ska man våga ???

L

leva11

jag har fått ett erbjudande att ta hem en travare ett sto 15år
jag red hon förra sommaren och tycker om hon det finns ett problem bara
Problemet är att när man rider hon så drar hon i tyglarna hela tiden och det är jobbigt när man är reumatiker,
Nu har dom ej fått hon såld på ett år och hon är fullt frisk men nu ska dom skicka hon och då funderar jag på om man ska ta hem hon som jag letar efter en skogsmulle att ta hem så vi har två ridhästar så jag och dottern kan rida ut tillsammans,
Frågan är vad kan man göra för att hon ska sluta att dra i tyglarna??
varför tror ni hon gör så ??
Skulle det vara ett exempel att lämna in hon på tillridning hos någon som verkligen är kunnig tror ni att det skulle hjälpa???

Sv: ska man våga ???

En väsentlig fråga är ju varför hästen drar i tyglarna, är det en ovana efter att t.ex. ha tjuvhållits av tidigare ryttare, har den ont i munnen eller någon annanstans? Är den ordentligt skolad som ridhäst så att den bär sig och förstår vad som krävs av den? Passar utrustningen?

Beroende på hur problemet löses bäst får du ju fundera på om du kan lösa det på egen hand, om du har tillgång till bra tränare och om du orkar med det själv eller om du har tillgång till någon som kan rida hästen.

"Tillridning" kan funka om hästen lärt sig beteendet som en ovana, annars är det nog bättre att lösa problemet tillsammans med hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit mina vbl travare med hackamore eller annat bettlöst och dom har blivit som lamm.
Kanske inte funkar på alla men kanske värt ett försök...

Om inte din situation har ändrats radikalt från hur det var för drygt ett år sedan, så tycker jag du ska låta det vara.
Jag föreslår att du passar på att ta ridlektioner istället.

/V

Har hästen tränats mycket inom travet? I så fall kan det finnas en bra anledning till att den drar. När de körs i vagn ska de ligga på och den enda kontakten man har med hästen är i munnen. Därför brukar travare bli "hårda" i munnen och upplevas som att de drar när man rider dem.

Ja det är väl bara att chansa? Som jag läser din text så är det annars slakt som väntar henne?
Rent krasst så kan du ju prova och själv skicka henne dit om ni inte får bukt på problemet.

Om du väljer att ta hem henne så skulle jag råda dig att kolla över hennes munstatus och se så att det är inte pga problem där som hon drar i tyglarna. Prova rid bettlöst som någon sa, även om det inte finns problem i munnen nu så kan det ha funnits tidigare och sitta kvar i huvudet på henne.
Eller det - enligt mig - bästa sättet; lämna henne till någon som grundskolar henne western, så kan ni rida på långa tyglar hela tiden och använda vikthjälperna istället. Passar en reumatiker bra också. ;)

Lycka till!

Om inte din situation har ändrats radikalt från hur det var för drygt ett år sedan, så tycker jag du ska låta det vara.
Jag föreslår att du passar på att ta ridlektioner istället.

/V

Det är mkt som har förändrats här hemma nu och allt är lugnt tack och lov,
varför ska jag ta ridlektioner ???? det handlar om att lösa ett problem vad hjälper det mig och denna travhäst om man rider på lektioner det är väl hästen och jag som ska träna i hop hahahhaha

Därför att du skrev att hästen drog i tyglarna. På sättet du formulerade dig så förstod jag det som att du ännu inte har kommit dit ridmässigt ännu att du vet hur du ska hantera det, reumatism eller inte, och därför kan ridlektioner på en snäll och utbildad häst vara en bra start.

Skönt att det löst sig på hemmafronten för dig, eftersom du var tvungen att ta bort en häst för mindre än ett år sedan då du inte orkade med fler än en pga din sjukdom. Eller löste det sig på något annat sätt?

/V

Egentligen är det kanske inget större problem, om hästen är för övrigt väluppfostrad så spelar det väl ingen roll om den drar ut huvudet ibland, låt den göra det för att du inte kan hålla emot ändå, ändra inget i din ridning utan låt hästen arbeta vidare med den gör...Det viktiga är att du inte blir ur din position sitsmässigt.

Rid henne på långa tyglar först så hon måste hitta sin egen balans. Som skogsmulle borde det ju fungera iallafall. Låt henne inte få ngt att dra emot. Ta hem henne och försök!

Är det jobbiga att hon hänger i bettet och du tappar kraft eller att hon rycker med huvudet så det blir ryckigt i dina händer?
Hänger hon i bettet hade jag testat ett hackamore och är de ryckandet så skulle ja rida med längre tyglar. Om du ändå är sista utvägen för hästen så kanske ägaren kan låta dig ha henne på foder och testa? Sen ska man inte glömma alla andra tunga moment som har med hästar att göra men din dotter kanske kan hjälpa dig med tex mockning, sadling osv?

Jag har utbildad väldigt många hästar och i stort sett alla travare jag utbildat kommer från travet, så har hon varit tävlingstravare? det är min första fråga.
Du kan självklart kolla om hon blir "snällare" om du tar ett bettlöst alternativ.
Det brukar ge positiva resultat då oftast de flesta travare är "trasiga i munnen".
är hästen välmusklad? Att hästen drar i tyglarna är antingen är du hård i handen, hästen får mjölksyra för att den inte orkar, eller så vill hon springa av sig!
Det är oftast de vanliga symptomen som jag upplevt. Eftersom travare är van att springa fort.
Som sagt jag skulle prova ett rakt bett eller ett hackamore.
När jag köpte min travare så drog han mig nästan jämt ur sadeln, vare sig vilken gångart vi än gick i. Började rida för tränare och tränade upp hela hästen, nu drar han bara i tyglarna om vi galopperar lite för mycket då han inte orkar det.
Mitt inlägg kanske inte var det bästa men jag hoppas på att det kanske var lite till hjälp. Om du inte förstod så kan jag försöka förklara det på andra vis då det finns mycket man kan göra för att hästen ska sluta dra i tyglarna.

varför köpa en häst som solklart har problem, när du verkar vilja ha en lugn skogsmulle som är lydig och trevlig? Finns massor av bra, trevliga och lydiga hästar - köp inte en med problem om du inte är intresserad av att arbeta aktivt med det problemet. Skulle jag påstå.

Låter som några har fördomar mot att rida travhästar! jag tycker du ska låta din dotter testa och rida för att seom den gör så då. :)

Låter som några har fördomar mot att rida travhästar!

Tvärtom finns det nog några i denna tråden som har erfarenhet av travhästar och vet vilka problem som ofta kan uppstå när de ska skolas om till ridhäst. Det handlar inte om fördommar utan om kunskap. Travhästar kan bli trevliga ridhästar men de krävs mycket jobb, kunskap och en duktig utbildare för att komma dit.

Tvärtom finns det nog några i denna tråden som har erfarenhet av travhästar och vet vilka problem som ofta kan uppstå när de ska skolas om till ridhäst. Det handlar inte om fördommar utan om kunskap. Travhästar kan bli trevliga ridhästar men de krävs mycket jobb, kunskap och en duktig utbildare för att komma dit.

jag vet :) jag har själv ridit travare i många år... men någon skrev att dom inte ska göra det och köpa en frisk häst... kan ha misstolkat det också :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 108
Senast: EZMK
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
649
Senast: Görel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar