *inte*

Jag funderade redan när jag fick beskedet på om det var rätt att utsätta honom för det. Vet tyckte dock att det var för tidigt att kunna säga så mkt om prognosen, och 'inte ta bort nu'. Jag var inte övertygad, just för det rent mentala.

Hursom, herrn hamnade på box och stod där, lika bussig som alltid. Däremot så såklart blev han deppig och nere när veckorna gick. Och faktum är att efter 3 månader tog jag beslutet att det fick bära eller brista, och släppte ut honom MED KOMPISARNA på det bästa underlag jag kunde uppbringa. Jag VISSTE att han skulle springa, busa och bralla, och jag VISSTE att risken att han skulle skada senan så att det var game over inte var liten.

Jag skulle ha gråtit blod om jag förlorat honom, samtidigt skulle jag gråtit blod om det i slutändan inte gått bra med senan, och hans sista nio månader i livet blivit på box. Och ja, där spelade det in vad vi kämpade tillbaka mot, förtidspensionär. A och O för mig är att han har ett bra liv helt enkelt, och så hoppas jag att det ändå blir långt. Men det viktigaste är att han har det bra, och jag vet att varje dag kan vara den sista, ingen vet när hasen fäller honom för gott.

Så, jag släppte ut. Senan höll, faktum är att han lyckades med en mirakulöst snabb läkning till och med.

Mitt sto jag hade förut, hon blev aggresiv av att konvalescentvila. Mådde så skit av det att det inte fanns på kartan. Trots att hon bara var fyra år, så jag hade aldrig utsatt henne för t ex 4 månaders boxvila. Punkt. Däremot hade jag inte tyckt 'det går inte att ha på box så länge' och tagit bort, utan provat en lösning där hästen är nöjd och mår bra, och se om det går vägen ändå.

Och ja, om valacken inte varit T-märkt utan i 'full gång', då hade han fått stå fler månader, men inte nio. Det finns för mig en gräns, när välmåendet måste gå först.

Däremot, jag skulle ALDRIG ta med pengar i bedömningen! Någonsin!

Nej exakt men pengarna bryr vi oss inte om nu men det känns bara jäkligt pestigt....har inte ens saknat henne speciellt mycket! Jag måste vara världens hemskaste människa:eek:

Om du som du skrivit i annan tråd inte riktigt känner att ni passar ihop etc, så är det ju inte mer än mänskligt att du inte saknar.

Det fanns en period med valacken då jag -ärligt talat - hade kastat mig över möjligheten att få honom utdömd och ta bort honom pga hasledsdefekten, om den upptäckts då. Helt enkelt för att vi hade kört så fast att det fanns inte, kom ingen vart, ingen av oss litade på den andra osv. Dvs vi hade inte alls 'klickat' med varandra, och ingenting var/blev som jag tänkt mig. Han hade extremt sadeltvång (och hade gett mig en ryggskada), han var väldigt otrygg och nervig, han gick inte att lasta etc. jag hade INTE triangelmärkt honom kan jag säga, och i 'hemlighet' hade jag nog tyckt det var en 'lättnad' att kunna ge upp och skaffa en annan häst.

Men, vi tog oss igenom 'krisen', vi klickade med varandra osv och han blev i slutänden PRECIS den häst jag ville ha, och jag skulle göra allt för honom. DÅ upptäcks den förbannade defekten, och jag saknar ord för tårarna, besvikelsen osv det medförde. Och jag skulle kunnat hugga av mig ena armen om det hade gjort honom frisk. (och la 40 000 kr ur egen ficka, förutom det bolaget betalade, för att försöka få honom frisk, utan att lyckas. Han var försäkrad i 30 000... )

Så, om du inte riktigt klickat med hästen (och den med dig) så är det ju inte mer än förståeligt att du inte saknar. Och även att du funderar på att ta bort.

Men vad är det för skada? Hur ser konvalescensen ut?

En rejäl jäkla sprk mitt på knäskålen, mjukdelsskador enbart iofs, benet klarade sig med mm. Prognosen är väl god ca 3-5 månader innan hon kan börja skrittas igång igen....då är damen 18 år nästan och jag har ägt henne sedan 15/5 i år och hunnit rida henne 5 ggr för alla jäkla skador och tappade skor och uurk..bara:(

Men hur länge måste hon t ex stå på box då? Sådant spelar ju stor roll? och om hon får gå promenader i snöre under tiden osv. Det är ju skillnad på t ex 5 månader till man kan rida igen, och 5 månader på box. Så jag menar?

3 månader i box ca klinikvistelsen inräknad:crazy:

Får hon gå i snöre under tiden? Eller är det strixt boxvila? (Borde inte vara det med tanke på skadans art, men lika bra att fråga).

Är hon lika less i boxhage ute där hon kan titta på saker? är hon 'lättroad' från marken, dvs blir gladare av promenader och små enkla tankeövningar etc?

Är hon lugn eller 'vild' i liten hage?

Alla sådana saker spelar ju stor roll - tycker jag alltså - för beslutet.

Sen, ta upp med veterinären om hon t ex kan få gå i liten hage om hon är lugn istället, frisk lust och kunna röra sig lite mer kan ju göra gott för 'humöret'.

Dvs, se vad det finns för möjligheter MELLAN 'hästen står på boxvila och mår pest mentalt' och 'avliva hästen'?

Glömde - talar vi om pengar, så nej du får INTE ut livförsäkringen om vet anser det är bra prognos och hon blir helt återställd. Om du tar bort ändå alltså.

Och sen, 3 månader på box anser jag i nästan alla fall , utom de som blir AGGRESIVA, är helt överkomligt. (Valacken stod 2½ månad på strikt boxvila när han var yngre, fick bara gå ut på stallgången när jag mockade. Mycket massage, pyssel, borstning och allmänt 'pysslande' blev det för att försöka hålla humöret uppe.)

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 803
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 521
Senast: Lyrisk
·
I
Hästvård Svullen på insidan av frambenet, svullnaden började övertill insidan kotan och sträckte sig upp en dm. Lite värme över svullnaden, ingen...
Svar
6
· Visningar
3 178
J
Ekonomi & Juridik Sålde min kära val för någon vecka sedan. En 9 årig allround val som tävlat lägre klasser i hopp. Han såldes till en finsk tjej...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 086
Senast: jorgensvensson66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka