Skabbrävsmöte...

Fraggel_Tess

Trådstartare
Vad gör man? En hund hade rejäl närkontakt med skabbräv idag. Är det någon som vet om man kan sätta in något förebyggande preparat? Någon som har liknande upplevelse...? Veterinären hade inte teletid nu, får ringa senare!

Sv: Skabbrävsmöte...

Veterinärerna är oense om hur smittsamt rävskabb är, vissa hundar drabbas sannolikt lättare än andra baserat på egna erfarenheter. Jag har t ex haft en smittad hund och två fria, trots att de delat samma bäddar etc. Men å andra sidan, om hunden börjar klia sig nu när det är så varmt så finns ju risken att såren blir inflammerade eller att den får hot spots? Så man bör kanske vara extra försiktig. Visst har du lapphund? Då kan det ju vara svårt att se om hunden får problem med huden.

Jag hade hur som helst lugnt avvaktat och ringt vet i morgon. Sååå snabbt börjar de inte klia sig :)

Många anser att såpa har en förebyggande o ev viss behandlande effekt mot rävskabb.
Har du inte en pälshund vars päls kan tovas/filtas så skulle jag prova om jag var du.

mvh

Det påstås att man kan tvätta hunden ordentligt för att minimera risken att den får rävskabb. Behöver inte vara med såpa dock. Vanligt hundschampo/ohyreschampo duger gott.

Bästa sättet för att förhindra skabbangrepp är dock att droppa på stronghold.

Stronghold har bra effekt innan skabben etablerat sig, i ett sånt här fall skulle jag rekommendera sprayen.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 358
Senast: Tonto
·
Hundhälsa I morgon har det gått en vecka sen kastreringen av vår hanhund. Tycker att läkningen ser fin ut och han verkar inte ha ont, slickar inte...
Svar
17
· Visningar
1 283
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka