Skäckhingstar i avel???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare beachbunny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 7 486
Sv: Skäckhingstar i avel???

Har du sett honom i levande livet så du är säker på detta???? Han ägare är inte känd för att avla på "defekter"!!!!

Du kan se Kaschmir i verkligheten på Klingas hingstvisning i Gråmanstorps Ridhus 26/4 kl 19. Då kan du avgöra själv hur han ser ut i verkligheten. Att såga en hingst bara efter att ha sett en bild visar bara på okunnighet.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Är Kaschmir godkänd i Sverige, så att man får gröna papper om man avlar med honom?

Kaschmir är 22 år, och som hos många gamla hästar hänger han lite i framknäna. Han har dessutom ett överben under vänster framknä, som han fått av ett betäckningssto för många år sedan.
Förutom det, som ju inte är några ärftliga defekter, är han mycket fräsch för sin ålder.
Om man har lite sunt förnuft, skulle man inte skulle hänga ut en hingst för på det här viset.
Ta en titt på tex Homosassa, som hängde bra mycket mer i sina framknän ändå hade en 8:a på benen.
Vår gamle ComeFast hänger också i sina knän, ganska vanligt hos fullblod, och Kaschmir har ju också mycket fullblod i sig.

Nej, det finns inga skäckhingstar som ger gröna papper i Sverige. Vad jag vet. Såvida man inte reggar avkomman utomlands och "importerar" den som iaf en hingstägare gör/gjort.

Utah va?

Sambesi's avkommor kan väl gröna papper om de reggas i något av de förbund han är godkänd i? Om jag inte är ute på en cykeltur nu...

Utan van Erpekom är ju klar för svensk avel i år vilket borde ge gröna papper?

Jag syftade på bilden på hemsidan ja...Lägger man ut en sån bild så får man vänta sig att folk reagerar! Men det är ju enkelt att åtgärda för det borde ju finnas ngn bild på honom då han är yngre där man ser att han är korrekt!
Jag hänger inte ut ngn hingst.. Men jag tycker att ska man använda en hingst som inte är godkänd här så bör man titta noga på hästen..
Sen står det inget om att han hänger i knäna samt har överben...
Vad har han för extriörpoäng och varför är han inte godkänd här i Sverige?

Jag tycker bara det är sorgligt när det ENDA kriteriet för hingsten är att den är fläckig...
De flesta fläckiga hingstar här i landet är långt ifrån tillräckligt bra exteriört för att godkännas för avel. Någon enstaka äldre kanske hade varit tillräckligt bra, men har för dåliga egna prestationer när de kommer hit och/eller visas för avelsvärdering för ASVH.

Jag tycker att du ska sluta fundera på en skäckhingst och i stället inrikta dig på en hingst som passar ditt sto. Fixa en ordentlig extriörsbild och ett avelsmål.

Jag har själv ett sto e. Zeb och hon är hur trevlig som helst, självständig och tuff iofs, men korrekt extriört och en god ridbarhet och det vet jag inte hur det är med de andra skäckhingstarna vad de lämnar. Nu har hon mycket hjälp av en bra mamma med full stam, men är ändå ingen dålig häst.

Tittar jag på Kaschmir så blir jag väldigt tveksam iom att han är väldigt överbyggd bak, detta av den enkla anlendingen att jag har en häst som ser ut så och hon har problem med sina framknän pga att hon är byggd så...
Utah är nog den som jag tycker är mest intressant om man ska gå på färgen.

Lägger in en bild på min skäck e. Zeb.
th_IMG_1700.jpg

//E

Senast ändrad:

Det har ju kommit en ny hingst till Sverige, han ska ju vara rent fullblod och även reggad i Paint. Har man ett hbl-sto och vill lätta upp lite så kan det ju inte bli fel han har ju färg om man nu vill ha det. Han finns på www.paintinfo.se Jag vet inte om han kommer att vara tillgänglig för avel.

det finns bra avelshingstar sett ur exteriören sett kanske inte så många men letar man noga och tittarr på många så koså kommer du hitta en lämplig dock e det du som vet och känner når du hittat rätt kan bara utgå från mig själv att jag har utgått från att hingsten och rasen i stort skall vara så lik artat mitt sto i sätt å typ som möjligt denna hingsten har bra extreiör och det som jag söker även avståndet räknas
lycka till med hingst letandet

Hej! Vet en skäckhingst vid namn Black Diamond irlänsk men ej godkänd i svensk avel. Mf:Tammer Fors++, Ff:Ryans Rainbow, Fff: Irelands Pride, Ffff: King of Diamonds 547. 163cm och svart-vit.
Har själv en avkomma efter denna hingst med ett mycket trevligt temprament.

Han är så svenskfödd han kan bli...

...och han ser då inte direkt ut som ett hbl heller (påpekar det då han verkar lanseras som det).Mer som en cobkorsning av något slag (vilket också finns där bakom honom).

Ni som köpt avkomma efter honom-får ni någon stam alls med på papperet el står det bara okänd?(då menar jag RIKTIGA papper-inte a la skäckföreningen).

Senast ändrad av en moderator:

Han är ett halvblod:D Mitt sto är betäckt med honom och ska föla den 10 Juni:banana: men hörde att han skulle säljas:cry:

Menar du att Zeb är ett halvblod så har du fel. Hans pappa är fullblod, morfar arab och mormorsfar tinker. Tinker är inte godkänd ras av ASVH och är Zeb inte ett halvblod utan en korsning.

För att vara renrasigt halvblod ska pappa, morfar och mormorsfar vara av godkända raser. Zeb kan inte vara registrerad med raskod 04 och då kan inte hans avkommor heller bli det.

Hur är det med Utah? Blir det gröna papper på avkommorna om man avlar på ett sto med gröna papper?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 163
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 746
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka