ska nog köpa en ardenner..........

Sv: ska nog köpa en ardenner..........

Tror du är väldigt lyckligt lottad (antar dock priset är svart?).

Samtliga hovslagare jag haft har tagit extra för att sko 'tung häst'.

Jag fick se ett par åttor när jag var till hovis förra helgen och fick en tappsko påslagen på ponnyn. Yikes vilka doningar! =)

Har redan kollat med min hovis och han tar inget extra betalt för att sko en ardenner . Jag får betala 900 kr.. Normalpris tycker jag

Jag betalar 1500 för att sko min shire. Han har åttor (ska dock gå över till nior för åttorna är något små)...

Det kan verkligen vara knepigt att hitta hovis. Jag fick leta bra länge innan jag hittade min.

Ett tips att förse hovis med är ju att använda hovstöd. Min lägger upp foten i ett sådant och det fungerar kanon. Då behöver han inte hålla upp benets vikt i alla fall. Sedan är det ju mer att verka eftersom hoven är större och det är betydligt jobbigare att rikta en stor sko än en liten. De hollänska åttorna är ju avsevärt tjockare också så det är ett tungt jobb att få till det. Om man inte varmskor då - vilket absolut INGEN hovslagare härikring gör tyvärr.

Sedan är det ju som för oss shireägare - svårt att hitta utrustning. Inte omöjligt bara lite svårare. Man kan liksom inte bara rusa in på lokala hästsportbutiken och tro att de ska ha grejer hemma... däremot kan de ofta hjälpa till att ta hem grejor i supersize :angel:

Jag Lärde Mig Rida På En Ardenner, Rexon. Han va den första jag red på, Men just nu rider jag på 6 stycken olika ardennerhästar,

Hur stora är dom?
Dom jag rider är mellan 150-163 xm ungefär.

Vad äter dom?
Dom här får mycket grovfoder Jag ger mycket grovfoder
Men även lite kraftfoder och mineraler, (havre, kornkross)

Vad kan dom, ridmässigt och körmässigt?
Det bror sig ju på hur den som utbildat velat ha dom, där jag rider är alla olika den ena är en superkörhäst, den ena är det lite dressyr och hopp i :P och dom är ju alla lika underbara att rida ut på :D

Hur gamla?
ja man kan ju alltid hoppas på 29 år allafall :D

Kan du tänka dig att ha en annan ras än ardenner?
Jag sjäv har ju en holländsk import, Som jag tävlar i hoppning, han är en fin ungponny, skimmel, namnet är Casco :D

Hur är dom i psyket, pigga? lata? tittiga?
Ja, det är från häst till häst, har en jättetittig ardenner, men han är ganska lat, fast väldigt snabb i galoppen, sen har vi en som inte bryr sig ett dugg, Han är väldigt pigg och framåt :D

Hovslagare är en viktig person i hästen och hästägares liv. Det finns hovslagare som tar bra betalt utan att vara utbildade och ställer många gånger till elände i samband med skoning. Jag anser att det är vi hästägare som skall se till att vi har kunniga hovslagare som vet vad de sysslar med. Vi har en hovslagare i vår trakt som gärna skor de stora hästarna typ ardenner o nsv men har ingen utbildning och tvivelaktiga metoder OCH tar bra betalt. Kommer och skor när han tycker och ofta är hästägaren inte hemma en gång.

Jag har ingen egen men ridit en del och kommer kanske ha en egen snart om det blir som jag vill! :D

hur stora är dom?
Varierar allt mellan 145 till 170, men vanligast är väl runt 155 ungefär. Iallafall bland de jag träffat.
vad äter dom?
Hallonbåtar. :angel:

Nej de äter väl hö/hösilage osv som alla hästar. Äter en hel del och är inte i stort behov av kraftfoder, inte de jag träffat iaf. Lättfödda.

vad kan dom, ridmessigt och ridmessigt?
Det beror väl på hur man tränar dem? Det finns inget maffigare än ett rejält kallblod som rör sig i form! Tyvärr är de inte så vanliga..
Man kan inte räkna med att de kommer på samma nivå som ett halvblod, men de går allt att träna dressyr med de också! Däremot är hoppning inte att rekommendera på tunga modeller.

hur gammla?
Precis som andra kallblod är de långlivade, friska hästar.
Den äldsta jag träffat var en bra bit över 30, fortfarande pigg och glad!

kan du tänka dig att ha en annan ras än ardenner?
Jag har ju som sagt ingen ardenner, har bruksnordis. Kallblod i mitt hjärta :love:
Vad har ni för sadel?
Bomlös och westernsadlar är nog lättast att hitta. Men min wintec wide med mellanjärnet och vidaste har passar ett par ardennerhästar.
Hur blir du bemött av andra icke ardennermänniskor?
Vissa tycker det är kul med välridna kallblod, men många ser ner på dem också. Får ofta höra (ang nordis då) : Va!? En sån kan man väl inte rida på?
Hur är dom i psyket, pigga? lata? tittiga?
Bruksnordsvensken upplever jag som mer energisk än ardennern. De ardennrar jag träffat har varit pigga och glada, men väldigt stabila och säkra på foten. Orädda av sig och låter inte mycket bekomma dem.

Hej på er!
Jag och min sambo har 4 st ardenner!
En belgisk/dansk ardenner och 3 "vanliga"

De är helt underbara!
Lunga och stabila, trygga men även pigga när man begär det!
Vi kör och rider dem och de är helt kanon att rida!

Jag har en sadel som har väldigt bred bom, och en westensadel - de funkar bra!

När man är ute med vår belgisk/danska så tappar folk hakan - han är stoooor men inte alls klumpig!

Vi älskar dessa hästar!

Bild är på väg!

24173427.jpg

Här rider jag vår belgisk/danska ardenner!

24657021.jpg

...och här betar vår belgisk/danska ardenner Julle och vårt ardennersto Hilma

pic_show_id25913150.html

....och här är vår 1-åring!

Är din belgiska/danska efter Van Basten?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka