Skäckhingstar?

Sv: Skäckhingstar?

Vidir är urläcker!!

Fast min favorit är Hringur fra Feti!
Var tog han vägen? Köpte Johan på Kvarnbacka han eller inte?

Minna

kan inte mer än hålal med...jag är KÄR i denna vackra hingst... han verkligen är helt perfekt för Jorunn.. Han är maffig men endå graciös rör sig riktigt bra...
Skulel dock vilja se han bli riden.. Mitt sto skall ju inte betäckas än så han hinner bli visad å så innan dess..

Men han blir det den dagen Jorunn ska bli mamma=) riiktigt snygging är han=)

Inte för att låta negativ men vad är det ni ser hos honom som är så fantastiskt?
Han har en totaltbedömning på 7.75, alltså precis på gränsen för godkänd. Visst han är förstaklass för exteriör och det är ju bra, men han har ynka 7.46 för ridegenskaperna med 7.5 för tölt som ändå är en viktig sak att avla på med kvalité och dessutom har han en BLUP på 96. Det finns andra skäck-hingstar som har en betydligt trevligare bedömning, om det nu är färgen man främst är ute efter ..

Vidir är urläcker!!

Fast min favorit är Hringur fra Feti!
Var tog han vägen? Köpte Johan på Kvarnbacka han eller inte?

Minna

jo johan har honom... så han på invigningen av börjes i kungsbacka... tyvärr va den visningen riktigt tragisk.. tölten va travtaktig, johan va dryg, hästen såg inte klok ut.... trodde först det va en valack dom hittat nånstans. när tyvärr.. den gillar jag inte!

O Vidir:love::love: e på väg o skall pussa lite på han nu!!! jag hoppas att mitt föl är tillverkat nu:D:D

Icca78. Kanske att du borde tänka lite mer på vad du skriver officiellt och hur det kan uppfattas!? Jag har nu själv fått ta del av ditt handlande som jag känner mig mycket ledsen över och har nu därför avbokat mina två som som skulle åkt till Vidir! Bara en tanke från min sida. Inget ont över Vider själv och jag önskar honom fortsatt lycka till med allt han ställs inför.

han har en högre bedömning från island... du ska ju komma ihåg att svenska godkända hingstar inte är dom enda bästaste!!!

Finns hingstar som är godkända utomlans men inte i sverige... och detta betyder ju knappast att hingsten är dålig! Sverige har MYCKET kvar att lära sig vad gäller hur en bra häst är och inte är!!!

Det som får mig att fastna för denna hingst är hans kropp, hans utstrålning, personligehet och hans gångarter.. Kolla hans hemsida det säger ju allt:love:

Man ska komma ihåg att visning är en DAGSFORM det vill säga en hingst kan gå som en dröm 364 dagar på ett år men just denna dag då den ska visas är hästen bråkig och visar inte alls fram vad den har..Och då får hästen poängen därefter..

Jag tror på denna hingst och ska bli mkt intressant att få se han visas i framtiden!!!

Jag tror på min känsla.. lika väl som jag köpte Jorunn efter att ha sett en bild bara men jag bara viste att hon var bra.... Och så mkt skit jag fick för de för 3 år sedan... jag var ju i stort sett en idiot som köpte en osedd häst som dessutom var riktigt FUL!!!!

Ja idag 3 år senare kan jag sträcka på mig och säga.. vad var de jag sa;) Jorunn är en riktig läckerbit idag som har visat sig ha 4 riktigt trevliga gångarter.

Lika säker som jag var då på Jorunn lika säker är jag nu på denna hingst!!! så jag säger väl detta igen... tiden får visa vem som har rätt:grin:

Smaken är dock som baken.. och klart att denna hingst inte passar alla ston.. det finns ingen hingst som passar alla ston...

jag sa ABSOLUT INTE att hringur va en dålig häst!!! bara att JAG inte vill betäcka med honom. han är en jätte fin häst men den visningen jag såg va inte bra. han va jätte trevlig som hingst och verkar ha ett bra temperament och han är även snygg att se på. men som nån sa man kan inte gilla allt..

till haxa: att du har valt att avboka vidir tycker jag är jätte synd, vet inte vad jag har gjort för att orsaka det. allt jag har sagt är sanningen och det säger även hans ägare. hon tycker oxå att det är tråkigt och säger att du och dina ston är jätte välkomna! hur skulle det vara mitt fel att du har valt att avboka?? detta är ju ett öppet forum där man skriver sina åsikter. att några sedan väljer att vrida just mina inlägg kan jag tyvärr inte göra något åt men jag tycker att det är väldigt tråkigt för detta är ju MINA åsikter och ingen annans.

jo johan har honom... så han på invigningen av börjes i kungsbacka... tyvärr va den visningen riktigt tragisk.. tölten va travtaktig, johan va dryg, hästen såg inte klok ut.... trodde först det va en valack dom hittat nånstans. när tyvärr.. den gillar jag inte!

Du kanske inte sa att han är en dålig häst men däremot om du läser ovan... hästen såg inte klok ut! Han har ändå en exteriörbedöming på 8.18 , om det var exteriören som inte såg klok ut behöver du nog läsa på lite. Men om man inte gillar skäcktäckningen, hans blåa öga eller uppvisningen är en annan sak.

Men att skriva som du gör är omoget och onödigt. Tänk dig själv om det var du som visade upp en häst och någon skrev samma om dig i ett forum. Inte så snällt va. Visst det är ett öppet forum, men man får inte hänga ut personer och inte skriva nedlåtande om dem - precis som du gjort.

Precis som du skriver kan man tro att det är en valack - så snäll och bussig är han. För mig är det en bra egenskap. Han är då ingen valack när han ser brunstiga ston :p

/Åsa

han har en högre bedömning från island... du ska ju komma ihåg att svenska godkända hingstar inte är dom enda bästaste!!!

Kan inte du ta fram den bedömningen så att man kan få se? För på WF finns det ingen högre än tot. 7.75.
Och har jag någonstans påpekat att Sveriges hingstar är dem bästa? Nej, det har jag inte men det finns så otroligt mycket BÄTTRE hingstar än t.ex. Hringur.

En fin färg är kul att se på, visst, men du rider inte på färgen. Vill man avla med en skäckhingst så finns det andra alternativ som iof kanske inte är homozygot men som är skäckar.

Finns hingstar som är godkända utomlans men inte i sverige... och detta betyder ju knappast att hingsten är dålig! Sverige har MYCKET kvar att lära sig vad gäller hur en bra häst är och inte är!!!

Men att en hingst ska kunna klara av att få lite mer än precis godkänt tycker jag att man ska kunna ställa som krav när man väljer hingst. Såklart att det finns en del bra hingstar som inte är godkända och jag har inte heller påstått att Sverige är guds bästa barn när det kommer till avel men utvecklingen går ju framåt!

Man ska komma ihåg att visning är en DAGSFORM det vill säga en hingst kan gå som en dröm 364 dagar på ett år men just denna dag då den ska visas är hästen bråkig och visar inte alls fram vad den har..Och då får hästen poängen därefter..

Jag vet mycket väl att det handlar om dagsform till en viss del men om han nu har varit så fantastisk de övriga 364 dagarna, varför har han då inte visats om sedan 2001??

Jag tror på min känsla.. lika väl som jag köpte Jorunn efter att ha sett en bild bara men jag bara viste att hon var bra.... Och så mkt skit jag fick för de för 3 år sedan... jag var ju i stort sett en idiot som köpte en osedd häst som dessutom var riktigt FUL!!!!
Ja idag 3 år senare kan jag sträcka på mig och säga.. vad var de jag sa;) Jorunn är en riktig läckerbit idag som har visat sig ha 4 riktigt trevliga gångarter.
Lika säker som jag var då på Jorunn lika säker är jag nu på denna hingst!!! så jag säger väl detta igen... tiden får visa vem som har rätt:grin:

Jag har inte ifrågasatt din känsla för om hästen är bra eller inte. Det har inte jag någonting med att göra och det bryr jag mig ärligt talat inte om. Jag undrade bara varför ni tyckte att hingsten i fråga var så fantastisk när han har en så pass (i mina ögon) lam bedömning.

Jag tror ni pratar om olika hingstar. Niela om Vidir och du om Hringur. Stämmer det?

bangsi: att jag skrev att hringur "inte såg klok ut" va abolut inte hästen i sig jag menade utan uppvisningen han gjorde,.. hans färg är urläcker o jag älskar blåa ögon! har sjäälv en svartskäck med ett blått öga. jag kan ha dömt hästen försnabbt pga ägarens betende mot mig. jag uttryckte mig klantigt och det ber jag om ursäkt för!

därimot att ägaren va dryg det står jag för. vi stog själva och jag undrade lite om hästen efterssom jag inte viste vem han va o johan bara vände på huvet o va inte ens intreserad av att berätta va det va för stam på hästen... o sen bara gick han mitt i en mening. JAG tycker inte att man gör så mot en potensiell kund. och jag hade faktiskt inte brytt mig om någon valt att skriva så om mig. men jag hade heller inte gjort en sådan visning eller behandlat en intressent som han gjorde.

jag tror att denna tråden har blivit lite för ihopblandad nu... går inte riktigt att urskilja vad som skrivs om vilken hingst.....

kan inte mer än hålal med...jag är KÄR i denna vackra hingst... han verkligen är helt perfekt för Jorunn.. Han är maffig men endå graciös rör sig riktigt bra...
Skulel dock vilja se han bli riden.. Mitt sto skall ju inte betäckas än så han hinner bli visad å så innan dess..

antar att det va vidir du menade i detta inlägg??? i så fall kommer han att sättas igång efter betäcknings säsongen tror jag ,, han håller på o betäcker för fullt nu och arbetar ihop till sin visning :D bor du i närheten borde du åka o hälsa på honom, han är fantastiskt vacker och ännu bättre blir det när man lär känna honom! jag hoppas mycket på honom och min lilla fölis som kommer nästa år om inget händer.

ja jag tänkte åka å hälsa på han i sommar tänkte jag....:) måste bara få med mig en bra kamera=)=)

Har et par favoritter jeg vil bruke i nermeste framtid.

Bjartur fra Leirulæk, 4 år gammel etter Klettur fra Hvammi.
Fikk 7.93 nå i mai 4 år gammel. Utrolig spektakulær og flott med voldsomme bevegelser i alle gangarter.
"gullungen "vår""

displayimage.php

displayimage.php

En annen høyt på ønskelisten er hingsten til Christina Lund -Alfur fra Selfossi.
Superhest.
displayimage.php

Alfur, Alfur, Alfur.... JAG ÄR KÄÄÄR :love:!!! Hor spanat in honom förut oxå! Om jag hade ett sto så skulle nog drömmen få vara att betäcka med Alfur :D:love:

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 342
Senast: moonstruck
·
Islandshäst Jag har ett 10 årigt sto efter Tyr vom Rappenhof. Snart ska hon skickas iväg på betäckning med en ung mycket lovande hingst efter...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 501
Senast: valvis
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 797
Senast: Görel
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 209
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar