ska man eller inte..

Sv: ska man eller inte..

Är alltså inget koppeltvång som är absolut..
Har man tillräcklig lydnad på sin hund får man alltså ha den lös även under tiden 1/3 till 20/8

Ja så kan man tolka det om man inte läser fortsättningen. Redogör för den innan du så självsäkert ger råd.

Jag är kapabel att läsa jaktlagen och tolkar den som de flesta.
Att du sedan tolkar det som att ingen hund någonsin, överhuvudtaget oavsett hur lydig den är får vistas lös är ju din tolkning som du får stå för själv.

Är det tillåtet att ha hund lös om man har 100% koll?

Jag hade nog klivit av hästen, presenterat mig och försökt lösa det på ett sätt som båda var nöjda med. Det bästa är att visa välvilja. Visa att du är villig att försöka respektera henne så kommer hon troligen också att vilja respektrera dig.

Jag hade tagit reda på vad som gäller och pratat med personen. Det är jätteonödigt att hysa agg mot varandra över en tillsägelse - även om ngn betett sig illa eller felaktigt. Bättre att reda ut det.

Min hund fick för sig en dag att ruda ut på en åker. Passande nog kom ägaren till åkern åkande och vrålade åt mig genom bilrutan. Jag ropade "vänta, så kan vi prata om det" men han åkte iväg. Jag sätter då av i trav efter honom och ser vilket hus han går in i. Ser honom genom fönstret och vinkar ut honom. Hälsar och presenterar mig, min häst och hund och vilket stall vi kommer ifrån. Sen frågar jag vad som blev fel och ber om ursäkt för att min hund var ute på hans åker - vilket jag dessutom inte visste var förbjudet då i stort sett alla hos oss har lösa hundar som ibland även går i kanten av åkrarna. Jag frågar vilka åkrar som är hans och han påstår att både han och den andra bonden där är irriterade på att våra hundar har varit ute på åkrarna ngn gång. Jag säger då att det är bara att säga till om vi gör ngt som inte är ok istället för att vara arga för det i smyg. Jag frågar också vad som gäller, om jag FÅR rida med min hund bredvid hans åkrar då, som sagt, alla hundar kan göra oförutsagda saker. Han skruvar sig, väldigt trevlig vid det här laget, och säger att visst får jag rida om hunden är på vägen. Då säger jag att då avgör jag att det finns en risk att min hund bryter sin lydnad och därför ska jag hädanefter inte rida där med hund.

Vi pratar en stund om vilka regler som finns, han hade själv hund visade det sig, och vad de vill av oss som ryttare och hundägare. Jag säger att vad det än är, om ngn gör fel mot dem, är det bara att kontakta oss direkt så löser vi det. Vi delar ju på marken , då måste man kunna prata. Sen skilljs vi åt som goda vänner i förståelse istället för att, som det blivit annars, gått och undrat och varit bittra på varandra. Rädda att göra fel eller lättretade. Nu visste vi precis vad som gällde, vi var överens och vi respekterade varandra. Visst var det onödigt av honom att skrika på mig, men kanske var han van vid att andra behandlade honom så när han sa till om ngt. Det spelar ingen roll, syftet är inte att trycka till någon eller att vinna, syftet är att lösa det på ett sätt som är så bra som möjligt för oss båda och undvika missförstånd i framtiden.

Så jag säger bara - prata och visa välvilja! Då brukar det spegla sig i den andra personen också. :bow: De flesta människor är innerst inne trevliga och vänliga. Vi har bara lite lätt att bli upprörda ibland. ;)

"Så jag säger bara - prata och visa välvilja! Då brukar det spegla sig i den andra personen också. :bow: De flesta människor är innerst inne trevliga och vänliga. Vi har bara lite lätt att bli upprörda ibland. "

Jo visst är det så.. jag vill bara tillägga att jag inte höjde rösten mot henne eller var otrevlig på något sätt jag frågade bara snällt varför jag inte fick ha min hund lös och ansträngde mig verkligen för att inte tappa humöret..
Jag är inte arg på henne nu heller utan jag kan förstå hennes oro om nu hunden är aggressiv men jag vill ju inte behöva tassa runt på tå för det.. utan jag tycker att om man nu har en aggresiv hund så får man ha den kopplad eller instängd inte lös på sin tomt så att den kan skada andra..

jag tror iaf att jag ska kolla om det går att komma runt hennes hus på något sätt annars blir det nog att gå förbi med häst o hund i varsin hand så att jag är helt säker på att inget händer.. vill ju vara rädd om min hund..:love:

sedan om att lämna henne när jag rider.. det är inte riktigt en möjlighet.. jag är småbarnsmamma som jobbar till halv 5, 4 dagar i veckan så ridturerna är bra motion för henne oxå.. (hon är givetvis inte ensam hemma 8-5 på dagarna).. så helst vill jag att hon följer med..

Har man 100% koll, så ja då får man ha hunden lös.

Ja det stämmer.
Men med det menas att hunden hela tider går fot. Alltså det är inte tillåtet att släppa iväg lös hunden för rastning.
Det krävs till och med att hunden går i kort koppel enligt förarbetena till lagen.
Du kan ha vilka lydnadspapper som helst på hunden men går den längre från dig än fot så bryter du mot lagen. Det är hur du för den på plats i naturen som räknas.

Kan du Gnist tala om varför man ska ha en lag som ingen ska behöva följa.
Om hunden hela tiden ska gå fot, vad finns det då igentligen för anledning att inte ha den i koppel?

Ja det stämmer.
Men med det menas att hunden hela tider går fot. Alltså det är inte tillåtet att släppa iväg lös hunden för rastning.
Det krävs till och med att hunden går i kort koppel enligt förarbetena till lagen.
Du kan ha vilka lydnadspapper som helst på hunden men går den längre från dig än fot så bryter du mot lagen. Det är hur du för den på plats i naturen som räknas.

Kan du Gnist tala om varför man ska ha en lag som ingen ska behöva följa.
Om hunden hela tiden ska gå fot, vad finns det då igentligen för anledning att inte ha den i koppel?
Nu sitter du ju och gör egna tolkningar. Man bryter alltså mot lagen om hunden inte går fot i koppel/utan koppel.
Äntligen kan jag sätta dessa hundägare i området på plats med flexikoppel på sina hundar som låter hunden gå full längd ut. Det är väl kring åtta meter?

Senast ändrad:

Skulle gärna vilja veta var du hittar stödet för att det är fot som gäller!
PL

Det blir ett långt svar men det kan ej hjälpas.

Sveriges naturvårdsverk har i en skrivelse Dnr264-5409-76 skrivit bl.a följande
Citat:
"Bestämmelserna i 12§ JS har, under året varit föremål för åtskilliga tolkningar, såväl från enskilda som myndigheter och olika organisationer. Härvid har främst lydelsen i 1 mom. första stycket varit av intresse, nämligen "Under förbudstid skall såväl jakthund som annan hund hållas under sådan vård att den hindras löpa lös i mark där förbud råder". Frågan har härvid gällt huruvida den citerade lydelsen innebär om en hund måste vara kopplad eller ej, samt vad som anses som kopplad.

Genom rättspraxis har lydelsen numera innebörden, vad beträffar marker där det finns vilt, att hunden skallvara kopplad eller, om det är en synnerligen genomdresserad hund, gå fot. Med genomdresserad hund skall här förstås - trots den uppenbara risken för att alltför många hundägare okritiskt skall anse sin hund som "genomdresserad"- en hund som i alla oupptänkliga situationer står under förarens direkta kontroll.

Beträffande vad som skall anses som kopplad, får verket erinra om lagstiftarens intentioner med den aktuella bestämmelsen.

Såväl av den citerade delen av 12§ JS, som av övriga delar framgår klart att lagstiftaren velat förhindra att skada skall uppstå på vilt under deras yngel- och yngelvårdnadsperiod, nämligen tiden 1 mars-20 augusti.
Detta innebär att alla sätt på vilket en hund hålls i marker där det finns vilt (vilket innebär alla ytor med någon utbredd vegetation), som medför att hunden kan komma att skada vilt den träffar på är olagliga.
Enligt verkets mening kan således koppel av sådan längd, att föraren inte omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med vilt, accepteras.
I detta sammanhang får verket även hänvisa till bestämmelserna i främst 22§ andra stycket jaktlagen och Lag den 30 juni 1943 om tillsyn av hundar (SFS 1943 nr 459)som- utöver bestämmelserna i 12§ JS - även berör hundhållningen. Gör hund skadapå t.ex vilt kan brott även mot dessa lagar åberopas, om hunden varit korrekt kopplad."
Slut citat.

Verket skriver dessutom i samma skrivelse när det gäller spårningsutbildning citat:
"Verksamhet av aktuellt slag - vid vilken hundarna hålls okopplade eller i otillåtet långt koppel- som bedrivs i större omfattning (mer än 3-4 hundar) är enligt rättspraxis ej tillåtet utan särskilt tillstånd (undantag enl 12§ 1 mom JS) Detta framgår för övrigt av att verket gett brukshundsklubben ett särskilt tillstånd för bl.a träningsverksamhet." Slut citat.

I det ovan nämnda tillståndet framgår klart att det ska vara fastställda program, ansökan om tillstånd skall vara insänd senast 31 dec. för kommande års program, mark-och jakträttsinnehavare ska ha gett tillstånd, polisen ska ha gett tillstånd, särskild auktoriserad skall leda verksamheten. Vidare skall kopia av tillståndet hållas tillgängligt, anslag skall sättas upp m.m

Nu är jag trött i pekfingret! Ursäkta ev. stavfel

Senast ändrad:

TS:

Jag förstår att du inte vill lämna hunden. Precis som du har jag också hund som behöver väldigt mycket motion och stimulans. Jag kan inte lämna honom hemma, han behöver ridturerna - trots att han får vara med sambon på jobbet varända dag.

När jag rider igenom skogen (grusväg) under jakten så brukar jag ha min hund i lina (den jag annars har på hästen) och har honom i "koppel" från hästryggen. Men jag har en häst som är mycket van vid linor runt benen och hunden har stor respekt för hästar vilket gör att han håller sig allt utom under eller bakom honom. Dessutom får man ju ha hunden under lite kommando samtidigt. Händer ngt kan ma släppa linan. Funderar på att lära honom hålla i linan så att man kan göra så när man rider förbi folk eller liknande.

Sålänge du inte var otrevlig så är det ju bra. Men du vet ju fortfarande inte "hur" du ska göra riktigt. Du är rädd att det ska hända igen. Det kan man undvika om man pratar igenom det med personen i fråga och tillsammans kommer överens vad som gäller och hur ni ska göra. Kanske är det ok om din hund är lös, men under ditt ansvar om hennes hund blir arg om din kommer in på deras tomt. Fö har du väl rätt att rida på vägen med din hund lös om denne är under din fulla kontroll, oavsätt hur hennes hund beter sig. Då är det ju hon som måste ha kontroll på sin hund. Men ni kanske kan komma överens om att du har din hund på din andra sida, ifrån tomten sett? Eller liknande. Bara att man visar välvilja, trots att man inte måste, skapar mycket bättre stämning.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 329
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 207
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 481
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka