Ska man verkligen må såhär??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sablar22

Trådstartare
:eek:
Jag är så trött på detta nu.. gör inget annat än spyr!
Morgon middag och kväll, har jag tur så får jag behålla lunchen.
Har tappat 6kg sen i början av aug. Iofs så är inte det något negativt men jag trodde man gick upp i vikt när man var med barn :crazy:

Har provat att äta väldigt olika för att se om det är något som
går bättre att få behålla, men icke!
Spyr som en gris iaf.. sisådär 5-6 ggr/ dag.

Provade att få lite medlidande från min ivrigt påhejande mamma..
"Äsch, det går över" jaha..tackar tackar :D
Iofs så lär det väl göra det, men sådär överdrivet roligt är inte det här.

Jag är i v. 11 (+5dgr) hur mådde ni vid den tiden?

Sv: Ska man verkligen må såhär??

Tyvärr måste jag säga...."mådde utmärkt".
Hade aldrig problem med illamående, däremot att man blev mätt fort och fick äta mindre och oftare, men det var ju inte så tidigt kanske, inte tusan minns jag.... :angel:

Stackars dej!

Jag spydde aldrig när jag väntade barn . Men 2 av mina kompisar har gkort det .För den ena gick illamåendet över på dag v13.Den andra vet jag inte exakt.
Men bägge åt åksjuketabletter som hjälpte för bägge att inte spy.

zilla skrev:
Jag spydde aldrig när jag väntade barn . Men 2 av mina kompisar har gkort det .För den ena gick illamåendet över på dag v13.Den andra vet jag inte exakt.
Men bägge åt åksjuketabletter som hjälpte för bägge att inte spy.

Är det ofarligt för barnet då?

Jag mådde också sååå illa i vecka 11... Skillnaden var att jag faktiskt aldrig spydde, vilket ju var skönt ur praktisk synpunkt (behövde inte vara rädd för att åka buss eller skämma ut mig på jobbet) men samtidigt var det ganska läskigt att må så outhärdligt illa utan att det liksom hände nåt.

Det som hjälpte mig var
1) att hela tiden småäta (de få kilon jag gått upp hittills kan nog härledas till att jag ständigt knaprade på kex, frukt, halstabletter eller russin under några veckor)
2) Postafen (åksjuketabletter, receptfria)
3) "Seabands" - akupressurarmband mot åksjuka och graviditetsillamående som säljs på apoteket och trycker på en punkt på handleden som dämpar illamåendet.

Det finns även receptbelagd medicin att ta om det är riktigt illa. Har du pratat med din barnmorska? Hoppas det går över snart, för de allra flesta gör det ju det. Jag mår inte illa längre, men halsbrännan hänger envist kvar... *stön*

Satt just och kikade på "Seaband" :)
Men fungerar dom verkligen??
Känns ju lite bättre att använda sånna istället för tabletter..

Postafen är helt ofarligt. Utan dem tabletterna hade i alla fall inte Simon fått någon lillasyster. Usch, jag mådde jätteilla hela tiden under min första grav, något bättre under den andra, men just den här ständiga känslan av illamående är ju skit. Det påminns jag av varje höst, när luften är så där härligt hög, eller om någon använder det tvättmedlet som jag använde under den tiden - Urrkkk! Typ Ariel... Jag tror jag kan spy av bara minnet.....

Nina

Alltså, tabletterna är helt ofarliga så det ska du inte oroa dig för. Men armbanden kan du ju ha på dig konstant, och det blir väl billigare i längden...

Jag vet att det finns de som inte tyckt armbanden hjälpt alls, och andra som tycker de fungerat till 100 procent. Jag tyckte jag fick en hygglig effekt. Tror att det handlar mycket om att få dem att sitta rätt. Man kan ju också "hjälptrycka" lite med fingrarna. Många barnmorskor kan också de här punkterna och kan visa hur man trycker på dem så att man träffar rätt, eller hjälpa dig göra det.

Jag har precis lyckats övertyga mamma om att sponsra mig med sånna där
armband :D
Men en ask Postafen lär jag nog ränna iväg och köpa idag, utifall det inte blir ngn effekt av armbanden.

Måste precis som någon annan säga att jag mådde kanon hela graviditeten (förutom ryggont osc sånt i slutet). Jag mådde inte illa och blev bara sugen på nyttigheter såsom nektariner ;)

Sablar22Men en ask Postafen lär jag nog ränna iväg och köpa idag skrev:
Jag vill bara höja ett varningsfinger för Prostafen, jag var helt utslagen, visserligen mådde jag inte illa men jag sov i 24 timmar förutom när min man skakade liv i mig ibland...

Prata med din BM, jag fick akupunktur två gånger i veckan, det gjorde underverk!! Men lite tur blir du av med illamående nu efter v 12, för mig var det som att vända på en hand, en morgon vaknade jag och mådde inte ialla! Men vissa lukter kunde göra mig jätteilla mående... Tyvärr mår j en del illa genom nästan hela sin graviditet men det är bara att hålla tummarna!

Jag som redan är en zombie, hur ska det gå?

Tummarna hålls för fullt, jag vill då verkligen inte må så här i flera månader framöver
*panik*

Din stackare :(

jag har mått dåligt alla tre graviditeterna :crazy:
mått illa dygnet runt,yrsel anfall mm :( (inget kul alls)
för vissa brukar illamåendet försvinna efter 3.e graviditets månaden
detta gällde dock inte mig :mad:
jag har fått äta åksjuke tabletter för att lindra lite......

hoppas det går över snart,så du går upp i stället för ner.
mvh Arabizar

innan du kliver upp på "måran" så skall du äta blöta frukter och gärna någon skorpa/hårdbröd, i sängen, ligga en stund till och sedan brukar magen lugna sig.... det hjälpte på båda mina graviditeter

Som tex mandariner på burk? :d :d
Det kan jag äta mängder av.

Fast det sjuka är ju att jag inte mår illa egentligen, utan det är mera som "KABLOINK, dags att spy"
Som om någon sitter med en fjärrkontroll och trycker på en knapp när jag ska besöka toan igen.

Det positiva med allt det här är att jag har aldrig haft så få problem med magen sen jag blev dräktig.
Den är så gott som normal nu, om jag inte häller i mig mjölk samtidigt som jag äter pannkakor tex.

I vecka 7 började jag må riktigt illa, spydde och hade mig, fram till vecka 20 ungefär. Kommer i håg att jag var sååå trött på folk som sa att "det går över". Det gjorde ju aldrig det tyckte jag! Men det gjorde det faktiskt, nu har jag bara en månad kvar av graviditeten och mår prima. Från att ha ätit varannan timme för att undvika att spy får jag nu knappt ner en matbit när jag väl äter.

Jag mådde jätteilla i början av graviditeten, men har så tät magmun att jag inte spyr i första taget. :crazy:

Men illamåendet minskade från vecka 14 och gick över HELT ungefär i vecka 18 :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 215
Senast: ako
·
Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 556
Senast: Sar
·
Övr. Barn Nu har jag helt och hållet tappat förtroendet för sjukvården. Det hela började med att dottern blev rätt sjuk. hosta, feber osv.. En...
Svar
14
· Visningar
1 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka