Ska man köpa 4 eller 5 gångare?

Lurv

Trådstartare
Kan inte särskilt mycket om hur man tänker inom isisvärlden då jag bara haft stora hästar.

Jag har dock blivit allt mer sugen på att köpa islandshäst men funderar över detta med gångarterna.

Vad talar för och emot att välja 4 resp 5 gångare?

Är en 5 gångare bättre?

Många tack på förhand :)

Sv: Ska man köpa 4 eller 5 gångare?

Frågade faktiskt min ridlärare om det i lördags.
Hennes svar var att det är lättare med en 4 gångare som första häst.
Just för att det blir lite lättare att hålla isär gångarterna och att få en ren tölt.
(hennes förklaring var dock betydligt bättre än min :p )
Men jag red en femgångare just den lektionen som lätt blev passtaktig i tölten.
Hon menade då att med en 4 gångare så har man inte det problemet, utan tappar man tölten blir det trav istället. Någon som fattar vad jag menar? :p

Men islandshästar är underbara, jag var lite skeptisk förut men nu kan jag inte tänka mig något annat :love:

Det kan nog vara lättare med en fyrgångare, som Mirre skrev. Innan man är van kan det vara svårt att känns skillnad på ren takt och passtakt, då är det nog lättare om hästen blir travtaktig istället :)

Fast det är ju inte bättre att tölten går mot travtakt än att den går mot passtakt... Jag köpte fyrgångare för att jag var/är en usel ryttare och tänkte att det skulle vara "lättare" med en gångart mindre att trassla till. Det visade sig dock att jag inte var bättre på att få ordning på travtakt än på passtakt.

Som föregående skriver kan det vara lite enklare med en fyrgångare som första häst, men det är högst individuellt och beror dessutom mycket på hur välriden och utbildad hästen är. Dessutom är det ju inte helt ovanligt att en häst man köpt som fyrgångare helt plötsligt visar sig vara femgångare ;) Så gå inte på antalet gångarter, utan se till individen istället :)

Det är lika mycket problem med en 4 som med 5 gångare om hästen inte har en bra tölt.
Som nybörjare på Islandshäst ska man inte titta på om den är 4 eller 5 gångare.
Man skall titta på töltkvalitén. Hästen skall tölta rent utan vikter och med bara lätt stöd i handen.

Oftast om det blir fel med tölten är det lättare att rätta till en passtakt en än travtakt. Jag har i alla fall set mest problem med travtaktiga hästar och nya islandshästryttare.

Fast det är ju inte bättre att tölten går mot travtakt än att den går mot passtakt... Jag köpte fyrgångare för att jag var/är en usel ryttare och tänkte att det skulle vara "lättare" med en gångart mindre att trassla till. Det visade sig dock att jag inte var bättre på att få ordning på travtakt än på passtakt.

Det jag menade var att det kanske är lättare att känna om hästen är travtaktig än passtaktig, och travtakt brukar man väl kunna få bukt med via samling, medan passtakt är via lösgjordhet? Jag får känslan av att det är lättare att ta itu med :)
Har man en femgångare kanske man dessutom måste handskas med både passtakt och travtakt, rena fyrgångare har bara fyra gångarter som man måste hålla reda på ;)

Sen så är det ju självklart bäst om man köper en häst som är säker i gångarterna från början..

Senast ändrad:

Jag förstår precis vad du menade. Men det jag skrev i mitt inlägg till Mirre var alltså att jag inte upplevde det så. Snarare så som valvis beskriver det.

KL
Men som alltid, oavsett vilket man väljer så är en bra instruktör A och O.
Tölta är ju jättemysigt :love:

*KL*

Det är ju inte självklart att en femgångare är passtaktig,var har ni fått det ifrån?

Den kan även vara travtaktig.

*KL*

Det är ju inte självklart att en femgångare är passtaktig,var har ni fått det ifrån?

Den kan även vara travtaktig.

Och det kan helt klart även vara tvärt om. En fyrgångare kan även den blir så styv av fel ridning eller som en del i tölt utvecklingen att den blir passtaktig.

Och det kan helt klart även vara tvärt om. En fyrgångare kan även den blir så styv av fel ridning eller som en del i tölt utvecklingen att den blir passtaktig.

Precis, men alla verkade vara överens om att femgångare = passtaktig.

Har haft tre femgångare genom mina år av hästägande, mycket starka sådana också. Två travtaktiga,och en hade ren takt från första början om ryttaren inte stökade till det.

Jag tycker att du ska släppa fokus på fyr/fem-gångare och leta efter en häst med tydligt separerade gångarter och med en stabil och ren tölt. Sen om hästen har pass eller inte är inte särskilt viktigt i min värld. Se snarare till hur välriden hästen är.
Själv har jag lättare att korrigera travaktig tölt än passaktig och rider hellre den typen av hästar. Men jag har ridit passaktiga fyrgångare, så det har inte så mycket med antal gångarter att göra. Prova olika hästar och se vilken typ du gillar bäst.
Och välkommen till vår härliga värld!

Åh tack för alla era svar :)

Då tänker jag såhär att passen är inte så efterfrågad utan bättre satsa på töltkvalitet.

:)

Precis, men alla verkade vara överens om att femgångare = passtaktig.

Har haft tre femgångare genom mina år av hästägande, mycket starka sådana också. Två travtaktiga,och en hade ren takt från första början om ryttaren inte stökade till det.

Klart dom inte är, som jag skrev så kan dom ju även vara travtaktiga. Men som jag har upplevt det så går majoriteten mot passtakt när dom inte går rent. Självklart kan det vara annorlunda, hästar är ju individer.
Men även en taktren häst kan ju bli oren om någon som inte är van vid att handskas med fler gångarter tränar den.

Jag har också ridit en häst med riktigt starka gångarter. Han var inte speciellt tränad då och riden av ovana ryttare, men han kunde gå både i klockren ökad tölt och riktigt snabb pass (tidigare tävlad i femgång med runt 6.5 i totalpoäng på island), så självklart finns det även femgångare med klockren tölt och även de som väljer att gå mot travtakt.

Men köper man sin första islandshäst kanske det är svårt att avgöra vilken typ av femgångare det är och då tycker jag fortfarande att det borde vara lättare att satsa på en ren fyrgångare (alltså en som aldrig går mot passtakt), för det finns ju också (kan ta min raudur som exempel).

Sen så kan ju alla hästar styva sig, men det betyder ju inte att de måste gå mot passtakt, kan lika gärna bli styv travtakt.

Vad hästen gör under provridning och vad hästen gör hemmavid efter några veckor kan skilja sig ordentligt. Vist finns det hästar som alltid är rena i takten oavsett vad man gör och hur fel/rätt man rider men det vet man liksom inte i förväg.

Sen så kan ju alla hästar styva sig, men det betyder ju inte att de måste gå mot passtakt, kan lika gärna bli styv travtakt.

Styv travtakt? Hur tänker du nu. En häst som är travtaktig kan vara spänd men styv är väll tvecksam.

Styv travtakt? Hur tänker du nu. En häst som är travtaktig kan vara spänd men styv är väll tvecksam.
Kan den inte? Vad räknar du som styv? Jag har iallafall fått både styv och travtakt i mina domarkommentarer :] borde inte hästen kunna styva sig bak, tappa bakbenen och få travtakt? :S Fast du kanske menar styv genom hela kroppen..

En till som sätter individen före om den har 4 eller 5 gångarter.

Har ridit 4gångare som man fått jobbat arslet av sig för att få något som liknar tölt och 5 gångare med rena, lättridna och välseparerade gångarter

Sen att jag själv föredrar femväxlat är en annan sak :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 994
Senast: Enya
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama