Ska skaffa mig en ny häst med är rädd.

V

Varmblodstjejen

Hejsan.

Mitt namn är Jenny och det är så här att jag ska skaffa mig en ny häst.
Har haft två hästar inann som jag har varit tvugen att göra mig av med :cry: .
Min första häst som hette Pärla var fem år när jag gjorde mig av med henne. Jag fick henne som tre åring hon var inriden och så och jag började ta lektioner av han som jag hade henne hos och det gick bra vi trivdes ihop men sen var jag tvungen att byta stall till ett billigare stall och jag red inga lektioner med henne visst jag tränade lite själv och så sen red vi ut allt var frid och fröjd.
Men för ca ett år sen så var jag tyvärr tvungen att göra mig av med henne pga att hon blev lite av en problem häst för mig hon ville inte att jag skulle rida henne det spelade ingen roll vad jag gjorde utan hon ville inte ha mig på ryggen så jag sålde av henne :cry: .
Men nu i somras så skaffade jag mig en två åring som jag döpte till Bella hon var jätte liten i kroppen när hon kom till mig men det var pga att hon hade gått ute på lösdrift under två år men iallafall hon blev tam, hon gick upp i vikt, jag började träna henne lite smått, hade ute hovslagare, veterinär allt var grönt men för ca tre månaders sen så blev hon sämre hon var helt slut när man hämtade henne från hagen, hon hade svullna ben på morgonen, nästan igen glans i pälsen, så jag trodde att hon hade åkt på nån influensa så jag åkte in med henne till kliniken och dom kollade igenom henne, jag fick longera henne där det visade sig att hon var inte ren i höger ben så dom gjorde en röntgen på benet där det visade sig att hon hade en stor benflis som inte gick och rädda utan han dömde ut henne så jag var tvungen att avliva henne:cry:.
Och nu vill jag skaffa mig en häst men jag är JÄTTERÄDD att allt skall gå helt fel.

Sv: Ska skaffa mig en ny häst med är rädd.

Vad man bör ha när man skaffar häst är kunnigt folk omkring sig som man kan ta hjälp av när saker och ting inte går som man tänkt sig. Sen är det viktigt att man veterinärbesiktigar hästen innan man köper den så att man vet att man får en frisk och hel häst.

Det är helt klart en fördel att skaffa sig en lite äldre, välutbildad häst om man är ovan och som sagt så är det viktigt att man tar hjälp av någon kunnig människa om man får problem.

Köp en äldre häst. Om du tycker om travare köp en äldre. Köp en vallack som ofta är stabilare i humöret. Sedan är det ju alltid en chansning med häst.

sune4you skrev:
Köp en äldre häst. Om du tycker om travare köp en äldre. Köp en vallack som ofta är stabilare i humöret. Sedan är det ju alltid en chansning med häst.
Hur kan du rekomendera en osäker och oerfarnen tjej att köpa en travare?? :eek: :crazy:

Hej!
Antagligen för att många människor (inget påhopp på NÅGON) anser att travare är billiga och "mkt tränade", perfekta nybörjarhästar!! (Läs STOR IRONI). Det är sådant som leder till att travaren får ett hemskt rykte som ridhäst. De travare jag stött på behöver MKT träning för att omskolas till ridhästar, observera att de ofta blir mkt trevliga ridhästar dessutom - om du vet vad du gör.
Jag är själv "dressyr mupp" ;) i botten. Via min man har vi börjat med travare, uppfödning, träning och starthästar. Jag har kvar halvbloden också, vilket gör att jag har en fot i varje läger. Jag måste också erkänna att jag tidigare haft en del fördomar mot travaren som ridhäst! Varför? Jo, för att i de stall jag stått i har det alltid funnits någon/några okunniga som köpt en billig travare som de inte klarar av!
Med detta vill jag inte klanka ner på travaren som ridhäst. Tvärtom! Har som sagt var alltid ridit/tävlat halvblod och morgan. För ca 2 veckor sedan fick vi ett stort travsto som inte klarade av travet av olika anledningar, henne ska jag börja rida in när hon "landat" hos oss. Ska bli super roligt!
MVH / Fia

PS Håller med om att trådskaparen bör köpa en inriden valack däremot! Ston är också bra men en del kan vara lite PMS:iga. ;) Du kanske kan låna en häst eller bli medryttare!

Pockan skrev:
Hej!
Antagligen för att många människor (inget påhopp på NÅGON) anser att travare är billiga och "mkt tränade", perfekta nybörjarhästar!! (Läs STOR IRONI). Det är sådant som leder till att travaren får ett hemskt rykte som ridhäst. De travare jag stött på behöver MKT träning för att omskolas till ridhästar, observera att de ofta blir mkt trevliga ridhästar dessutom - om du vet vad du gör.
Jag är själv "dressyr mupp" ;) i botten. Via min man har vi börjat med travare, uppfödning, träning och starthästar. Jag har kvar halvbloden också, vilket gör att jag har en fot i varje läger. Jag måste också erkänna att jag tidigare haft en del fördomar mot travaren som ridhäst! Varför? Jo, för att i de stall jag stått i har det alltid funnits någon/några okunniga som köpt en billig travare som de inte klarar av!
Med detta vill jag inte klanka ner på travaren som ridhäst. Tvärtom! Har som sagt var alltid ridit/tävlat halvblod och morgan. För ca 2 veckor sedan fick vi ett stort travsto som inte klarade av travet av olika anledningar, henne ska jag börja rida in när hon "landat" hos oss. Ska bli super roligt!
MVH / Fia

PS Håller med om att trådskaparen bör köpa en inriden valack däremot! Ston är också bra men en del kan vara lite PMS:iga. ;) Du kanske kan låna en häst eller bli medryttare!

Mycket bra inlägg! :bow:
Travare ska inte säljas till oerfarna människor! :(

Jag tycker precis som någon annan skrev att du ska försöka att blir medryttare, eller fodervärd på en äldre välriden och välhanterad häst. Då kan du kanske oxå få hjälp av ägaren, om det blir problem igen, som med den första hästen.

Om du köper dig en häst, så rid gärna lektion iallafall 2 ggr i månaden, för duktigt instuktör. Då kan man stoppa ev problem innan de blir så stora att du måste sälja hästen. :crazy:

Lycka till, och skynda långsamt!

Häls. Embla

Humelibumlan skrev:
Travare ska inte säljas till oerfarna människor! :(

Hm, håller inte riktigt med om detta. Själv anser jag att djur inte skall säljas till oerfarna människor. Travare är väl inte värre än andra hästar. Problemet med travare är att de är mycket lätta att få tag på (samt billiga) vilket gör att risken är större att en travare hamnar hos en oerfaren ägare än att ett halvblod gör det. Oavsett om det är ett halvblod eller en travare som hamnar hos en oerfaren tjej är risken stor att det går åt skogen.

Själv hade jag ridit i fyra år när jag köpte min travare. Jag kunde ingenting om hästvård, hästhantering etc. (mer än det som man lär sig på ridskolan = ingenting), MEN jag var medveten om mina brister och därför ställde jag mig i ett stall där det fanns människor som jag kunde fråga om hjälp, jag läste mycket om hästvård och jag tvekade aldrig att ringa till veterinären eller hovslagaren om jag var osäker. Min häst har alltid haft omskötta hovar, fint hull, glänsande päls och glatt humör. Så det är inte hästkunskaperna (erfarenheten) som är avgörande utan hurvida man har ett sunt förnuft. Och ett sunt förnuft säger att varje individ skall ha en ren säng/bädd, rent vatten och bra mat varje dag samt omskött kropp och sinne. Är man osäker på om man på egen hand kan uppfylla alla punkter, skall man be om hjälp.

Pockan skrev:
Jag måste också erkänna att jag tidigare haft en del fördomar mot travaren som ridhäst! Varför? Jo, för att i de stall jag stått i har det alltid funnits någon/några okunniga som köpt en billig travare som de inte klarar av!

Men att de inte klarat av sin häst har inte berott på att de hade en billig travare, utan på att de hade en häst överhuvudtaget.

Hejsan.

Jag har läst era inlägg här som ni har skrivit.
Och på er låter det som jag inte har nån erfarenhet alls, jag hade aldrig skaffat mig häst om jag inte kunnat nåt om hästar. :mad:
Den femåringen som jag sålde av för ett årsen red jag dressyr och så med men den sista tiden jag hade henne så ville hon inte ha mig på ryggen och varför det vet jag inte.
Jag har bara en sån j**la otur med hästar men nu ska det bli ändring på det.

Albatross skrev:
Hm, håller inte riktigt med om detta. Själv anser jag att djur inte skall säljas till oerfarna människor. Travare är väl inte värre än andra hästar. Problemet med travare är att de är mycket lätta att få tag på (samt billiga) vilket gör att risken är större att en travare hamnar hos en oerfaren ägare än att ett halvblod gör det. Oavsett om det är ett halvblod eller en travare som hamnar hos en oerfaren tjej är risken stor att det går åt skogen.

Själv hade jag ridit i fyra år när jag köpte min travare. Jag kunde ingenting om hästvård, hästhantering etc. (mer än det som man lär sig på ridskolan = ingenting), MEN jag var medveten om mina brister och därför ställde jag mig i ett stall där det fanns människor som jag kunde fråga om hjälp, jag läste mycket om hästvård och jag tvekade aldrig att ringa till veterinären eller hovslagaren om jag var osäker. Min häst har alltid haft omskötta hovar, fint hull, glänsande päls och glatt humör. Så det är inte hästkunskaperna (erfarenheten) som är avgörande utan hurvida man har ett sunt förnuft. Och ett sunt förnuft säger att varje individ skall ha en ren säng/bädd, rent vatten och bra mat varje dag samt omskött kropp och sinne. Är man osäker på om man på egen hand kan uppfylla alla punkter, skall man be om hjälp.
Det är ju skillnad på en utbildad ridhäst och en travare som är utbildad till något helt annat än att rida krumelurer i sandad fyrkant!
Det är inte så mycket hanteringen det skär sig, utan snarare bristen på kunskap att utbilda en travare, så det blir en fin och bra ridhäst!

Hårt draget är det värre att som oerfaren köpa en fd. travare än en unghäst av ridras..
Råd tjejen att köpa en välutbildad, lugn och trygg häst...

Varmblodstjejen skrev:
Hejsan.

Jag har läst era inlägg här som ni har skrivit.
Och på er låter det som jag inte har nån erfarenhet alls, jag hade aldrig skaffat mig häst om jag inte kunnat nåt om hästar. :mad:
Den femåringen som jag sålde av för ett årsen red jag dressyr och så med men den sista tiden jag hade henne så ville hon inte ha mig på ryggen och varför det vet jag inte.
Jag har bara en sån j**la otur med hästar men nu ska det bli ändring på det.
Om man läser ditt inlägg så drar man snabbt slutsatsen att du inte är en så rutinerad ryttare...

För att jag drog slutsatsen att hon hade haft med varmblodstravare förut och då hennes nick heter varmblodstjejen.Därför skrev jag "om du tycker om travare...."

Vad jag egentligen rådde henne var att köpa en äldre häst (istället för 3 och 2 åringar) de kan man förhoppningsvid bedöma om de håller för ridning då de ridits förr...och varför inte en vallack, då ston kan vara mer ojämna i humöret.

Sedan ska man naturligtvis köpa häst efter vad man har tänkt sig att att pyssla med, eller varför inte 3?
1 för skogsridning 1 för dressyr och 1 för körning?
Eller varför inte ett halvblod som kan kombineras med allt

:) :love:

Humelibumlan skrev:
Det är ju skillnad på en utbildad ridhäst och en travare som är utbildad till något helt annat än att rida krumelurer i sandad fyrkant!
Det är inte så mycket hanteringen det skär sig, utan snarare bristen på kunskap att utbilda en travare, så det blir en fin och bra ridhäst!

Hårt draget är det värre att som oerfaren köpa en fd. travare än en unghäst av ridras..
Råd tjejen att köpa en välutbildad, lugn och trygg häst...

Givetvis anser jag att tjejen skall köpa en välutbildad, lugn och trygg (samt gärna äldre) häst. Men vem säger att hon inte skulle hitta en travare som passar in i denna kategori? En fd. travare associerar jag inte endast till en het fyraåring som kommit direkt från banan (nu kommer jag kanske ifrån ämnet lite ;) ). Sen är det mycket svårt att ge råd över internet, jag vet ju inte hur tjejen som startade tråden tänker, hur ansvarsfull hon är etc. De råd som jag ger baserar jag på egna (samt andras) erfarenheter.

Bra att det ska bli ändring på din otur!

Hur har du tänkt gå tillväga nu när du ska köpa häst för att undvika framtda oturshästar eller oturskombinationer mellan dig och hästen?

Jag tror faktiskt at du kan svaren själv, ibland hjälper det att skriva ner dem för sig själv och sedan viker man inte från planen - även om man är frestad.

Framför allt lycka till!!!

Om du vill - skriv ner din plan på ditt perfekta hästköp här på buke...

Köp en äldre häst, se till att du gör vetrinärbesiktning med röntgen.Är värt i längden.

//Fröken_Skåne

sune4you skrev:
För att jag drog slutsatsen att hon hade haft med varmblodstravare förut och då hennes nick heter varmblodstjejen.Därför skrev jag "om du tycker om travare...."

Vad jag egentligen rådde henne var att köpa en äldre häst (istället för 3 och 2 åringar) de kan man förhoppningsvid bedöma om de håller för ridning då de ridits förr...och varför inte en vallack, då ston kan vara mer ojämna i humöret.

Sedan ska man naturligtvis köpa häst efter vad man har tänkt sig att att pyssla med, eller varför inte 3?
1 för skogsridning 1 för dressyr och 1 för körning?
Eller varför inte ett halvblod som kan kombineras med allt

:) :love:
Aha! :idea: Jag fick det till att du rekommenderade en äldre TRVARE valack! :o

Albatross skrev:
Givetvis anser jag att tjejen skall köpa en välutbildad, lugn och trygg (samt gärna äldre) häst. Men vem säger att hon inte skulle hitta en travare som passar in i denna kategori? En fd. travare associerar jag inte endast till en het fyraåring som kommit direkt från banan (nu kommer jag kanske ifrån ämnet lite ;) ). Sen är det mycket svårt att ge råd över internet, jag vet ju inte hur tjejen som startade tråden tänker, hur ansvarsfull hon är etc. De råd som jag ger baserar jag på egna (samt andras) erfarenheter.
Jag associerar det inte till en het häst över huvudtaget!

Utan en oerfaren person ska ha en äldre UTBILDAD häst, ingen unghäst eller travare (utan utbildning av duktig ryttare inom ridning) för de besitter inte kunskapen att utbilda dem!

Är helt ok. Nu ska jag få ihop pepparkakshuset :devil:

Ta nu inte illa upp, men av dina inlägg tolkar jag att du behöver följande:
- utbildning i hästhantering
- utbildning i hästskötsel
- utbildning i hur man omskolar travare

Jag tycker du ska skaffa medryttarhäst, till att börja med.
Det framgår inte om du går på ridskola eller tar regelbundna ridlektioner. Gör du inte det, så bör du starta snarast.

Om du nu absolut ska ha egen häst, så bör du stå i ett stall där du kan få mycket hjälp av erfarna hästmänniskor.

Lycka till.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka