Ska vi i stallet "ragga" nya hyresgäster?

Sv: Ska vi i stallet "ragga" nya hyresgäster?

Men här måste jag ändå stå fast vid att vill inte hyresvärden så vill han inte.

Och tydligen HAR han inget i intresse i det så det är upp till hyresgästerna att gilla läget eller se sig om efter annat, tycker jag.

Man kan ju inte tvinga hyresvärden att ta in fler hyresgäster bara för att dom vill ha avlastning. Som jag skrev innan så får man ta detta i beräkning när man står kollektivt.
Dvs om kontraktet inte säger annat. Ex. "vid under 6 hyresgäster reduceras hyran pga mer jobb för hyresvärdarna" eller liknande.

Jag har ju själv stått så och antalet inackorderade har pendlat grovt genom åren. Men så är det

Som sagt; det är möjligt att hyra redan är reducerad. D v s ligger under vad kollektivstall i närheten har i prissättning. Det vet vi ju inget om.

Men ren generellt är det som vanligt: gilla läget eller stick. Det går ju inte att tvinga någon att sköta saker på ett visst sätt, mer än möjligen uppsägningstiden ut (och inte ens då, för det är inte så mycket man har att komma med).

Och jag försöker belysa att det kanske inte är så att hyresvärden är nöjd med antalet uthyrda boxar, utan nöjd med att slippa göra arbetet och ändå få in nya hyresgäster (dvs lat). :)

Jag säger inte att jag har rätt i detta fall, jag säger att det kanske inte är som alla andra säger. ;)

Senast ändrad:

Absolut den kan ligga under vad andra kollektivstall i området tar och då är det ett annat läge. Men då ska också TS och de andra hyresgästerna bli informerade om detta när de är där och söker stallplats och absolut senast när de skriver på avtalet.

Man kan inte tvinga någon men det har ingen sagt att TS ska göra heller. TS frågade om andra tyckte att det var rättvist att de ska ragga kunder och jag svarar att generellt sett så anser jag att det är hyresvärden som ska göra det såvida det inte finns en god orsak till varför denna inte ska göra det, såsom att marken inte räcker till, eller att deras hyra Är reducerad just för att de ska göra detta jobb själva. Men då ska hyresvärden också informera om detta till hyresgästerna så de får ta del av informationen och själva välja om de ska fortsätta stå på stallet eller ej och jag uppfattar det inte som att TS är informerad om detta. :)

Jag förstår hur du menar.

Men då måste vi utgå från att hyresvärden vill ha in fler folk.

Men summan är väl ändå att TS kan nog inte göra så mkt tyvärr än att, taskigt nog, gilla läget. (Åter igen,OM inte ett kontrakt säger annorlunda)

Jag utgår ifrån den position som ingen annan har utgått ifrån bara för att påvisa att det kan finnas en annan sida också. (kärringen mot strömmen...) ;)

Det finns ju ingen anledning till att utgå till 110% säkerhet ifrån att denna faktist Inte vill ha in fler iom att det låter som att just detta med att det ska raggas nya gäster av hästägarna är något som pågått länge.

TS kan göra massor men frågan är om h*n ids?
Ts kan samla ihop de andra hästägarna, ha ett samtal med dom och se vad de tycker samt att de alla sedan går till hyresvärden och säger vad de vill och därmed sätter upp ett krav.
Hyresvärden kan acceptera, eller säga nej, eller säga upp dom alla på stutts men TS kan göra ngt.
TS kan flytta.
Stallgästerna bita ihop om det är så att de vet att stallägaren är snål och vill utnyttja dom, låta bli att ragga kunder och se hur länge det tar innan hyresvärden (stallägaren) själv tar tag i saken.

Som sagt, TS kan göra något, men frågan är om TS och dennas stallkompisar är beredd att ta tag i att göra detta något?

Det va en relevant fråga faktiskt.

Ofta är det ju så att mna går och muttrar utan att verkligen ta tag i situationen.

TS

Har ni hyresgäster pratat med varandra om detta och är ni alla beredda att ta upp detta med hyresvärden?

*KL*

Som jag ser det är det upp till stallägaren hur han vill sköta sitt stall och hur viktigt eller oviktigt det är för honom att få in fler hyresgäster. Det är bara att gilla läget och vill man ha in fler så får man ta det jobbet, annars struntar man i det. Eller flyttar.

(Åter igen,OM inte ett kontrakt säger annorlunda)

Jag utgår ifrån att detta inte regleras via ett kontrakt samt att TS och de andra inte blivit informerade om att de ska ragga nya hyresgäster iom att TS börjat tröttna på det och skriver tråden.

Om det regleras via ett kontrakt, eller om hyresgästerna vid inflyttning blir informerade om att de ska ragga nya hyresgäster själva om det blir tomt så är det ju en helt annan fråga och då är ju svaret rätt enkelt, ja... ni ska göra det.
:laugh:

Jodå, det är inget de utan ett kontrakt kan kräva.
Däremot gör de själva sig en otjänst iom att de raggar nya hyresgäster. Så länge De annonserar och visar stallplats så finns det ju ingen anledning för hyresvärden att göra det om denna är lat...
Gratis utfört jobb, vem gnäller om det!?

*KL*

Som jag ser det är det upp till stallägaren hur han vill sköta sitt stall och hur viktigt eller oviktigt det är för honom att få in fler hyresgäster. Det är bara att gilla läget och vill man ha in fler så får man ta det jobbet, annars struntar man i det. Eller flyttar.

Jag utgår ifrån att detta inte regleras via ett kontrakt samt att TS och de andra inte blivit informerade om att de ska ragga nya hyresgäster iom att TS börjat tröttna på det och skriver tråden.

TS skriver ju följande (jag har fetat en del):
Stallägaren har själv ingen häst och inget hästintresse. Vi som hyr boxplatser delar på stallpassen. Det betyder också, att om någon flyttar ut, så får vi fler pass på halsen. Det har gjort att det har blivit vi som sätter ut annonser och raggar nya hyresgäster, vilket tar upp en ganska stor del av vår tid (framför allt när man ska visa stallet för ev. hyresgäster som sen inte är intresserade).

Jag tycker det framgår att det är TS och de andra i stallet som raggat andra hyresgäster för att minska sin egen arbetsbörsda. Jag kan inte se att stallägaren på något sätt tvingar någon att ragga kunder.

TS och de andra har ju ett visst intresse att ragga kunder för att minska arbetsbördan. De får väl helt enkelt avgöra ifall det är värt det extrajobbet för att få fler att dela på stallsysslorna.

Själv hade jag i TS läge sett det som en fördel att få bestämma vilka andra som tas in i stallet. Eftersom stallägaren verkar ointresserad av hästar så kan man ju tänka sig att det inte blir särskilt noga utvalt.

TS skriver ju följande (jag har fetat en del):

Jag tycker det framgår att det är TS och de andra i stallet som raggat andra hyresgäster för att minska sin egen arbetsbörsda. Jag kan inte se att stallägaren på något sätt tvingar någon att ragga kunder.

TS och de andra har ju ett visst intresse att ragga kunder för att minska arbetsbördan. De får väl helt enkelt avgöra ifall det är värt det extrajobbet för att få fler att dela på stallsysslorna.

Själv hade jag i TS läge sett det som en fördel att få bestämma vilka andra som tas in i stallet. Eftersom stallägaren verkar ointresserad av hästar så kan man ju tänka sig att det inte blir särskilt noga utvalt.

Fetstilta är helt klart en bra poäng.

Ja om inte stallägaren gör det så är det en självklarhet att de själva måste göra det.
Jag tror fortfarande att det finns en risk att det handlar om en lat hyresvärd.
Tills jag får nya uppgifter från någon som är insatt i detta fall irl och inte via ett forum. :)

Ni kan köra ett annat system så slipper alla bli lidande. Vi har en likadan situation i vårt stall men har löst det annorlunda.

5 boxar, hyresvärden har inget med stallet att göra förutom att han äger det och håvar in pengar. Jag är stallansvarig och betalar ingen hyra när stallet är fullt, bara summan till stallkassan. När boxar står tomma är det jag som får ta både den ekonomiska smällen och de extra passen. På så sätt så finns det en ansvarig för stallet och även en som har sista ordet vid ev konflikter. Kanonbra tycker jag, även fast jag i framtiden kommer att satsa på att äga mitt egna stall. Kanske ett alternativ ni kan diskutera i stallet och med ägaren?

*kl*

Egentligen TS så sitter ni i ett drömläge. Ni kan på eget bevåg välja att ta in fler eller inte. Ni kan besluta vilken häst och ägare det blir så ni kan göra ett urval och ta någon som är likasinnad med er.

Generellt så nej ni kan inte "tvinga" stallägaren att ragga nya kunder. Tycker jag. Är han inte i behov av pengarna så är han inte.

I vårt stall så är vi två ägare och i dagsläget 3 hästar. Vi får själva bestämma om vi vill ha in fler hästar och ägare eller inte och vi får själva bestämma vem i så fall. Trots att vi har mycket passning så har vi ännu så länge valt att vara bara vi.

Tycker inte hyresvärden ska stå för den kostnaden om h*n inte vill. Det verkar ligga mer i ert intresse att ragga stallkamrater.

Om det ligger i stallägarens intresse så skulle h*n göra det själv om ni lät bli.

Hur mkt arbete är det bakom att ragga folk till ett stall? Hur mycket kostnad? Hur många är ni som vill ha bättre hyra för det?
Tycker personligen att ni verkar ha ett bra stall med bra hyresvärd. Min åsikt som enbart hyrt av annan en gång på knappt två månader. Men jag har hyrt ut många gånger och har haft kallhyra och då krävt att ALLA hjälper till med skötsel av stall, hagar, reparationer osv. Men slutade hyra ut och lät en vännina ha sin häst hos mej gratis ist som jag visste att jag trivdes med, eftersom jag aldrig riktigt trivdes med hyresgästerna i stallet pga gnäll och oansvar mot hästar, mej och regler.. (gnäll om bla hyra och skötsel)

*kl*

kunde inte läsa någonstans om ställägaren egentligen har nått med stallet att göra.
om han inte har det, utan bara står för byggnaden, varför skulle det då vara hans plikt att få in nya hyresgästen, som de inhyrda sen i sin tur ska komma överens med?

i mitt gamla stall funakde det så.
ägaren av stallet hade ingenting med oss i stallet att göra. han lagade allt som gick sönder och han hade sista ordet om antal inhyrda, i övrigt skötte vi allt jibb själva.
vi satte även våra egna regler.
i det stallet skulle det kännas mycket konstigt om ägaren på eget bevåg skulle ta in en hyresgäst till....
nej, var nöjd om ni kan sköta det själva!!!!

delvis kl

Jag har en hyresvärd som i stort sätt skiter i om det finns hyresgäster i hans stall eller ej (har stått tomt vist perioder). Så vill jag inte ha allt jobb får jag vakert ragga gäster själv. Men å andra sidan blir det då konflickert mellan oss får vi vakert lösa det själva. Han blandar sig inte i det som händer i stallet, om det inte har med reperationer att gör vill säga.

TS: Ta upp en diskution med stallägaren och hör med honom hur vidare han vill ha in nya gäster eller inte. Om ja, då får han antligen sänka hyran (om du/ni ska sköta det själva). Och om nej, ja då e det bara att gilla läget. Antligen ta dom extra passen eller det extra jobbet iom annonserinngen och allt vad det medför.

Hej!
Du hyr box med kallhyra. Det innebär att det är ditt, och inte stallägarens, problem att ordna med skötsel av hästen.
Om ni nu löser det genom att hyresgästerna delar på passen så är väl det alldeles utmärkt för var och en behöver då inte göra samtliga pass för sin häst.
Om ni vill vara fler att dela på passen så är det uppenbarligen upp till er att finna fler personer som vill vara med.
Och jag måste säga att jag reagerar på de inlägg som handlar om "lat hyresvärd".
Ja, hyresvärden hyr ut ett antal boxar till kallhyra. Står för staket, och el och vatten ingår.
Varför ska inte hyresvärden få ta betalt för detta? Vad då "håva in pengar"???
Visst, detta kanske är en lat hyresvärd som faktiskt inte vill befatta sig med hästeriet men låter andra personer hyra sina faciliteter. Vad är felet med det?

Senast ändrad:

Jag tror fortfarande att det finns en risk att det handlar om en lat hyresvärd.

Det finns inga pengar i att hyra ut stallplatser på kallhyra.
Tomt stall är enklast och billigast.
Så jag förstår verkligen stallägaren som låter hyresgästerna sköta sig själva.

Om stallägaren skiter i hur många hyresgäster som finns så behöver det ju inte alls betyda att det är en lat stallägare - det kan betyda att denne har annat att göra som betalar sig bättre.
Arbeta t.ex.

Att anklaga andra för att vara lata n är man inte får den service som man vill ha är ett oerhört tråkigt tilltag.
Den som i mitt stall skulle anklaga mig för att vara lat skulle åka ut med huvudet före.

Jag har varken anklagat dig eller står i ditt stall. :)
Det går inte att dra alla hyresvärdar över en kam, alla är inte seriösa och gör vad de kan.
Jag ställer mig också lite frågande om varför man övht hyr ut om man inte vill ha in hyresgäster? :confused: Låter lite omvänt i mina öron!

Det måste ju definitivt vara mer ekonomiskt att hyra ut alla boxar om man hyr ut för kallhyra, än att bara hyra ut hälften tex? Har man väl börjat hyra ut i stallet så är det väll lika bra att fylla upp?

Säg att TS "bara" betalar 600:- i kallhyra/månad. 600 x 12 = 7200:- år, förstör en häst så mkt på ett år i omkostnader?

Kallhyra måste väll ändå vara det mest praktiska sättet att hyra ut en box om man inte har egen fodertillverkning?!
Som stallägare behöver man inte ha jourer och man behöver inte sköta inköpt av foder. Det enda jobbet man behöver göra är att möjligen sköta gödselstacken och mindre reparationer. (Börjar en häst ta sönder saker för mkt så får man givetvis reglera detta!)

Jag kanske missar något jobb för ägaren men säg att en gödselstack för 6 hästar tar upp till 10 timmar per år? Har jag räknat i underkant då?
Sen småjobb (reparationer) på ca 20 timmar. Säg att ägaren sammanlagt på ett år lägger ut 50 timmar så drar jag till rätt mkt. (?)

7200:-x 6 boxar(?) = 43200:- som det ska skattas på lite om ägaren faktist kör detta vitt (vilket inte alla gör oavsett vad lagen än säger! Vet en hyresvärd i fina Höllviken i Falsterbo i Skåne som hyr ut svart och får in minst 2000:-/box svart...)

Så 43200:- - skatt så hamnar vi på kanske 30.000:- (skatten beror väll på var man bor).
30.000:-/50 timmar = 600:-/timma. Dra av någon hundring i reparationskostnader i form av material som jag gissar att ägaren kan dra av för om denna har företag.

Om hyresvärden hyr ut svart så blir det änmer: 864:-/timma...

Men jag kanske har räknat för högt på hyran och för långt på antalet timmar som läggs ut... ingen aning.

Sen kan jag tillägga att i Öjebyn -98 så var kallhyran på en box 1000:- och då ingick spån som var restprodukter från när de sågade. Ägaren till det stallet lyfte inte ett finger (jag stod själv aldrig med min häst där).
Öjebyn ligger utanför Piteå som ligger långt upp i norrland.
Jag gick NBS där -97-99 och under dessa år var kallhyran för en box i ett slitet stall just 1000:-

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har senaste året tyvärr hamnat i stall med min häst där stallägaren lovar runt men håller tunt. Allt låter så bra- sen när man...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 004
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag har planer på att i framtiden hyra ut boxplatser och började då fundera över vad en hyresgäst önskar? Det som finns i mina planer...
2
Svar
32
· Visningar
3 585
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 727
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Min häst blev sjuk och jag blev tvungen att flytta till ett annat stall, eftersom det inte fanns möjlighet till bl a sjukhage på stallet...
2
Svar
24
· Visningar
4 413
Senast: pycke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv