skada hos hingst

roge

Trådstartare
Hej!
Dettav är inget som hänt mig men jag är lite nyfiken, vem står för om stoet skadar sig hos hingsten.
Säg att hon t.ex. snubblar på en sten och blir halt.
Nu menar jag om det är riktiga godkända hagar (alltså med elstaket och så).

Hur är det vid fri betäckning, om hingsten skulle skada stoet, vem står för det?

Vore väldigt tacksam för svar.

Sv: skada hos hingst

Jag har ett sto som rullade fast i boxen och skadade sig när hon var hos hingsten.
Jag ser det som en sak som kan hända var som och beskyller inte hingsthållaren för det.

Som sagt, man lämnar stoet hos hingsthållaren på egen risk och man bör titta på och godkänna hagarna stoet ska gå i.
Enda gången man kan hålla hingsthållaren ansvarig för en skada är om han/hon bevisligen har betett sig så klantigt att skadan tydligt kan härledas till det.

Hur är det vid fri betäckning, om hingsten skulle skada stoet, vem står för det?

Jag tror att risken generellt sett är större för hingsten.
I övrigt håller jag med de andra.

Vet någon hur det är juridiskt.
Självklart skulle jag inte anklaga en hingsthållare för om mitt sto skulle skada sig i hagen.
Men jag tänker mer från perspektivet om man själv håller en hingst och får krångliga människor att göra med, vad gäller då juridiskt.

En kompis till mig lämnade sitt sto på ett av landets största stuterier och hon sa till dom att hon ville ha sin häst i en hage där hon kunde få gå själv då hon tyckte det var onödigt att släppa ihop henne med andra hästar och ville undvika eventuella skador. Under tiden stoet är på betäckning åker hon ner för att besöka stoet och vad får hon se? Hon får se sitt sto gå tillsammans med tre andra ston. Vad hade hänt om hennes sto skadat sig? Stuteriet lovade att hon skulle få gå själv men släpper ändå in henne bland andra hästar. Det är trist, känns som att man inte kan lite på att någonting sköts efter ens önskemål, trots att de lovar.

Jag råkade ut för liknande för länge sen, sa att mitt sto inte får vara ensam i hagen för att hon hoppat staket, och när jag kommer och hälsar på står hon ensam i hage. Hade anmält besöket innan så de visste att jag var på väg.

Annars så tycker jag generellt att man tar reda på så mycket som möjligt om betäcknings- eller seminstationen där man lämnar sitt sto. Jag gjorde ett misstag första gången mitt var iväg, därefter har jag bara lämnat henne på ställen jag vet har gott rykte, nöjda kunder och är mycket erfarna. Jag brukar också tala vilka egenheter mitt sto kan ha för att göra vad jag kan för att förebygga eventuella skador.

Självklart skulle jag inte anklaga en hingsthållare för om mitt sto skulle skada sig i hagen.
Men jag tänker mer från perspektivet om man själv håller en hingst och får krångliga människor att göra med, vad gäller då juridiskt.

På alla ställen jag har lämnat ston ha jag också fått skriva på att jag gör det på egen risk. Då är det också det som gäller juridiskt. Det enda fallet som juridisk gör hingsthållaren ansvarig är Djurskyddslagstiftningen i och med att tar på sig ansvaret att sköta om stoet under vistelsen. Men det rör då rena djurskyddssaker.

Som hingsthållare kan man ju be de hämta hästen då'rå.

Jag har i år haft ston hemma hos mig på betäckning och alla har fått skriva på 'på egen risk' likväl att stona går i hage i flock,fungerar de inte i en flock provas de in i en annan alt. får gå med endast 1 som sällskap eller själv i värsta fall.
Allt för att undvika skador.
Det var två ston som inte fungerade i flocken,de fick istället en period gå med endast med varandra i en liten hage och fodras istället,senare när den ena hästen (som hade blivit halt) var ok igen,så fick de gå i min egna sto+fölflock.

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: caballus
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 004
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka