Ska vi i stallet "ragga" nya hyresgäster?

Sv: Ska vi i stallet "ragga" nya hyresgäster?

Jag utgår ifrån att detta inte regleras via ett kontrakt samt att TS och de andra inte blivit informerade om att de ska ragga nya hyresgäster iom att TS börjat tröttna på det och skriver tråden.

Om det regleras via ett kontrakt, eller om hyresgästerna vid inflyttning blir informerade om att de ska ragga nya hyresgäster själva om det blir tomt så är det ju en helt annan fråga och då är ju svaret rätt enkelt, ja... ni ska göra det.
:laugh:

Det kan vara så simpelt att hyresvärden hyr ut boxplats, förväntar sig att var ochs en sköter sin häst. Man har då i stallet skapat ett kollektiv, genom det är man lite beroende av att det finns så många som möjligt som är delaktiga i kollektivet. Men det behöver inte alls ha något med stallägaren att göra, då är det något som hyresgästerna själva har valt.

Jag citerar TS inlägg.

Såhär är nuläget:
Jag hyr en boxplats i ett stall, kallhyra. Jag betalar alltså enbart för själva platsen, och i det så räknas det även el, vatten, att stallägaren fixar staket och så vidare.

Säg att TS "bara" betalar 600:- i kallhyra/månad. 600 x 12 = 7200:- år, förstör en häst så mkt på ett år i omkostnader?

Jag kanske missar något jobb för ägaren men säg att en gödselstack för 6 hästar tar upp till 10 timmar per år? Har jag räknat i underkant då?
Sen småjobb (reparationer) på ca 20 timmar. Säg att ägaren sammanlagt på ett år lägger ut 50 timmar så drar jag till rätt mkt. (?)

Du glömmer kostnaden för traktor och staketmaterial samt för grusande av hagar.
Om Stallägaren dessutom skall ägna tid åt att jaga hyresgäster så tar det för mycket tid för inkomsterna.
Tomt stall är alltid billigast.

Dessutom så skall väl en stallägare få betalt för att avstå från utrymmet till andra och inte bara för besväret?
Varmförråd är dyra saker och kan hyras ut för betydligt mera pengar än stallplatser.

Så att en stallägare säger "Visst ni får hyra" betyder ju inte att den också måste fylla stallet.
Kanske räcker det att tömma gödselstacken vart annat år om inte stallet är fullt?
Kanske håller hagarna så att det inte behövs grus?

KL

Egentligen är det ointressant om stallägaren är lat eller inte. Oavsett anledningen till att han inte raggar hyresgäster så är väl denne fri att göra som h*n vill utan att fråga om lov så länge man inte lovat att göra det i ett kontrakt.

Givet vis är det fritt fram att fråga om avdrag på hyran om man fixar hyresgäster själv, men inget som stallägaren är skyldig att acceptera.

KL

Oj, det här var visst en intressant diskussion för många! Tack för alla svar från olika sidor, jag uppskattar att få se saken ur olika synvinklar.

Jag ska säga att jag trivs jättebra i stallet, och vår hyresvärd är verkligen inte lat. Han hjälper oss med mycket, och vi hjälper honom tillbaka med att hålla stallet och hagarna fräscha. Vi ger och tar, och har inte skrivit en lång lista på vad han eller vi ska göra. Stallet har 14 boxar totalt och varken han eller vi vill fylla det med hästar, utan vi alla tycker att det är bra om vi är ca 6 stycken. Men det är inte så lätt att hitta folk som är vettiga och som vill flytta dit, trots att det är ett jättefint stall.

Kanske handlar det mer om att vi stalltjejer behöver prata ihop oss och komma överens om en bra deal, där vi turas om. Annonseringen och framför allt visningen av stallet har kommit att ligga mycket på mig, och kanske är det helt enkelt någon annan av tjejernas tur. Jag ska prata med dem om det.

Vi har ingen reducerad hyra där det här är medräknat, utan vi har en "normal" kallhyra för området, d.v.s. 800 kr/månad.

KL

Men det är inte så lätt att hitta folk som är vettiga och som vill flytta dit, trots att det är ett jättefint stall.

Och just därför tycker jag ni har ett guldläge som själva får leta upp nya inackorderingar och bestämma vem som kommer in!

Ponera att stallägaren tar över det jobbet -som du tyckte i första inlägget- och hyr in första bästa, och varför skulle han bry sig om annat om han inte har med skötseln osv att göra, bara han får in hyran. Ni skulle kunna få in allt möjligt jobbigt folk! Jag tror många hade jublat över att vara i er sits.

kl

Men som jag förstod det är ni vaddå 4-5 nu?

Det handlar alltså om 1 hyresgäst till?

Det borde ni ju kunna ta upp på ett bra sätt med stallägaren. Säga att ni är nöjda och glada men att EN till inackordering skulle va super för det skulle underlätta för er och 6 st är lagom tycker ni.

För övrigt verkar ni ju ha en bra dialog med ägaren så som du skrev nu sist, planera lite sinsemellan och ta upp det med stallägaren:)

Men stallägaren har ju inga problem med att dom skaffar en hyresgäst till!

Det är ju bara för dom att ragga upp rätt person. Problemet verkar vara att dom inte vill lägga ner tiden på det utan tycker att det är stallägarens sak och stallägaren verkar inte bry sig om det kommer in en till eller inte.

Vi körde stallet på tre.

Vi hade tre pass om dagen. Utsläpp, lunch och intag. Hästarna fick mkt grovfoder = nöjda och glada.

Men jag kanske har räknat för högt på hyran och för långt på antalet timmar som läggs ut... ingen aning.

Har som du ser skalat bort det mesta av ditt inlägg.
Vilken j-a inställning du har gentemot stallägare, rent ut sagt!
Har du en aning om vad det kostar med exempelvis stängselmaterial?
Om man har grova stolpar, kostar de drygt 50 kr/styck nya.
Ett normalt stängsel kan alltså kosta ca 10.000kr och det byts visserligen inte varje år, men ändå!
Att hålla traktor är inte billigt.
El kostar.
Vatten kostar, om inte annat så elen för att pumpa upp det ur brunnen.

Självklart ska stallägaren ha betalt för uthyrningen!

Och till TS: ser att du gillar din stallägare och det är skönt att höra!:)

Säg att TS "bara" betalar 600:- i kallhyra/månad. 600 x 12 = 7200:- år, förstör en häst så mkt på ett år i omkostnader?

Kallhyra måste väll ändå vara det mest praktiska sättet att hyra ut en box om man inte har egen fodertillverkning?!
Som stallägare behöver man inte ha jourer och man behöver inte sköta inköpt av foder. Det enda jobbet man behöver göra är att möjligen sköta gödselstacken och mindre reparationer. (Börjar en häst ta sönder saker för mkt så får man givetvis reglera detta!)

Jag kanske missar något jobb för ägaren men säg att en gödselstack för 6 hästar tar upp till 10 timmar per år? Har jag räknat i underkant då?
Sen småjobb (reparationer) på ca 20 timmar. Säg att ägaren sammanlagt på ett år lägger ut 50 timmar så drar jag till rätt mkt. (?)

7200:-x 6 boxar(?) = 43200:- som det ska skattas på lite om ägaren faktist kör detta vitt (vilket inte alla gör oavsett vad lagen än säger! Vet en hyresvärd i fina Höllviken i Falsterbo i Skåne som hyr ut svart och får in minst 2000:-/box svart...)

Så 43200:- - skatt så hamnar vi på kanske 30.000:- (skatten beror väll på var man bor).
30.000:-/50 timmar = 600:-/timma. Dra av någon hundring i reparationskostnader i form av material som jag gissar att ägaren kan dra av för om denna har företag.

Om hyresvärden hyr ut svart så blir det änmer: 864:-/timma...

Men jag kanske har räknat för högt på hyran och för långt på antalet timmar som läggs ut... ingen aning.

Hjälp - från vilken planet kommer du? Hur tror du ett stall blir till? Prova att räkna på det och lägg till vatten, avlopp, el, stängsel, gödselplatta, div maskiner mm. Lägg därtill arbetskostnaderna och simsalabim kommer du upptäcka att din "kalkyl" inte håller så långt.

Till TS: Ni har det toppen! Ni får välja hyresgäster själva och slipper betala extra om boxarna står tomma. Var rädda om ett sånt upplägg.

kryddeludd och prick

sammet skriver ju själv att h*n kan ha fel och inte är så insatt.
Så som jag förstod det bara spekulerades det, precis som det egentligen har gjort hela tråden igenom.
Ingen av oss vet ju faktiskt hur det går till i TS stall och hur stallägaren resonerar och vad denne har för utgifter.
Men nog måste det ju skilja från stall till stall antar jag

Tycker det va himla onödig vass ton och kommentarer från er faktiskt.

Oj oj, tagga ner lite, att börja svära gentemot andra är väl lite överdrivet när vi pratar om en så världslig sak som ett stall.

Ledsen om det uppfattades som vasst men det rann faktiskt över.

Sammet har beskrivit en okänd person som bortskämd (inlägg #12), tyckt att personen har en orättvis hantering (inlägg #15) och är lat (inlägg #18 och #23). Därefter har Sammet gjort en beräkning som är helt uppåt väggarna (inlägg #40). Sammet skriver dessutom om en person som inte har möjlighet att försvara sig (vad vi vet är nämnda person inte med i den här diskussionen).

Jag kommenterade ett påstående om kostnaden för förvaltning av ett stall skrivet av någon som verkade dåligt insatt i vilka belopp det kan handla om. Tyvärr tippade det med en del irritation efter att ha läst tidigare inlägg.

kl

Detta var anledningen till att vi slutade att ha inackorderingar, folk fattar inte vad saker kostar. De flesta tror att stallägare "håvar in pengar". Man måste ju förstå att gräs inte bara växer fritt och är gratis, det ska sås, gödslas, harvas upp och sås om. Stängsel är megadyrt och arbetskrävande. Vatten och el kostar. Sophämtning kostar. Underhåll av stall och även lån på nybyggnation. Tömning av gödselstack är jättedyrt om du ska hyra in maskinstation. Underhåll och införskaffande av traktor. Dessutom ökar det mesta i pris varje år men hyresgästerna sparkar ofta bakut om de får en hyreshöjning en gång/år.

När vi räknade på det inklusive det jobb vi la ner insåg vi att vi faktiskt sponsrade andras hästägande, vilket massor med stallägare gör.

Jag blir också lite upprörd över att se folk göra idiotiska glädjekalkyler. Tycker att det tillhör hästägandet att faktiskt ta reda på vad saker egentligen kostar.

Är det inte därför alla hästgårdar blir till salu så snart det blir lite ekomisk kris i tillvaron?

Hästmänniskor räknar kallt med att det är billigare att ha hästen hemma, och att bönderna runt omkring hoppar runt i glädje över att gratis få ta gödsel, leverera foder mot småslantar och stå till tjänst med harvning, insådd, putsning och paddockunderhåll mot en kopp kaffe eller två.

Det är rätt många genom åren som hörts konstatera att "jag förstod inte att det var så mycket JOBB" eller "det skulle ju bli billigare, bara staketen kostar lika mycket varje år som att ha hästen inhyrd hos någon annan".

Jo, det gör ju det. Kostar. Och det tar tid. Det enda man inte har tid med när man har hästen hemma - det är att rida.

Har haft min häst i ett liknande kollektiv stall. Det var liknande åsikter bland folk där. Ständigt tugg om vad som var stallägarens uppgift. I detta fall så struntade hyresvärden högaktningsfullt i om det var uthyrt eller ej. Han tyckte nånstans att det skulle vara synd att det stod tomt, just för att stallet och marken fanns. Men slutligen för hans del så kunde han lika gärna släppa korna på marken och stänga stallet. Ett välfungerande kollektiv hade kunnat haft det jätte bra hos honom men eftersom detta ständiga smit från ansvar och tjat om att "det borde vara hyresvärdens jobb" så trivdes ingen. En efter en flyttade och nu är stallet tomt. Gamle hyresvärden har släppt sina kor där nu.

Rent generellt så är det ju trots allt så att stallägaren har det han har att erbjuda. Som stallägare kan man ju hyra ut under vilka former man vill. Någon hyr ut med service andra utan. Någon inkluderar foder och strö, andra inte.

Man kan sätta vilka villkor man vill och det är ju upp ditt hyresgästerna att köpa det eller inte. Man kan ju erbjuda stall och hagar samt underhålla av dessa och sedan dra gränsen där. Säga att mer vill jag inte ha med att göra. Det får ni enas om själva ...

:bow:

Vad förväntar sig folk ska ingå i kallhyra?
Inte ens el borde ingå eller vatten för den delen.

Marknaden styr som med allt annat.
Man betalar för att nyttja box o den utrustning som ingår i avtalet.
Sen får man sköta det själv avgöra om det är värt det.
Om hyresvärden inte har ngt intresse av att fylla stallet så är det upp till hyresgästerna om det nu är OK. Man HYR med allt vad det innebär.

Passar inte galoscherna är det bara att flytta o kanske inkvartera där service ingår. då har man som regel nada o inget att säga till om när det gäller grannarna- intag av nya hyresgäster o hur många de ska vara.

Jag gillar inte alls kollektiv o betalar hellre för service som jag vet fungerar- hästarna får den maten jag vill att de ska ha o kommer ut o in, samt hanteras säkert.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har senaste året tyvärr hamnat i stall med min häst där stallägaren lovar runt men håller tunt. Allt låter så bra- sen när man...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 004
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har planer på att i framtiden hyra ut boxplatser och började då fundera över vad en hyresgäst önskar? Det som finns i mina planer...
2
Svar
32
· Visningar
3 585
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Min häst blev sjuk och jag blev tvungen att flytta till ett annat stall, eftersom det inte fanns möjlighet till bl a sjukhage på stallet...
2
Svar
24
· Visningar
4 413
Senast: pycke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv